Gå til innhold

Er det noen her som faktisk MÅ ta keisersnitt eller?

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått beskjed om at jeg ikke kan føde den lille jenta mi på den naturlige måten pga. forliggende morkake. Dermed dukker det opp mange spørsmål. Skulle gjerne snakket med noen som har vært i eller er i samme situasjon.

Men i dette forumet er det visst bare jenter som ikke vil føde naturlig som diskuterer hvilke argumenter de skal bruke på helsevesenet for å få KS?

Personlig synes jeg det er flott at helsevesenet er strenge når det gjelder dette. Selvfølgelig finnes det ekstreme tilfelder av fødselangst der KS sikkert er det beste, men jeg synes ikke det bare bør deles ut fordi mor er litt engstelig!

Men det var et sidespor... Er det noen her som tar KS av medesinske årsaker?

Fortsetter under...

Enig - det er mye snakk om innvilgning av ks her inne - og hvordan man kan faa ks om man vil. Men dette forumet er jo ogsaa for nettopp slike diskusjoner - noen vil velge ks - det er en personlig beslutning man boer respektere syns jeg.

Jeg skal for saa vidt ha ks fordi jeg maa. Jeg endte opp med ks sist fordi foedselen ikke gikk noen vei og lillegutt slet veldig. Denne gang anbefalte legen ks fordi han tror ikke jeg kan foede normalt. Har nok for trangt bekken - og mannen sin familie har veldig stor omkrets paa hodene - saa det er ikke plass (lillegutt var litt under 3 kilo - men hodet er stort i omkrets). Enten det eller saa er det jeg som bare ikke virker som jeg skal. Har aldri spurt om aa faa ks - legen ville at jeg skulle ta ks denne gang, men sa jeg gjerne kunne proeve vanlig foedsel igjen om jeg ville - men han sa at med tanke paa hva som skjedde sist, saa kom jeg nok til aa ende opp med ks uansett. Med tanke paa hvor hardt det var for lillegutt sist, saa vil jeg ikke utsette denne for det samme fordi jeg vil gjerne proeve aa foede.

Er litt spent paa hvordan det vil vaere aa ha planlagt ks - det blir nok anderledes.. Jeg synest det er rart og ikke tenke paa og forberede seg paa foedsel - noe som er en stor del av svangerskapet - naar man lese blader og boeker etc saa er det mye fokusert paa foedsel - og det er rart at man ikke skal foede syns jeg. Sist var jeg jo forberedt paa foedsel, men kom aldri til selve foedselen. Syns det er saa anderledes naa fordi det er liksom noe som mangler. Annenhver dag er jeg misunnelig paa de som faktisk kan foede og faar oppleve det - og annenhver dag er jeg taknemlig for at jeg slipper - mange sier jo det er ikke noe aa oenske seg.

Det der var litt arogant sagt.

Det er alltid en grunn til alle ting.

En psykisk årsak er like god grunn som en fysisk.

Kan være mange ting som spiller inn som forferdelige fødselsopplevelser fra før f.eks. , tidligere overgrep ,angst o.s.v

Det at mange diskuterer fritt og hemningsløst her med hverandre skal ikke bli brukt mot noen på denne måten!!!!

Helt enig!

Synes hovedinnlegget her var utrolig provoserende. Maken til frekkhet!

Hva vil du oppnå med å komme med slike nedlatende kommentarer?

Er poenget ditt å understreke at du "egentlig ikke hører hjemme på dette forumet, og at du er litt bedre enn de andre her inne, siden du ikke VALGTE ks?".

Fy f..

Kom deg vekk herfra hvis du ikke kan behandle de andre debattantene her med respekt!

Det står jammen ikke mye respekt av at du ikke engang TØR å oppgi nicket ditt!

Jeg synes keisersnitt-forumet er kjempefint, og har fått mye nyttig info her! Masse oppegående jenter som STØTTER hverandre og kommer med tips.

Selvsagt er forumet åpent både for damer som "velger" ks pga fødselsangst og for damer som MÅ ta ks - men hvis du ikke klarer å behandle de andre jentene her inne på en ok måte, har du INGEN ting her å gjøre.

Jeg måtte ha planlagt KS pga fysiske årsaker. Gutten min lå feil og kombinert med smalt bekken, så mente legene at det rett og slett at jeg ikke ville få han ut vaginalt.

Ble utrolig skuffet, fordi jeg var veldig innstilt på å føde vaginalt - men det viste seg å bli en utrolig spennende opplevelse og var i normal form igjen en uke etter KS!

Jeg må si jeg ble overaket da jeg leste hovedinnlegget. Makan til uvitenhet og umodenhet. Det kan være så mange grunner til at en ikke kan føde. En psykisk årsak er en like god grunn som en fysisk. Trist at vi i år 2007 ikke kan vise større forståelse for at folk kan slite psykisk. Og skrive slike innlegg virker for meg meningsløst og jeg spør meg om motivet til den som har skrevet det. Det virker å være skrevet av en lite reflektert person.

Jeg tror de aller fleste ville valgt å føde vanlig viss de klarte det. Hvorfor kritisere noen som allerede har det tøft.

Dette er ment som et forum hvor man kan diskutere ting og finne støtte og hjelp.

Annonse

Hovedinnlegger: du kan ikke uttale deg om noe du ikke har peiling på. Slike synspunkter har jeg hørt nok av, men heldigvis så håper og tror jeg at helsevesenet (og samfunnet generelt) holder på og endrer synet på dette. Synd at du ligger så langt etter.

Forum for jenter som 'ikke vil føde naturlig'...?? Selvsagt skulle alle vi jenter ønske å føde naturlig hvis vi ikke hadde vært livredde. Enten det er psyken er kroppen eller begge deler vi er redde for, så er det like alvorlig. Og hva legger du i begrepet 'ekstrem fødselsangst', egentlig? Har en mistanke om at du kanskje ikke har tenkt på det.

Dessverre må mange av oss gjennom en unødvendig hard kamp for å få bestemme selv over kroppen vår.

Jenter som MÅ ha ks er jo akkurat like velkomne her!! Vi skal jo alle ha baby, og vi skal alle ha ks, hvorfor er vel mindre viktig.

Bambi

Jeg blir også provosert når jeg leser hovedinnlegget.

Hadde hastekeisersnitt for 2 år siden på grunn av at morkaken løsnet. Hadde ikke vært mulig med naturlig fødsel.

Denne gangen har jeg fått innvilget planlagt keisersnitt - delvis på grunn av at jeg har fødselsangst og delvis på grunn av at lillegutten ligger i sete.

Keisersnitt er en valgmulighet man har og man skal respektere hver enkelt ut fra det valget de tar! :-)

• 3 uker senere...

Hei på deg=)

Du får hard medfart her, "anonym".. Som du ser er det sterke følelser i sving, enten en kan velge sin fødsel eller ikke.

Jeg gikk gravid med førstemann i 2003 og hadde slik fødselsangst at jeg gikk i "terapi" på Føden svært ofte. Jeg fikk velge mellom fødsel og keisersnitt. Jeg følte meg helt lammet av skrekk fordi jeg ikke turde noen av delene, men etter mye tenking fant jeg ut at jeg skulle forsøke med på en vanlig fødsel...

I det øyeblikket jeg fikk min første rie, var angsten så og si vekk=) Jeg fikk da en følelse av hva som ventet meg og det var ikke skremmende lenger.

Etter 17 timer i barsel ble det vakum og så keisersnitt. I det øyeblikket jeg fikk beskjed om dette ble jeg panisk og ropte hele veien til operasjonssalen "Jeg tør ikke, jeg tør ikke!!!" Det hele står igjen for meg som meget traumatisk. Kjente ingen smerte under inngrepet, men følelsen av å bli skåret i var overveldende kvalm.

Fikk spørsmål fra j.m. om hvordan jeg hadde opplevd dette dagen etterpå og jeg svarte at jeg kan føde igjen idag, men ikke flere keisersnitt=))

Etter røntgen ble det kontantert at, joda, skulle det flere barn ut av meg så måtte det skje med "kniv og gaffel"=), pga skjevt bekken.

Så jeg skal ha mitt neste barn i sept med keisersnitt og tro meg, jeg er redd for å bli skåret i...

Et spørsmål; er det noen som ved om en kan få noe pre-medikasjon slik at en "slapper av "og ikke bryr seg så veldig at man blir skåret i? Noe dop, mener jeg=)

-Baby2007-

Annonse

jeg MÅ ta ks..

skulle ønske jeg fikk føde normalt, men hjerte mitt tåler det ikke, jeg har hjertesvikt så jeg får egentlig ikke lov å gå gravid en gang.. er 27+2 i dag.

går med 30-50% sjanse for å dø, men det skjer ikke =) *det bestemte jeg meg for tidlig*

skal ta ks på rikshospitalet 3-4juni i uke 34... dem tør ikke la meg gå lenger enn det.. gleder meg til å treffe snuppa mi <3

egentlig skulle jeg ta ks i uke 28 som er noen dager til, men det går så BRA med meg så legene på riksen skjønner ikke så mye...

det er bare 2 i verden med samme sykdom som meg som har gått gravide å hun ene døde under svangerskapet å hun andre døde vel uken etter som jeg har forstått. noen må jo være den første til å klare det...

Kjære jento :o)

Må bare få sagt at du gjorde et enormt inntrykk med innlegget ditt. Ønsker deg alt mulig hell og lykke fremover!!! Syns du er utrulig tøff som gjennomfører svangerskapet! Det må bli vanvittig sterkt for den lille snuppa når ho blir gammel nok til å skjønne hva mammaen var villig til å gå gjennom for at ho skulle få komme til verden. Som sagt, måtte all mulig lykke ramme deg fremover!!!!

Stor klem til deg

Det var et sterkt innlegg Blue Angel og setter jo våre problemer litt i perspektiv :-) Ønsker deg masse lykke til i fremtiden!!

Jeg er bare en skarve prøver, men pga en bilulykke jeg hadde for noen år siden vet jeg allerede at den dagen jeg blir gravid så blir det keisersnitt fordi bekkenet mitt er brukket både foran og bak og godt skrudd sammen... har tenkt en del på dette, og spesielt nå som jeg prøver å bli gravid. Det er rart å ikke ha valget... og jeg kan ikke si jeg er udelt glad for at jeg MÅ ha ks... det er jo tross alt et stort inngrep som heller ikke er helt uten risiko. Og er det noen av dere som vet om det finnes en regel som sier max 2 keisersnitt? Mener å ha hørt at risikoen øker v hvert ks...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...