Gå til innhold

Er det lov å si alt til gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på middag hos svigers for noen dager siden, og der ble vekten min og kroppen min veldig kommentert. De lov av meg når jeg gikk over gulvet og sa at jeg gikk veldig rart. Sa videre at det viste veldig godt i ansiktet at jeg hadde lagt på meg, og at jeg hadde "fødeansikt". Da jeg reiste meg fra bordet fikk jeg spørsmål om jeg hadde slanket meg i det siste. Synes alle disse kommentarene var helt unødvendige. Jeg er fullt klar over at jeg ser annerledes ut, og det viser nok veldig godt at jeg har lagt på meg nærmere 20 kilo. Men jeg er 39+1 på vei, så det må jo vere lov. Skal jeg finne meg i disse kommentarene? Er det liksom lov å si sånne ting til gravide? Tenk hvis noen hadde sagt dette til ei som bare hadde lagt på seg uten å vere gravid... Da hadde det blitt liv vil jeg tro! Jeg tror ikke de mener noe vondt med det de sier, men det sårer fordi. Det er ikke så gøy å se ut som en hval heller da, men det er ingenting jeg kan gjøre med det nå. Håper jeg slipper å få kommentarer etter at babyen er født om at jeg ikke har klart å ta av alt enda eller fortsatt har litt mage... Synes dere jeg skal si ifra at jeg ikke vil ha kommentarer på kroppen min? Det er jo svigers, så jeg vil ikke virke sur og tverr heller da...

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, kjenner meg godt igjen, ja. Gruer meg til slike familiesammenkomster hvor jeg skal få høre at - oi, magen din er ennå større enn sist jo, eller hvor mye har du egentlig lagt på deg?

Hva tror folk, a, at vi er fritt villt? Eller at det ikke skal syntes at man er gravid?

Lurer på hva de hadde sagt om jeg hadde kommentert at oi, du har lagt på deg siden sist, sluttet å trene, eller?? *knis*

- og så TA PÅ uten å si noe først. Har begynt å ta et skritt bakover når noen bare buser frem og skal klappe magen, det hjelper faktisk. Ikke alltid det er kult å bli tatt på av hvemsomhelst.

Var i familiebursdag hos svigerfamilien i går og det var like før det rant over, jeg har ingen hemninger med å si fra men ahdde sagt fra til sambo før vi dro at jeg er lei av disse kommentarene og at han måtte være snill å backe meg opp hvis det ble mye gnål. Det gjorde han, enklere for ham å si fra til moren sin at nå er det bra, enn for meg... Men hun skjønte vel hvor det kom fra, hehe :)

Skrevet

Ja, plutselig er det lov for alle å ta på magen. Hvorfor det liksom? Det er jo fortsatt min mage, og jeg hadde aldri gått bort å tatt på en annen dame sin mage. Det hadde jo bare vært merkelig.

Nei, jeg får si fra neste gang jeg får kommentarer. Begynner jo å få litt kompekser etter så mange kommentarer. Ingen som har sagt at jeg ser flott ut og at det er fint med gravide. Her er det bare "Nå har du jammen lagt på deg mye.". So.... ?

Skrevet

så trist dere har det sånn. men tror ikke folk mener noe vondt med det. de er bare tankeløse tror jeg. har ¨ått masse kompliment om hvor flott jeg er som gravid jeg. er nå 33 uker på vei og synes det er hyggelig når noen stryker meg på magen :-) forstår dere blir støtt når dere bare får negativ tilbakemeldinger, men prøv og overse det. bare en liten stund igjen nå :-)

Skrevet

Prøv å si til noen som har lagt på seg at nei nå har du blitt tjukk.

eller til noen som alt for tynn at nei nå må du begynne å spise eller så forsvinner du helt!

Da tror jeg det hadde blitt sikkelig baluba!

Skrevet

Hvis folk går "overt streken" med komentarer til meg, så finner jeg noe på dem og slenger i fjeset på dem..

Hvis de skal være frekke, skal jeg også.

Barnslig, men godt å få gjordt.

Det er ikke alle som tenker før de sier noe. De tror at vi gravide liksom SKAL tåle alt. Men mye av det som kommer, er sårende. DET tenker de ikke på...

Skrevet

Det har vært veldig fristende å si noe spydig tilbake, men det er jo svigers...

Tror ikke de tenker over at det er sårende i det hele tatt siden jeg er gravid. Men der tar de feil! Får få sambo til å backe meg opp neste gang! Ser for meg den trykkende stemningen når de får vite at det er sårende å høre dette!

Skrevet

Jeg har fått høre fra TRE uavhengige av hverandre " er du SIKKER på at det bare er EN der inne??" Blant annet fra min egen mor...grrr...

Men ellers har det stort sett bare vært hyggelige kommentarer om hvor flott jeg er:) Så jeg skal vel ikke klage.

Jeg reagerer på enkelte som jeg ikke kjenner så godt kommer bort og sier " ja nå er du allemannseie" og tar meg på magen. Men jeg får meg ikke til å trekke meg unna eller si ifra. For stort sett er det bare folk jeg kjenner godt som koser med magen min:)

Skrevet

NEI det er ikke lov å si alt man vil til gravide!! Ikke svigers, ikke egen familie, ingen andre heller, synes jeg. Hvis du klarer, så si ifra at du synes det sårer å høre. De vil sikkert ikke såre, og får da tenkt seg om litt. Stolte av deg, skal de være =)

Synes også at skrekkhistoriene om fødsel haglet så fort jeg som førstegangsfødende viste meg blant kollegaer forrige gang... hva er det for noe?!!? Heldigvis var jeg ikke så lettskremt, men tenk om jeg hadde vært det da? Synes det er for mange som ikke tenker, jeg.. ikke med hue i alle fall...

Skrevet

Vet du hva? Jeg synes det er lov å si at en blir lei seg, jeg. Min svigerfar skrøt av hvor mye han har tatt av, han har alltid vært opptatt av vekt. Og så snur han seg til meg og sier: men DU har lagt på deg!

What??? Da var jeg 35 uker på vei og hadde lagt på meg ca 5 kilo...

Jeg kjenner han godt da, og klarte å få frem at det var sårende og unødvendig uten å virke altfor sur. Og mannen min forsvarte meg.

Synes det er koselig at folk kommer med enkelte kommentarer, men noe kan en bite i seg.

Man er IKKE allemannseie.........

Skrevet

nei gravide kan man ikke si alt til... Jeg har heldigvis vært heldig å ikke fått så mange kommentarer. En som kalte meg for kjukka. Da sa jeg bare at han måtte passe seg ellers så bombet jeg han..da lo han godt:) ellers noen kommentarer fra en full fyr, og en spøk fra pappa, men ikke noe voldsomt!

Svigersøsteren min er også gravid å jobber sammen med en del gubber. Når de sier noe eller tar henne på magen, tar hun tilbake på magene deres å sier at "jaja, men jeg blir tynn igjen til sommeren, det blir ikke du" synes den var god jeg:)

Ellers har jeg bare fått fine kommentarer om at graviditeten kler meg, og at jeg har verdens fineste mage o.l... har vært veldig godt å høre!

skjønner godt at de som får stygge kommentarer blir såra!!!!

Skrevet

Det virker som det er lov, ja. Jeg skrev et innlegg om dette her om dagen, og det er noe som får meg utrolig provosert, altså. Jeg hadde aldri godtatt at noen lo av meg, spesielt ikke svigers!

Synes kommentaren om "Jeg blir tynn igjen til sommeren..." var god, da lo jeg høyt! Jeg har slengt litt med leppa sjøl et par ganger i dag, ble kalt tjukka og da sa jeg bare at "Jeg er gravid, hva er din unnskyldning?".

Jeg er egentlig ganske lei meg for at jeg har lagt på meg mye i svangerskapet, det er IKKE sånn at jeg har sittet i en sofa og spist potetgull i sju mnd. Det har bare kommet. Og da er det ikke kult å få høre at du er tjukk, svær, har lagt deg ut osv. Det er som en kommenterer her, skulle likt å høre at noen sa det til en som ikke er gravid....

Det vi skal huske på - vi "tjukke" - er at det også kan være sårende å høre at man er tynn, liten og har liten mage når man er gravid. Vi tror det er et super-kompliment, men det er det ikke for alle.

Skrevet

Noen tenker ikke før etter de har åpnet brødbomma, dessverre... :)

Skrevet

Kunne ikke dy meg å svare på denne. jeg er i uke 33 og har bare lagt på meg 6 kg. alt for lite selvfølgelig men det er ikke så greit når man har kastet opp hver dag inntill uke 28. og spising er ikke kos. men nå er det riktignok bedre og jeg har fått dilla på bakevarer.. vel vel. jeg får alle slags kommentarer. "er du sikker på det ikke er to?" "waow du har blitt stor" "ååå så liten du er." ja man kan nok ikke gjøre noen til lags det mest vanvittige synes jeg er når damer forteller om hvor liten de var når de var kommet like lang som meg. Jeg tror ikke de husker helt riktig. dessuten er det jo forskjell på om du er 1.50 eller 1.70 høy. vel jeg vet at jeg er egentlig for liten og det er et problem dog det begynner å komme opp på normalen nå. jeg prøver å ikke la det irritere meg men det er klart at det gjør det. Det hyggeligste er selvfølgelig når folk sier "å du er så søt" o"du blomstrer" etc.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen! Forrige sv.skap la jeg på meg 20 kilo. Og spesielt sigerinna mi kommenterte det HVER gang hun stakk hodet inn igjennom døra hos oss. Det var SÅ sårende! Kommer aldri over det jeg...Synes man skal passe munnen sin litt for hva man sier til folk generellt. Ikke nødvendig å utbrodere om kroppen til andre? Sånne folk eier de ingen sympati??

Skrevet

hei! det er ikke vondt ment, så drit i det! ikke bruk energi på å irritere seg over ting. du har sikkert andre ting å bruke energi på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...