Sala77 Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Hei! Håper noen her inne kan hjelpe oss med sovingen til vår lille jente på 6 mndr. Vi står opp i 8 -9 tiden (fått en liten morgenpupp ca kl 8). Koser oss på badet, leker og koser oss sammen fram til ca 11, da er det formiddagspupp, og når jeg kler på henne lue og dress og legger henne på lammeskinnet i vogna bare lukker hun øynene og sovner... Sover ca 2 tmr. Pupp ca 15 tiden og liten hvil mellom kl 15 og 17... Grøt kl 17 ca, og kos og leking med faren til ca halv 7. Har kveldsrutine med bad og kveldsstell fram til ca 19.00. Hun er synlig trøtt, og jeg tar henne inn på rommet hennes og gir henne en kveldspupp i halvmørket før jeg legger henne ned i sengen hennes. MEN det vil hun ikke... Hun stritter imot å sovne... Vil ikke ta tutt eller sutteklut eller noe, når jeg har prøvd med det begynner hun bare å leke med det... Har prøvd å gå ut, og gå inn igjen når hun kaver seg opp, trøste henne og legge henne ned igjen - det har ikke hjulpet! (holdt på i tre timer hver kveld...) Damen på helsestasjonen foreslo at jeg kunne sitte inne hos henne, og bare få henne til å bli trygg og roe seg ned ved å høre at jeg var der - det hjalp ingenting heller! En 3. ting som hjalp litt var å holde henne i hendene og synge/nynne for henne til hun roet seg, men nå hjelper ikke det heller... Hun blir helt hysterisk i senga si, og nå vet jeg ikke hva vi skal gjøre...? Har ikke lyst til å teste ut denne skrike-kuren, men vi har kanskje ikke annet valg? Skulle ønsket hun kunne lagt seg like godt til om kvelden som hun gjør på formiddagen... Er akkurat som hun har misforstått litt... sengen er liksom ikke et lekested, men et sovested... Uff, håper noen kan hjelpe oss... Jeg er såå sliten og lei av dette....
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har en jente på snart 7 mnd som har sovet minimalt siden fødselen av. Bl.a. girer hun seg opp ved legging og vifter med armer og bein som et helikopter når hun legges i sengen. Begynner å gråte heftig etter hvert... Vi hadde også god effekt av å holde henne i ro i sengen og 'vise' henne at hun måtte roe seg, samtidig som hun sang. Hun våkner x antall ganger iløpet av natten og da må vi sitte der inne og få henne til å sovne igjen.. Jeg var sterkt kritisk til skrikemetoden/Ferber men nå ser jeg ingen annen utvei. Gud vet hva vi IKKE har prøvd (mat/tillegg, synging, rugging, kriopraktor, osteopat, musikk, samsoving, Midtimellomsenteret etc.etc.) Jeg har ikke sovet mer enn 2 timer sammenhengende på over et halvt år og nå går det på helsa løs! Vi er nå i kontakt med Karin Naphaug og skal gå for hennes opplegg (Ferber). Godt med veiledning! Vi har gått den lengste og bratteste bakken for at gullet vårt skal sovne, men nå har vi altså nådd en grense... Jeg sier ikke at Ferber er løsningen for dere også. Mitt eneste råd er: søk hjelp i tide! Det finnes mange alternativer. Når man er så sliten at man ikke klarer å 'stå imot' om natten så graver man graven bare dypere og dypere. Lykke til!
shanty73 Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Hei... dette høres kjent ut,men vi har det gående når gutten har sovet en stund.. han er nå syv mnd og etter phenamin vi har fått av lege, gråte kur mer eller mindre, mat på natt, ikke mat på natt osv..
Sala77 Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2007 Hørtes spennende ut med alternativ metode... Krysser fingrene for at det hjelper dere!!! Jeg prøver intenst noen dager til med faste rutiner om ettermiddagen, tenker at hun på denne måten vil kunne forstå at nå nærmer det seg sovetid... Gikk så flott i går (kanskje i dag også...? Håpe håpe!!!)
mortillille Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Har hørt om flere som har forsøkt dette, men er usikker på om det hjalp dem noe særlig... Må jo bare prøve!
lillegull_mamma Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 Kan det være at hun blir redd fordi hun forbinder sengen med å måtte være alene? Babyer er visst genetisk programmert til å være redde dersom de blir lagt et sted alene... (Anbefaler boken "Hvorfor gråter barnet?" av Mari Rysst Heilman, som forklarer ting veldig forståelig). Kan det være en løsning å ha sengen hennes ute i stuen om kvelden, så hun kan se og høre dere og forhåpentlig bli trygg nok til å sovne? For mange har det fungert veldig bra å samsove (det reddet nattesøvnen til jenta mi og meg :-)) Jeg pleide av og til å amme jenta mi i søvn i stor-senga, og så sov hun videre der frem til vi skulle legge oss. Ellers fungerte det bra for oss å amme henne i søvn på fanget, og ha henne sovende på fanget mens vi så på film/TV eller satt og pratet frem til vi skulle legge oss. For de som liker rutiner og gjerne vil at barnet skal sove i egen seng, finnes det også mange gode råd i "No-cry sleep solution" av Elisabeth Pantley. Det er etterhvert utført ganske mye forskning på temaet, og den utryggheten som det viser seg at en baby føler både i løpet av og etter en skrikekur unner jeg ingen å oppleve. Det at babyen etter en skrikekur gir opp, og ikke skriker, betyr ofte ikke at den er trygg, men at den rett og slett har "lært" (av skrikekuren) at det ikke nytter å rope om hjelp....
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #7 Skrevet 22. mars 2007 har hørt at babyer kan vere mørkeredde. kansje hun er det.??
IdaJacobine Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Hei, Hvis det bare er to timer mellom siste lur og leggetid, er nok det for lite. Prøv å holde henne våken en til to timer til, kanskje det blir lettere. Da datteren min var seks mnd kunne hun ikke sove etter fire hvis jeg skulle få henne i seng til kl sju-åtte.
Sala77 Skrevet 12. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2007 En liten oppdatering fra meg... Det viste seg å hjelpe med den metoden som helsesøster foreslo... Jeg har sittet og holdt henne i hånden slik at hun ble trygg på sengen sin, og kunne roe seg ned og sovne på egenhånd (med det mener jeg uten vugging i armene våre, eller vuggen, eller rugging i vogna ol) Klart at det har tatt hele kveldene mine i starten, men jeg er glad for at vi ikke måtte bruke noen skrike-metode! Nå er vi nede i noen minutter hvor jeg sitter ved sengekanten hennes, og bare er der... Hurra :-) Lykke til alle dere andre! Håper dere finner en metode som fungerer for dere!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå