Gå til innhold

Nicket: Tryne ;) Ang. en tråd du starta om liten baby ;)


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg fikk også liten baby i uke 32+3, hun veide 1943 gram og var 43,5 cm. Men hvorfor var din baby så liten? Så du hadde bare to uker igjen til termin. Min var jo liten på grunn av at hun var prematur. På 3 mnd kontrollen var hun akkurat 5 kg, og 54 cm lang. HAr babyen din vokst fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk som sakt jenten min i uke 38. Det som viste seg var at hun nesten ikke hadde fått i seg næring i det hele tatt på noen mnd, det var minimalt. Morkaken min var nesten helt ødelagt. jeg hadde lenge sakt til legen/jordmoren min at jeg mistenkte at hun var sluttet å vokse, en av grunnen var at jeg så på bilder at magen var helt lik hele veien som den hadde vert da jeg var i uke 30.

 

Ingen tok meg seriøst selv om jeg sa at dette hadde skjedd med moren min da hun var gravid med meg (det kan visst være litt familiert). jenten min kunne vert død noen timer etter hadde det ikke vert for at hun kom ut av seg selv. jeg blir helt sjelven av å tenke på det. Vi var i dag på 3 mnd kontrollen, hun er nå blitt 4890 og 58 cm lang.

 

Men jeg lurer på en ting, hvor lenge var du på sykehuset, og klarte din lille å holde temperaturen selv? Mi jente måtte ligge på barneklinikken fordi hun mistet temperaturen. Hun var avhengig av 2 varmeflasker, 2 tepper, en dyne, en hue og mye kær for å holde på varmen. jeg fikk nesten ikke holde henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fikk en litt liten baby 2490g. Han var 11 dager over terminen og jeg fikk aldri vite hvorfor han var så liten. Morkaken min var helt fin. Er og ikke røyker. De trodde kanskje det kunne være genetisk. Faren er nemlig ikke så veldig stor.

Gutten min klarte heller ikke å holde på temperaturen, men jeg måtte holde ham hele tiden. Hud mot hud. Var veldig slitsomt og veldig varmt. Svetter jo mye etter en fødsel og så må du pakke deg inn i dyner i tillegg. Men var jo veldig koselig også å kose med han hele tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er genestisk i min familie også å få små barn. de sa at hade jeg fått en baby som var på din str. så hadde de ikke reagert. Men det var HEEEEELT unormalt å få en så liten en så nærme terminen. Hun bar også tydelig preg av å være underernært. hun var også mindre enn de som blir født 1,5 mnd tidligere enn henne selv. jeg prøvde å holde henne inntil meg, hud mot hud, men dette gikk helle rikke da hun mistet varmen så lett. Å det skal sies at jeg er ALLTID veldig varm, så det mangler det ingenting på. Jeg måtte måle temperaturen hennes MINST hver 3 time, hele døgnet i ca 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

of of of... :/ Det er så små marginer å gå på til tider at man kan bli rent skremt altså. Tenker ofte på det jeg og, litt dårligere odds for jenta vår, og hun kunne vært en av de premature som ikke klarer seg.

 

Vi var kjempeheldige! Vi var kun 15 dager, første døgnet lå hun på noe som heter cpap, og ble lagt i kuvøse for å holde tempen i to døgn etter det. Så bare raste det på frem. Den lile frøkna på 1723 gram (veide det på det laveste når hun kom utav kuvøsa) begynte plutselig å regulere varmen selv etter 4 døgn, begynte å ta pupp på 5 dagen, og legene skjønte ikke hvordan hun klarte å holde billurubinen så lav. Hun var ikke i nærheten en gang av å få gulsot. Etter 10 dager på nyfødt lå hun i vanlig seng uten varmemadrass eller ekstra tepper, og begynte å amme på natta. Fire dager etterpå fikk vi beskjed om at skulle få komme hjem til nyttår, og dagen etterpå kunne vi trille hjem ;)

 

Jenta vår var veldig sterk, vi fikk holde henne på brystet allerde samme dagen som hun kom. Selv om hun hadde cpap så var hun stabil, skjør og tålte lite, men allikvel kariktiserte de henne som en av de store, sterke babyene på avdelingen.

 

En bekjent fødte en gutt nettopp i uke 33, han var 2290 gram, over 300 gram mer enn jenta vår, men har hatt masse komplikasjoner, måtte ha blodoverføring, ligger i kuvøse enda, snart 1 uke, og må ha surstoffhjelp samt varmematter. så utrolig forskjellig det kan være.. ;(

 

Trist historie du har, samtidig som at det er en skikkelig solskinnshistorie, jenta di er sterk og klarer seg kjempebra da! Lagt flott på seg og greier ;)

 

Evnt neste gang får du true dem til jevnlig ul av deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, skal si jenten din var sterk. Hun klarte seg jo faktisk bedre enn den lille jenten min. Min jente klarte seg for første gang uten tilført varme da hun var 3 uker, hun måtte føst legge på seg en del å bli litt sterkere. men en ting hun var flink til, det var å legge på seg, men jeg brukte 1 time hver gang jeg matet henne for at hun skulle få i seg mat. Suge pupp klarte hun ikke, kjempe trist. Hun var for svak, hadde stor grad av gulsot pluss den underernæringen.

 

Hver gang vi skulle ta hun med ut i bil den første mnd så måtte vi skynde oss inn og ut fordi hun mistet tempen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei :)

Jeg fikk også en liten baby i oktober (egentlig termin i desember) født i uke 33... hun var 2100 ved fødsel,gikk ned til 1900... vet ikke hvor lang hun var fordi det målte dem ikke men tipper rundt 40cm.

Vi var på sykehuset i 3 uker og hun lå på cpap i 4 dager og i kuvøse i 1 uke...og i lys i 3 dager etter det klarte hun og holde på varmen fint selv! :)

Vi har fått høre hele veien at hun er en kjempe sterk jente og vi har ikke hatt noen komplikasjoner.... det er jeg kjempe takknemlig for!

Helt forferdelig følelse og ikke bli tatt på alvor av sykehuset,jeg var inn og ut av føden mange ganger før noen tok meg på alvor!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har vært utrolig sterk og stått på! Nå er hun ei blid og sprudlende babyjente!

 

Of, høres ut som dere har hatt en tøff tid på sykehuset. Vi syns bare de to ukene vi var der var tøffe. Stakkars, det er mye de ikke fortjener å gå gjennom disse små.. hvordan gikk det etterpå, fikk du henne til å ta pupp etterhvert eller ble det flaske?

 

Oi, såpass. Vi kunne ta vår ut å trille hjem vi, legen roste henne opp i skyene og sa vi kunne trygt trille hver dag så lenge det var under 10 minus, men hun fikk ikke lov å sove ute. Og vi måtte holde oss unna kjøpesenter frem til termin. Hvor stor var jenta di når dere drog hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri fått jenten til å ta pupp, så her går det i flasker. Jeg må si jeg er KJEMPE lei av å koke på flasker og vann. Det er så fortvilende at jeg ikke kan berre slenge henne til en pupp. En ting kan jeg si, at de som berre ammer ANER IKKE hvor heldige og hvor lett de har det. Hver gang jeg skal ut me jenten min, da må alt planlegges til punkt å prikke slik at jeg vet jeg har mulighet til å varme maten når hun skal ha. Når jeg skal ut må jeg kokevann, ta med noe som jeg kan ha vanne oppi, å så må jeg ta med en plaske med vann og melkepulveret. Skikkelig slitsomt.

Jenten vår var 1950 gram da vi fikk reise hjem. Jeg var skikkelig lei av å være på sykehuset, halt på å bli gal. Vi spurte etter familierom, men fikk det ikke. Jeg måtte ligge for det meste på 4 manns rom, dette synst jeg var veldig tung siden jeg selv måtte opp å varme mat til jenten min hver 3 time. Så brukte jeg ca 45 min på å få den maten i henne, å deretter skulle jeg pumpe meg. I tillegg til dette hørte jeg på alle andre sine babyer, så jeg sov nesten ikke i det hele tatt. jeg var så sliten når jeg kom ut av sykehuset at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Of da... ja jeg vet jeg er heldig hvertfall. Var mange på nyfødtintensiven som slet med å få i gang ammingen, og mange av de jeg har truffet i etterkant som måtte gi opp etter hjemkost. så jeg er så utrolig takknemlig for at jenta mi har vært så flink. Jeg har ei venninne som har flaskebarn, og det ser mye styr ut ja. Varming av flasker og styr. Men men, de lever i beste velgående og har det like bra på flaske da! ;)

 

Hhun var ikke så stor når hun kom hjem da. Of, bodde på 4 mannsrom jeg også på slutten. Den første uka og noen dager fikk vi bo på enerom, og samboer bodde på sykehuset med meg. Men så kom jula og de stengte gyn.avd. og dermed fylte de opp barsel. Da måtte vi på 4 mannsrom, men hadde faktisk bare 2 netter der før vi fikk dra hjem ;) Var dere lenge på sykehuset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var berre litt over en uke, men skulle egentlig være lengre. men jeg ba på mine knær om å få komme ut på en søndag, for da var det selveste julaften. de så at jenten mi la på seg så da var det greit, en vi måtte komme på kontroller flere ganger den neste uken, berre for å sjekke at allt var greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. okei. så godt dere fikk komme hjem til jul da. Et lite lyspunkt i en tøff oppstart. Vi fikk reise hjem 4 juledag vi, og var kjempefornøyde med å få komme hjem til nyttår. Men det hadde nok noe med at de helt fra starten sa at så tidlg fødte babyer ofte måtte være til termin. Mao vi kunne i verste fall måtte være der til januar/februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere var heldige da ja. Vi fikk ikke kommt oss helt hjem. Alle i familien vår bor ett annet sted, men vi måtte være nær Haukeland sykehus, så det ble en litt rar jul, men gått at allt gikk som det gikk likevel, det kunne jo gått galt. Jeg er berre kjempe glad snuppa mi har det bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...