Gå til innhold

Amming og vektøkning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nå 4,5 mnd siden fødsel og har gått bare mer og mer opp i vekt. Det er litt rart, siden jeg spiser mindre enn før svangerskap, går to lange turer hver dag, drikker ca 3 liter vann hver dag, spiser lite godterier og i tillegg fullamming.

Jeg ønsker sterkt å gå ned i vekt, da det påvirker livskvaliteten min såpass mye. Passer snart ikke noen klær osv. Nok pjatt. Lurer egentlig på om det går an å gå opp i vekt av å amme? Eller om svangerskap kan ødelegge stoffskiftet? (Tør ikke slanke meg aktivt, da ungen ikke tar flaske. Litt krise om melka skulle forsvinne... )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk forresten ned 13 kg de første 2 ukene etter fødsel. Etter det har det bare gått oppover.

Skrevet

Stoffskiftet fikk seg en smell hos meg! Anbefaler sterkt en blodprøve hos legen!

Ellers så går man jo egentlig ikke opp i vekt av amming, nødvendigvis, men det at man spiser mer enn amming+trening+vanlig liv tar bort.

Skrevet

Har lurt litt på stoffskiftet mitt. Er litt hoven akkurat der Skjoldbruskjertelen ligger, men trodde det var fordi jeg var fet. Får ta meg en tur til legen snart da.

Skrevet

Andre symptomer er tørr, kløende hud, lavere libido (mer enn ammetåke), trøtt, uopplagt...

Skrevet

Kan ikke si at jeg har andre symptomer enn at jeg bare legger på meg og blir smellfeit. Lever i en liten ammeboble, så litt vanskelig å si kanskje. Og jeg som hadde den supre forbrenninga.

Takk for svar Expat:D)

Skrevet

Hei!

Har ikke akkurat gått opp i vekt av amming, men ikke ned heller. Meldte meg på grete roede mor barn kurs, og vekta er endelig på veg ned. Du skriver at du spiser mindre nå enn før sv.skapet. Kanskje du spiser for lite? Forbrenningen øker når du spiser regelmessig, og nok mat. Etter at jeg begynnte på kurs spiser i hvertfall jeg mye mer mat. Itilleg spiser jeg mye sunnere, og begge delene er jo bar for melka. Har mye melk og går ned 0,5 - 1 kg i uken. Bare en tanke jeg ville dele med deg. Finnes foresten en del nettsider der du kan rekne ut hvor mye kalorier du får i deg i løpet av dagen. Avhengig av hvor høg/tung du er bør du nok ikke spise mindre enn 1900-2200 kalorier. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...