Trønderjente82 Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Noen som har brukt noe for å forebygge strekkmerker? Holder egentlig til på 1.trimester og er 10 uker på vei, men tenkte det kan være lurt å spørre noen av dere som begynner å få / har stor mage....)
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Det vil ikke hjlpe uansett desverre. Det er underhuden som sprekker og kremer når ikke ned til underhuden. Men du kan kanskje redusere risikoen litt (evt antallet) ved å drikke mye vann, trene og ta e-vitamintilskudd, det gjør huden mer smidig innenifra. Strekkemrker er som regel også arveli så hør med kvinnene i familien din om de har eller ikke.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har ikke brukt det noe særlig da dette er hormonelt betinget, og d er underhuden som strekkes, ergo en kan ikke smøre der akkurat. Har desverre fått strekkmerker. Vet om mange som har kjøpt dyre kremer etc som og har fått strekkmerker. Og motsatt. Men jeg har ikke tro på at kremer hjelper, men klart huden tar ikke skade av å bli smurt! men i og med at de kommer "innenfra" eller hvordan jeg skal si det, så hjelper nok desverre ikke de kremene/oljene!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 mamma og tante hadde ingen strekkmerker, så jeg trodde oddsen var på min side gitt... Men den gang ei
titti80 Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Hei:) Det er ikke bekreftet at noen kremer hjelper mot det, men jeg har selv brukt div kremer fra apoteket; a-krem og locobase (tror det er det den heter) og den siste heter carbaderm. De har jeg smurt meg med morgen og kveld. Men nå har jeg gått over til at jeg bruker en av dem om morgenen og HTH på kvelden. Blir dyrt i lengden.. Har også hørt at de har kremer på body shop som skal være bra. Men om det var boks med kanel/mocca eller noe i den dur, husker jeg ikke. Men det vet de sikkert på body shop.. Selv om jeg har smurt meg ofte (også i tillegg til morgen og kveld) pga kløe når jeg utvides, har det ikke hjulpet på strekkkmerkene desverre. Ikke fått mange, men de sees da. Slått meg til ro med at det er noe som følger med et svangerskap, er jo så mange som får det.. Men jeg håper at all smøring har gjort at de er redusert, og kanskje jeg kunne hatt mange flere hvis jeg ikke hadde smurt meg.. Kan jo også bruke natusan olje og smøre deg inn med etter dusj, ei venninne av meg gjør det.. Lykke til!
jordbærsjokolade Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Jeg tror det eneste som hjelper er, bortsett fra gode gener, at du smører deg innvendig med gode oljer. Jeg spiser 6 kapsler Udos choise hver dag etter anbefaling fra homeopaten min. Har tro på dette!!
ninsoer Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 jeg tror no at d hjelper da.. jeg har sømrt meg me en krem fra apoteket som heter Vichy og er en anti-strekmerke krem.. den skal maseres inn i huden slik at huden under oxo blir masert og d er syk hvordan jeg og samboern ha sett huden strekt seg.. etter at magen begynte å vokse å jeg ha smørt meg kunne vi se at huden var stram da jeg smørte og dagen etter var den ikke like stram lengre.. er 38+4 og ikke noen strekmerker enno.. moren min fikk masse.
A venter prins Skrevet 19. mars 2007 #8 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har brukt A creme og har ikke fått et eneste strekkmerke. Det skader iallefall ikke å holde huden myk og god fra utsiden. Er i uke 41.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 19. mars 2007 #9 Skrevet 19. mars 2007 Jeg smører meg hver dag på utsatte områder, har brukt en anti-strekkmerkekrem fra vichi frem til nå, men har i det siste gått over til spenol fordi den andre var så dyr. Det skader uansett ikke å smøre seg tenker jeg, og jeg vil ikke sitte der med masse strekkmerker og lure på om jeg kunne unngått det ved å bruke en krem liksom:) Omega tre er ihvertfall viktig.
LaPaysanne Skrevet 19. mars 2007 #10 Skrevet 19. mars 2007 Jeg trodde jeg var arvelig disponert for strekkmerker, og har noen på hoftene fra puberteten. Var derfor ikke optimist med tanke på dette, og har i likhet med alle andre lest meg til at dette er hormonelt betinget og at ingenting hjelper. Men jeg ville ikke la noe være uprøvd, og har brukt weleda svangerskapsolje (fås på helsekostbutikker) hver kveld siden ca uke 20. Er nå 39+3 på vei, og har ikke fått noen ennå. De få gangene jeg mener å ha sett et begynnende merke, har jeg massert det slik gro nylander skriver om i boka "på vei", og det har gått bort. Men, mange får jo disse merkene helt mot slutten, så jeg krysser fortsatt fingrene! Og drikker vann og tar tran. Og prøver å ikke la vekta spinne ut av kontroll, har lagt på meg 12-13 kilo jevnt fordelt over hele svangerskapet. Lykke til:-)
Trønderjente82 Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. mars 2007 Tusen takk for mange fine svar og tips. Er enig i at det skader jo ikke å prøve, så det blir nok smøring og omega 3 på meg
_Mita_<3 Skrevet 19. mars 2007 #12 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har smørt meg helt siden mnd 2 og har ingen strekkmerker enda.. men for å være ærlig veit jeg ikke om det funker.. hørt at det er arvelig (om mamman din ikke hadde får muligens kanksje ikke du og omvendt)Men veit ikke.. mamma hadde ingen.. Går vel på horomene og hvordan du vokser.. Men jeg har smørt meg hele tiden for er jo ganske deilig å smøre seg inn etter dusj osv.. jeg bruker en krem fra biotherm og cocos sol olje..hehehe.. den lukter så godt:)
**My little Miss drama and I** Skrevet 19. mars 2007 #13 Skrevet 19. mars 2007 Har også smurt meg fra begynnelsen av ,men at det hjelper den gang ei! Kanskje det hjelper i og med at det ikke kommer riktig så mange ,men her er de altså! meldte sin ankomst på magen for noen dager siden, men de første fikk jeg vell rundt uke 24 på lårene og rumpa:(!!! At det er arvelig og kommer ann på gener har ingenting og si det er jo hormonelt betinget da! Min mor og hennes søsken hadde null ,så jeg er vell et bevis på at det ikke stemmer;)... Men sef det skader jo ikke å smøre det gjør jo overhuden mer elastisk ,men hjelper jo desverre ikke på underhuden .... så er det bare å krysse fingrene å håpe da... blir iallefall soling med shorts i sommer;-P
Smurfemor ,.-*-., 040407 Skrevet 19. mars 2007 #14 Skrevet 19. mars 2007 Hei! Mamma har hele magen full av strekkmerker, så jeg var rimelig forberedt på strekkmerker. Men jeg har ikke fått et eneste et! Har smurt med inn med natusan babyolje hver gang jeg dusjer. Deiligere enn å smøre seg inn med krem, for jeg hater å bli klam og klissete etter dusjen. Dette anbefales virkelig!
venter nr 2 i april Skrevet 19. mars 2007 #15 Skrevet 19. mars 2007 Jeg er 36+3 og ingen hitill. Smører meg med cocoa butter fra bodyshop. Gjorde det i forrige svangerskap også. Fikk ingen da heller:) Har noen fra før-puberteten på rumpe og lår. Men de er ikke tydelige.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 19. mars 2007 #16 Skrevet 19. mars 2007 huden min har begynt å bli veldig sår og stram.Den svir liksom.jeg smører også nå med natusan babyolje og det lindrer veldig syntes jeg'! Så signerer og anbefaler dette jeg og!
#Aurora har tre gutter# Skrevet 19. mars 2007 #17 Skrevet 19. mars 2007 kan prøve a-crem...hørt mye bra og noe negativt om den men skal vess vare veldig bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå