Gå til innhold

Hva er det vi gjør med barna våres??

Anbefalte innlegg

Bare et lite hjertesukk fra en førskolelærer som ikke lenger vet om jeg vil jobbe i barnehage...Hva er det som skjer med den trygge gode barnehagen??Vi stuer inn flest mulig barn på et areal som fortsatt er det samme, vi regner toalett og garderobe inn i arealet for å få felst mulig barn inn.Hva er vi blitt til??En oppbevaringsplass for barn??Hvor er det blitt av tiden vi brukte til å undre oss, studere ting og lure og stille spm sammen med barna? Hvor er det blitt av de gode stundene med et barn på hvert kne og en god bok ?? Jo vi har ikke tid, for vi er så få voksne på jobb og så mange barn som krever sitt av grunnleggende daglige behov.. Huffa meg...hvor skal dette ende??

Fortsetter under...

Jeg er enig i at en barnehagedag kan være hektisk. Det er mange unger som krever mye av de voksne. Allikevel mener jeg at det er opp til de voksne å få tid til hver enkelt unge. Det har ikke blitt dårligere voksentetthet i barnehagene de siste årene. Barneantallet i gruppene har blitt økt, men voksentettheten er den samme. Jeg synes også at det er mye med 24 barn over 3år i en gruppe. Kan fort bli mye uro. Det samme gjelder når det blir mer enn 10 under 3år. Og ja, det er flere barn pr kvadratmeter enn tidligere. Noen steder er kanskje grensen presset veldig langt. Men uansett: det har alltid vært mange krevende barn i barnehagene. Og det er opp til de voksne å organisere dagene slik at de får tid til alle.

Dersom du føler at du går på akkord med deg selv, og ikke kan stå for den jobben du gjør, så bør du kanskje ta en pause.

En annen ting man kan lure på er jo hvorfor mange barnehage-ansatte klager på at de ikke får tid til alle barna, når man en hvilken som helst dag kan gå forbi veeldig mange av landets barnehager, og se ganske mange voksne som står i en klynge og skravler......

(Jeg er selv førskolelærer og har jobbet 12 år som ped.leder.)

En av årsakene til at man ikke har like god tid til barna bestandig er ALLE MØTENE de som jobber i barnehgen må gå på.

Er selv gift med en pedagogisk leder og innimellom lurer jeg på om han i det hele tatt har hilst på barna på avdelingen sin ( litt fleip) virker innimellom som han sitter i møter hele tiden.

En av årsakene til at man ikke har like god tid til barna bestandig er ALLE MØTENE de som jobber i barnehgen må gå på.

Er selv gift med en pedagogisk leder og innimellom lurer jeg på om han i det hele tatt har hilst på barna på avdelingen sin ( litt fleip) virker innimellom som han sitter i møter hele tiden.

Det er blitt dårligere med voksentetthet dersom det er snakk om barn med spesiele behov. For endel år siden var vi sikra å få mange ekstra timer på barn med spesielle behov for at en kunne følge det ekstra opp. I dag får vi nesten ikke timer!!! Har 1barn på min avd som burde hatt en voksen på seg hele tiden - men vi har kun fått 12timer i uken!!! Dette går jo ut over de andre barna! Vi har nødt til å nesten fotfølge dette barnet pga han slår/spenne/spytte/dytter osv Han e rett og slett farlig ovenfor de andre! Å dermed er det minde tid til de andre barna...

Før var det også en kjøkkenassistent så laget mat+ryddet til før og etter måltidene - Det har vi ikke nå!

I forhold til de tospråklige barna fikk vi tospråkligeassistenter på de i 5dager! Ikke i 3timer som nå!

Så jo! Det er minde voksentetthet nå!!!

Men utenom det er jeg kjempe enige i det du skriver "puff den lille drage"!

Har selv jobbet som ped.leder i 10år

Annonse

Til HI.

Dette var et bra innlegg! Det er absolutt en tankevekker hva vi nå gjør med barnehagene. Har møtt mange utenfor dette forumet som opplever de samme utfordringene, noen har dessverre valgt å si opp jobben sin.

Det er som oftes de beste som går først.

Til nå har det ikke vært mulig å jobbe med kvalitet siden så mange mangler plass. Derfor har nok mange grenser blitt tøyd i kampen å skaffe flest mulig plasser.

Det er kjekt å høre at det finnes de barnehagene som snur, som legger om til mindre avdelinger. Barn trenger å ha plass rundt seg både ute og inne. 3-4 barn på hver voksen er nok synes jeg.

Vi får jobbe for kvalitet fremover både foreldre og ansatte.

Forstår deg veldig godt.

jeg er helt enig med HI her.. jeg må ta omskolering.. er blomsterdekoratør.. og tenkte jeg ville bli førskolelærer.. har alltid tenkt det ville være givende å jobbe med barn.. så jeg tok jobb som assistent i bhg for å se hva det var før jeg starta med ny utdanning.. etter ¨å ha jobba i 2 år.. i 2 forskjellige barnehager takka jeg for meg.. jeg følte jeg ikke hadde tid til barna.. var mer en som passa på unga hadde det OK mens de var der.. jeg var ofte alene m 18 barn pga sykdom, vikarer har man ikke råd til..og 2 av de 18 hadde spessielle behov.. off.. grusom tid! bleikke noen førskolelærerutdannelse på meg nei!! all kred til de som overlever i jobbene sine!!:) og som trives m det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...