Gå til innhold

Bekkenproblemer

Lunas gutt f:11.06.07

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 50% sykemeldt. På sykemeldingen står det bekkenløsning, men legen min sa at det var en overdiagnostisert tilstand.

Jeg har noen symptomer som taler for det, og noen som taler for at det bare er trykk på bl.a. Isjias-nerven.

I natt hadde jeg igjen vondt for å snu meg i sengen og.... jeg fikk nesten ikke på meg strømper, bukse og sko! Det var så innmari vondt på baksiden av bekken/hofte på høyreside.

Har kikket litt på bekkenløsningssidene, men vet ikke om jeg er riktig plassert der.

Har dere opplevd lignende smerter?

Det er veldig irriterende også fordi jeg elsker å gå tur - men jeg er blitt veldig pusete; for: Plutselig får jeg så vondt at jeg kan nesten ikke gå. Istedenfor føler jeg meg fet og stor og uten kondis.

Flere som har det slik?

Fortsetter under...

Jeg stiller i en litt annen kategori, men likevel. Jeg fikk skiveprolaps i sommer, ikke vondt i ryggen, men i baken, og mister følelsen i selve foten. Jeg har prøvd alt, men har nå gått sykemeldt siden november. I tillegg kjenner jeg bekkenet, og åreknuter, og har problemer med å skille hva som er hva noen ganger. Egentlig spiller det ikke så stor rolle hva det står på sykemeldinga, men det er jo avgjørende for hvilken behandling du skal få.

Ellers så føler jeg meg også fet, stor og uten kondis...selv om jeg heldigvis ikke har lagt på meg mye ennå, men var overvektig i utgangspunktet.

legen min mente at det kun hjalp med bassengtrening, men kun dersom man hadde "ekte bekkenløsning". Tja... det er vondt å få i trapper også.

Det vanskeligste med svangerskapet akkurat nå er at eg vil ut i skogen og opp i trærene. Særlig, når jeg ser det flotte solskinnsværet.

Istedenfor ligger jeg doven på sofa.

Har du - eller andre tips om hvordan man kan gymme på en lett måte med alle de skavankene?

Har kikket under Trimdebatten, men fant ikke noe tiltalende som passer...

Jeg gikk delvis sykmeldt fra ca uke 28, og grunnen til at jeg oppsøkte legen min, var akkurat sånne isjias-lignende symptomer som du beskriver; vondt å tråkke ned, ømt trykk og smerter nedover det ene beinet. Legen skrev først "ryggsyndrom med utstråling" eller noe lignende, på henvisningen til fysioterapeut, litt fordi jeg har hatt lignende vondt tidligere, noe jeg har trodd skyldtes en muskelknute etter en akutt betennelse i en "rompemuskel" for mange år siden. Men den erfarne fysioterapeuten som jeg fikk time hos, sa allerede etter første time at "dette er bekkeløsning, ikke muskulært, så se til å få ny henvisning fra legen, slik at folketrygden dekker all behandling!" - Det fikk jeg, uten noen innvendinger fra legen, og jeg har fått ukentlig manuell terapi etter det (dvs. 'gammeldags massasje' nederst i ryggen og rompen). fysioterapeuten mener også at det jeg trodde var en muskelknute som dels har plaget meg i mange år, sannsynligvis heller har vært en slags låsning, - som nå ikke plager meg lenger. Hurra!

Vel, grunnen til at legen min i det hele tatt henviste meg til fysioterapeut, var at massasje er en god ting ved ryggplager, uansett, + at fysioterapeuter har mange gode råd om hva man skal og ikke skal gjøre, hvordan man bør bevege seg osv. Rådene jeg har fått og har fulgt, er bl.a.:

- Gå med korte skritt, som om du har trangt skjørt

- Gå minst mulig

- Samle beina når du skal ut av sengen

- Unngå ujevn belastning av bekkenet, f.eks. minst mulig trapper

- Unngå sideveis bevegelser/vridninger

- Ikke vaske gulv eller støvsuge

I tillegg ble jeg altså delvis sykmeldt frem til permisjonen startet, -for å unngå for mye bevegelse.

Noen øvelser gjør jeg, så som å ligge på rygg og løfte bekkenet, knebøyninger og ellers litt strekk av bein mens jeg sitter eller ligger (skikkelig "trim for eldre"!). Mange jeg har snakket med sier at trening i vann går helt fint, men jeg har ikke har overskudd til det.

Jeg er mye bedre i rompen, men bekkenet er nok blitt mye løsere på fremsiden, så bl.a. å snu meg i sengen er ikke godt. Fysioterapeuten sier at det eneste rådet hun kan gi, er å sitte stille. Man får nok trim når barnet er født, og kiloene (jeg har 20 ekstra) vil forsvinne når jeg skal amme og kan bevege meg normalt igjen. Er i uke 40 nå, så det bør ikke være så lenge til!

Håper du fikk noe ut av dette -?

Lykke til!

Wow - mange takk for bra og uttømmende svar!!!

å snu meg i sengen og ha det frykterlig vondt når jeg snur meg, var utangspunket for at jeg i det hele tatt oppsøkte legen - og ikke gikk på jobb den dagen.

Vasking av gulv og støvsuge er også ubehagelig. Nå har jeg en legitim unnskyldning for å ha flere dyr enn bare katt , he, he ;-)

Litt ulempe med at min hvute langhårete katt skaper en del hybelkaniner.

Jeg får lyst å prøve meg med rekvisisjon igjen. Jeg er fra tidligere sjev i ryggen. Det kan jo hende at det kommer derfra.

Uansett nok en gang takk for svar. Jeg har kopiert det over til et Word ark

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...