Gå til innhold

Trodde ikke det var vanlig med GU lenger?


Trønderjente82

Anbefalte innlegg

Var på første kontroll i dag og trodde ikke jeg måtte ta GU.

Legen min sa at jeg må sjekke livmora hver gang jeg er der og at jeg derfor måtte ta GU. Æsjjjj... Og jeg som ikke bruker å gå på GU til fastlegen min fordi jeg synes han er ekkel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg måtte ta GU. Det var to grunner til det. Ene var at det var mer enn 3 år siden celleprøve sist. (men jeg var så sår og hoven der inne at det var umulig å få tatt sa lengen). Den andre var klamydiaprøve som de tar av alle under 25 år. (jeg er 24).

 

Men de trenger ikke sjekke livmoren innvendig hver gang, det hørtes merkelig ut. Min lege kjente rundt på magen min og spurte om det gjor vondt bare.....

 

Skal til tidlig ul i morgen, da akkurat 9 uker:)

 

 

Syntes du skal bytte lege jeg. Hør med venninner om hvilke de har og om de er fornøyde. Det er greit å få en lege med gode referanser:)

 

Lykke til med svangerskapet!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok vanlig GU i høst med celleprøve osv. Har ikke hatt noen problemer og syntes derfor det var litt merkelig. Vet ikke helt om han må kjenne livmoren innvendig hver gang ettersom den etterhvert blir liggende litt høyere opp, men ble bare så overrasket da alle her inne har pratet om at det ikke er vanlig med GU på svangerskapskontroll lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert så kontrollerer de livmoren utvendig har jeg hørt. Aldri innvendig.

 

Har ikke hørt noe om det her inne tidligere, og det virker ikke som om det er vanlig. Har lest at det er vanlig med en klamydiaprøve av kvinner under 25 da.

 

jeg skal se om jeg finner linken til deg.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Tusen takk for hjelpen. Har tenkt på å bytte lege lenge, men vet ikke om jeg kommer til å gjøre det før etter jeg er ferdig med svangerskapet? Ønsker deg kjempe masse lykke til på UL i morgen. Jeg var for en ukes tid siden og det er godt å se at det er liv der inne. Har slappet av på en helt annen måte siden jeg fikk se spiren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322975

Her er en link som er fin:)

 

Jeg er litt sår "inni der", det var jo også grunnen til at lege min ikke fikk tatt celleprøve, så jeg er spent på om legen klarer å ta en ul i morgen....

Og om det gjør skikkelig vondt siden jeg er så sår....

 

Gleder meg masse til det, men er jo litt gru også siden det er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom termin er svært usikker er det heller ikke uvanlig med GU. Livmorstørrelsen blir vurdert. Legen kan da si noe om hvor langt en er på vei og UL blir til passe rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men terminen er ikke usikker. I tillegg har jeg jo vært på innvendig UL for en uke siden, så jeg syntes det var helt unødvendig... Menmen. Er ferdig med det nå da, ble bare så paff i går og syntes det var skikkelig ekkelt da jeg synes legen min er litt "hoven" og ekkel. Jeg må nok få byttet lege slik at jeg kan få noen jeg trives litt bedre med. Har ikke vært så ofte til legen, så dette har i grunnen ikke vært noe problem før nå.

 

Takk for hyggelige svar. Håper dere får et fint svangerskap...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan d ikke være pga bakovervendt livmor at de sjekker hver gang da?

forøvrig hørtes d jo rart ut ja syns jeg...aldri tatt GU i noen av mine svangerskap jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...