Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2007 #1 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei. Vil ikke skremme noen her ,men jo tidligere man blir født jo større er sjansen for skader og det er ikke sikkert man opptager det med en gang.snakker av erfaring,er selv født prematur,nesten 3 mnd før termin.de opptaget ikke mine sen skader før jeg var 6 og 11 år.Når man blir født før uke 28 ,29 så er sjansen for sen skader ganske store.Håper jeg ikke fornermer noen med dette innlegget,for det er ikke det som er meningen.Men ha det i bakhodet når barna deres blir litt større.Ønsker alle her inne lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8682240-vil-ikke-skremme-noen-her-men/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
elton Skrevet 18. mars 2007 #2 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei Jeg fødte selv tvillinger i uke 28, alt ser fint og flott ut i dag! MEN tror di ikke jeg VET at senskader kan komme??? HALLO?? Det er jo bare et spørsmål om man ønsker å fokusere på det positive (feks at de lever) enn det eventuelle negative... Jeg skjønner at du skriver det du skriver, men jeg har kommet til den holdningen at det får være, den tid den sorg... Får nyte alt det positive nå, og ikke fokusere på eventualiteter, da blir man jo helt gal. Vi får oppfølging av riksen til de er 15 og det er det jo en grunn til, selvom alt så langt er ubetinget positivt den siste tiden! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8682240-vil-ikke-skremme-noen-her-men/#findComment-8682745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Maggi* Skrevet 18. mars 2007 #3 Del Skrevet 18. mars 2007 Beklager, men du provoserer meg virkelig med innlegget ditt! Du vil ikke skremme noen sier du, men hva prøver du egentlig på da? Jeg tror ingen som har premature barn har unngått å få med seg at det finnes muligheter for senskader, og at jo tidligere barna er født, jo større er muligheten for at de skal dukke opp! Og for de som venter premature småttiser, så vil de også i nærmeste fremtid stifte bekjentskap med faktarapporter som både forteller om hvilke problemer og hvor mye større sjansene er for problemer enn for terminfødte barn. Det som alle som har eller venter premature barn må ha i bakhodet, er at nyfødt-medisinen har gjort enorme fremskritt de siste 10 - 15 årene, og den forskningen som ligger til grunn for disse rapportene begynner faktisk å bli så gammel. Dette sier også de som driver med forskning i dag. På de 27 årene HI har levd (jeg så i profilen din at du er født i 80), er vel ikke nyfødt-medisinen til å kjenne igjen. Og hvordan kan du vite at du ikke hadde hatt de samme problemene (uten at du har sagt hvilke problemer du fikk oppdaget) om du hadde blitt født til termin? Jeg har selv en jente som ble født i uke 27, og hun er en frisk og rask og høyst oppegående 3,5 åring i dag. Fortsatt litt finspist og derfor liten og nett, men ingen hørsels- eller synsproblemer, ingen store komplikasjoner såvidt vi kan se foreløpig. Ja, vi er klar over at det er større forekomst lære- og skrivevansker og konsentrasjonsproblemer blant premature, men foreløpig er det ingen indikasjoner på det. Vi kommer til å følge med når hun nærmer seg skolealder. Og, det er fortsatt mange flere som ikke får det enn som får det! Det som provoserer meg mest, er at du legger inn et slikt innlegg på et forum hvor de som venter/står i fare for premature barn er inne. Mange av de som er inne her har kanskje fått beskjed om at de kan forvente et prematurt barn, og har gått inn hit for å finne likesinnede og fakta om det å få premature barn. Mange av dem er livredde for situasjonen de har havnet i, og hvordan det skal gå med barna deres både på sykehuset, etter hjemkomst og i livet ellers. Det de trenger er HÅP, ikke gamle historier om de problemene som andre har fått. Det å ha håp er ikke det samme som å stenge fakta ute, men en måte å overleve på i en vanskelig periode i livet. Og - håp og fokus på det positive kan faktisk gjøre en stor forskjell! Det var iallefall de historiene jeg trengte å høre da vår datter lå på nyfødt-intensiven - risikoene og de negative historiene får man alltids tidsnok likevel! Og som motsats til din historie; min mors kusine ble for 55 år siden født 3 måneder for tidlig. Hun ble lagt i en eske på kaminen for å holde varmen, og ingen trodde at hun ville leve opp. Hun er en høyst oppegående 55-åring i dag som har greid seg bra på alle mulige måter. Og jeg synes det også er viktig å minne om at alle skadene/senskadene premature kan få, kan også alle terminfødte barn få! Ingen er tjent med å skulle ta sorgene på forskudd! De aller fleste premature greier seg svært bra i dag, selv om de har fått en tøff start på livet - også de som har blitt født før uke 28! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8682240-vil-ikke-skremme-noen-her-men/#findComment-8683696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma x 3 Skrevet 21. mars 2007 #4 Del Skrevet 21. mars 2007 Det er stor forskjell på behandlingstilbudet til premature som ble født for 10-20-30 år siden og i dag så jeg tror ikke man kan sammenligne sånn uten videre. "Ganske stor" er selvfølgelig et definisjonsspørsmål, men hvis man snur på det og så er sjansen for at det går bra VELDIG stor. Statistikken viser faktisk at de FLESTE som er født før uke 28 og overlever vil vokse opp UTEN senskader. Jeg håper du "mamma'n til william" har et godt liv selv om du har fått noen senskader. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8682240-vil-ikke-skremme-noen-her-men/#findComment-8716295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå