Gå til innhold

Langevipper

Anbefalte innlegg

Hei, leste innlegget ditt ang fødselen nå og tenkte jeg skulle skrive noen ord til deg. Def ørste tankene jeg får er hvor irritert jeg blir for at de er så sene med å ta keisersnitt!! Totalt unødvendig spør du meg.

Jeg jobber som sykepleier på hjerteovervåkning og har hatt noen få barselkvinner som pasienter. Jeg forstår at dette må være utrolig tøft for deg spesielt siden du ikke har fått svar på hvorfor dette skjedde. Jeg vil anbefale deg å få pratet skikkelig med en hjertespesialist, for av erfaring så ser jeg at fastlegene ikke kan nok om dette. Jeg ser for meg han litt "tause" spesialisten som du har møtt, men på avdelingen jeg jobber på så er alltid en sykepleier med. Dette for å ta en ekstra prat med pasienten etterpå for å gjenta/forklare med andre ord det legen har sagt. Ofte må en høre ting to ganger før en forstår alt. Det er ikke alltid en finner en årsak, men du må stå på for å få vite så mye som mulig slik at du kan føle deg trygg. Skriv ned noen spørsmål før du drar til ham, det er kjempelurt.

Ang trening så er det generellt sett kjempefin "hjertemedisin". Men det er viktig å avklare med legen hvor mye du kan presse deg! Og så vil jeg til slutt si at det å få en form for angst er svært vanlig når en har hatt litt trøbbel med hjertet. Hjertet er jo liksom sjela vår, det betyr mye for oss. Så jeg anbefaler på det sterkeste at du tar kontakt med LHL for der vet jeg du kommer i kontakt med andre i samme situasjon!

Puh, dette ble langt...men lykke til:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei "nyydelig gutt:)"

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive til meg, det setter jeg stor pris på. Nå må jeg lage kvelds til Oda og få henne i seng, hun er veldig klar for sengen nå:-) Skal skrive mer så snart jeg har fått henne til å sove.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8704404
Del på andre sider

Annonse

Hei, nå har jeg bedre tid (måtte sette oppvaskmaskinen på i tillegg:-)

Idag gav jeg meg et spark bak å ringte til hjerte avd på haukeland. Jeg skulle egentlig vært til ny ultralyd i slutten februar, men de hadde glemt meg litt. Jeg skulle nok ringt tidligere, men er ikke av den typen som vil mase. Det jeg først vil gjøre er å prøve å få snakket mer med han legen jeg går til på haukeland. Det kan jo gå bra visst jeg bare skriver ned noen spørsmål på forhånd, så jeg ikke glemmer hva jeg lurer på.

Bare jeg spør, så får jeg svar. Jeg har også kunne snakket med henne som har koblet meg til en sånn EKG registrering som jeg har gått med i 24 timer. Så jeg vet ihvertfall at jeg kan spørre henne om det jeg lurer på, regner med jeg skal til henne igjen (har hatt 3 slike EKG siden fødselen).

Jeg har vært inne på LHL nå og lest om hjertesvikt, jeg må si jeg fikk meg noen aha opplevelser:-) Jeg har vært plaget med tung pust og har trodd at det var anstrengelse astma, men har ikke forstått hvorfor ikke astma medisinen virker. Det er nok litt astma også, men nå forstår jeg hvorfor ikke medisinen har virket som jeg hadde forventet. Jeg har også opplevd å bli ekstremt trøtt når jeg har gått lengre turer. Det var en lettelse å lese om hjertesvikt, for jeg har visst ekstremt lite. Nå kan jeg lettere forholde meg til hjerte problemet mitt og prøve så godt jeg kan å gjøre hverdagen lettere for meg selv inntil jeg får kommet til lege igjen.

På slutten av svangerskapet hadde jeg masse vann i kroppen, og nå vet jeg hvorfor jeg gikk på vanndrivende tabletter de 3 første mnd. Jeg husker jeg syns det var rart at jeg måtte gå på de så lenge.

Så når det gjelder trening, så får jeg bare vente til jeg skal til hjerte spesialisten igjen. Jeg får holde meg til turgåing for nå, våren har kommet til Bergen:-)

Jeg var vel heldig som ikke trengte å bli innlagt på hjerte avd. Jeg var ett døgn på intensiv avd, men jeg var litt flau da jeg var der for jeg følte meg i fin form og visste ikke at det var noe gale med hjertet mitt.

Sykepleierne der syns det var morsomt, fordi de kunne ikke huske at de hadde hatt en pasient som var sulten. Jeg fikk mat sendt opp fra kantinen, til sykepleiernes store forundring kom maten rett fra fryseren:-) Så de måtte tilogmed steike maten.

Jeg kan ikke akkurat si at tiden etter fødselen har vært lett, jeg har spurt meg selv mange ganger om hvorfor det skjedde med meg. Lurer jo fælt på om det var noe jeg gjorde gale i tiden før fødselen. Om noe har vært gale med hjerte lenge uten at jeg har visst det. Nå lurer jeg også på om alt vannet jeg hadde i kroppen i tillegg til at jeg tapte mye blod under ks som har vært det avgjørende. Jeg har trodd at det var fordi jeg fikk drypp en gang for mye. Jeg følte jo en slags stråling i den ene armen...er ikke det et tegn på at noe kan være gale med hjertet???

Etter å ha lest litt på LHL siden, så har jeg fått svar på en del av det jeg har lurt på. Men jeg har også funnet ut at det er mye jeg lurer på.

Jeg skal ta kontakt med LHL. Jeg er kjempe glad for at jeg ble tipset om dem. Det gjorde virkelig godt å lese på web siden deres.

Jeg gleder meg til å ta et skikkelig tak nå, for det er på tide jeg begynner å "leve" litt mer.

Tusen takk for at du tok deg tid til å gi meg så mange gode råd, beklager at det ble rotete:-) og langt...

Og en ting til, brukte visst en evighet på å svare deg også...så derfor litt treg:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8707683
Del på andre sider

Jeg "sniker" meg litt inn på denne tråden, jeg...

Kjempefint at du har fått lest litt og fått litt mer informasjon! Og kjempefint at du skal få en samtale til med legen på sykehuset. Det jeg tenkte når jeg leste dette var at jeg skulle ønske at du kunne ha med deg en sykepleier til det møtet. Selv om du har fått lest litt mer nå, så kan det kanskje være kjekt å ha med seg en sykepleier som kan gå gjennom samtalen med deg en gang til etter at legen er ferdig med å ha sagt sitt. Spesielt siden du sa at han var av den litt tause typen...

Vet ikke om du kontakter noen ekspedisjon når du skal avtale time med han legen, eller om du kontakter ham direkte? Men spør dem om det ikke er mulighet for at en sykepleier også blir med på møtet! :o)

Jeg har også jobbet med hjertepasienter, men på sykehuset jeg er så har vi ingen fødsler. Så jeg har ikke noe som helst erfaring med damer som får hjertesvikt i forbindelse med fødsel. Har derfor ikke noe kunnskap om det i det hele tatt...

Lykke til i massevis!

Spør oss gjerne igjen, eller rop på oss om du trenger trøst, oppmuntring eller en dytt bak! :o)

Klem!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8707849
Del på andre sider

Hei carina:-)

Tusen takk for at du tipset meg om LHL:-) Det gjorde godt å få lese litt om hjertesvikt for nå forstår jeg litt mer. Det er jo nettopp mangel på kunnskap om min situasjon som har gjort meg frustrert, men tenkte aldri tanken på å kontakte LHL.

Takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8709420
Del på andre sider

Det du har gjordt nå synes jeg er kjempebra!! Det er så viktig å ha litt kunnskap og være bevisst på sin egen situasjon. Ikke godta at du ikke får ordentlige svar. Du har krav på å vite hva som har skjedd og skjer med deg. Det er ikke sikkert de finner årsaken, men alikevel så skal de ha nok forklaringer til at du skal kunne føle deg trygg.Prøv å få klarhet i om det er noen forhåndsregler du må ta framover. Og ikke minst hvor mye du kan/ bør presse deg. Ofte er folk unødvendig redd. En tåler som regel mye mere en man tror.

Det eneste jeg er sikker på er at du IKKE har gjordt noe galt selv.:o) Ang utstrålingen til arma så vil jeg tro at det har en sammenheng med hjertet. Det er jo en hard jobb for hjertet når kroppen er under slike smerter! Stakkar deg så vondt det må ha vært.

Rop ut om det er noe jeg kan bidra med, klem:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8717693
Del på andre sider

hei igjen "nyydelig gutt:)"

Jeg må bare takke deg igjen for at du tok tid til å skrive til meg, det var kjempe snilt av deg:-) Godt å høre at jeg selv er ikke skyld i det som skjedde, har tenkt mye på det og om jeg kunne ha gjort noe annerledes...

Jeg er nok en av dem som er unødvendig redd, men det vanskelig å vite hvor grensen går for hva jeg tåler. Jeg blir skremt når jeg ender opp trøtt og sliten etter en spasertur. Men 1 1/2 time var vel kanskje litt langt, men det var så fint vær og sambo trillet vognen hele turen (og vi unngikk lange oppover bakker). Jeg skal ikke gjøre det til en vane å gå så langt hver dag, men vil så gjerne ta meg en liten tur uten å føle at jeg presser meg for mye og kanskje gjør hjertet mitt dårligere.

Jeg må vel bare smøre meg med tålmodighet, men blir så lett utålmodig (men det er meg i et nøtteskall:-)

Hvordan går det med deg da?

Vil gjerne lese om deg og gutten din:-)

klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8721113
Del på andre sider

Jo det går bare fint med oss:o) Men krabaten er temmelig aktiv om dagene nå ja! Finner på bare "gæli"..lekene er ikke særlig interessante lenger, men det er derimot ledninger, panelovner osv. Aker seg rundt i full fart og har begynt å reise seg ved å holde i lekekassen sin:)

Trener på klappe søte osv men det vil han ikke! Men kan vinke og rekke tunge(!) på oppfordring.

Nå sover han så jeg burde heller gjøre litt husarbeid enn å sitte her å dibbe..vil gjerne høre noen ord om lillepia di og:o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8723723
Del på andre sider

Det er litt av en overgang dette og gå fra å ligge rolig på leketeppe å leke med de lekene innenfor rekkevidden til å være over alle steder. Det er litt uvant at jeg ikke lengre kan gå ut av rommet, om det så er bare for å hente noe. Oda sin måte å komme seg rundt på er å rulle seg bortover golvet. Det går fort unna, men hun kan foreløpig ikke sitte seg opp eller krabbe. Hun har akkurat begynt å ake seg bakover, så da begynner hun kanskje å komme seg fremover snart.

Det jeg får stadig høre fra andre er at Oda er så rolig og at hun aldri griner, men hun er mer seg selv når hun er hjemme med meg og sambo. Hun er nok bare litt sjenert når hun er ute blant folk. Har fått høre at siden hun er så snill nå, så kommer hun til å bli litt av en "djevel" når hun blir større.

Det er noen dager siden jeg sist var inne å dibbet, har så mye annet som må gjøres før dibbing...og da rekker jeg ikke å dibbe så mye i disse dager.

Oppdaterer meg nå, og derfor jeg ikke har klart å legge meg enda....bare må dibbe litt til...hehe

God helg til deg og dine:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8685530-langevipper/#findComment-8746034
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...