Gå til innhold

Skadelige soppgifter?


atten

Anbefalte innlegg

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men siden det likevel bekymrer meg håper jeg at noen kan gi meg sin mening. Jeg hadde sådd noen frø i en spirekasse og satt denne mørkt og dekket med plast i to uker. Da jeg tok av plasten i dag så jeg at all jorden var dekket m. en lysebrun sopp, og det kom opp en liten sky som jeg sikkert pustet inn. Jeg har lest at soppgifter som inhaleres kan være fosterskadelige, artikkelen jeg leste omhandlet toksiner fra sopp på korn. Er det noen som vet om det jeg pustet i meg kan ha vært skadelig? Bør jeg holde meg borte fra hagearbeid så lenge som jeg er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om disse soppsporene var giftige, vet jeg ikke.. Ikke synes jeg det var et dumt spørsmål, heller. Selv fikk jeg en dunst med vanlige muggsporer nettopp, men satser på det går fint:)

Men når det gjelder hagearbeid generelt, bør man bruke hansker når man graver i jorda (iallfall være nøye med å vaske hendene (pga fare for toxoplasmose).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vedr. hagearbeid står det på lommelegen at du må bruke hansker og vaske hendene godt etterpå..

men ikke lurt hvis det kan være katteavføring og lignende der du holder på. da kan du få toksoplasmose noe som er veldig skadelig for fostret..

Hold deg unna fremmede katter, rått kjøtt, vask alltid frukt og grønnt ++ men dette kan du lese om på ulike nettsteder..

Ang. soppdampen tror jeg du bør sjekke med legen din hvis dette uroer deg, fant ikke noe på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med hussopp og det er skadelig hvis du utsettes for dette over lang tid. Tror nok ikke du eller babyen din tar noen skade av at du pustet inn dette ved et engangstilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...