Gå til innhold

1. legetime...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva inneholder den? noen som har tatt den som kan hjelpe meg ut litt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Ikke så mye spennende, men det gir deg jo muligheten til å spørre om det du vil. Du må ha med en urinprøve. Når du kommer dit tar de blodprøver og veier deg, fyller ut litt info på helsekortet for gravide, blodtrykk, spør om sykdommer i familien, allergi osv. Det er mulig de gir deg noen tips om mat ol, og spør hvordan formen har vært så langt i svangerskapet. Noen tar en GU hvis det er lenge siden sist.

Skrevet

Var nesten litt skuffet etter min 1.legetime. Legen lyttet på hjertet og lungene mine, spurte MANGE spørsmål ang. sykdom etc, fylte ut noen skjemaer, sente inn søknad om UL... ingen måling av vekt eller blodtrykk... ble sent videre til et annet rom der de tok blodprøve av meg og skrev inn i helsekortrt mitt de opplysningene de hadde om urinet+blodet . Heldigvis fikk jeg noen hefter om graviditet av hun som tok blodprøven slik at jeg fikk vite litt om hvordan opplegget fungerer for de gravide i kommunen...

Skrevet

skal til kontroll i neste uke men har ikke fått beskje om å ta med urinprøve..?

bør jeg ta det med selv om di ikke sa noe om det?

Skrevet

de sier ikke det, rekner vell med at folk vet det. det jo for å sjekk evt sukker, proteiner ol i urinen, vist du skulle få sukker el har uvi=)

Skrevet

Eg tok med meg eit tomt urinprøveglas og spurte dama i luka då eg kom. Ho sa dei ville ha prøve om eg klarte å "diske opp" med den sånn på kommando :o)

Ellers vart det tatt blodprøver (skal sjekke kva blodtype ein er, + at ein sjekkast for ulike sjukdommar, og så tok dei blodprosenten), eg vart vegd og spurd om kor høg eg er. Blodtrykket vart og tatt, og dei sjekka urinen.

Legen min sa at dei holdt på å gå vekk frå det å ta underlivsundersøking på første kontroll, fordi det var ikkje egentlig nokon vits i... Like greit for meg, men føltes litt rart å gå derfrå utan å ha fått bekrefta svangerskapet. På den andre sida så burde jo positive heimetestar, bekkenløysing og kvalme + uteblitt mens vere sikre nok tegn :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...