Gå til innhold

Medisiner og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i noen år tatt Imovane og paralgin forte og vival innimellom. Bruker vel stort sett en god dose Imovane hver kveld. Skal nå bli gravid. Hvis jeg slutter helt før vi begynner å prøve kan det vel ikke skade barnet? Ingen vet om dette....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Piller tar lang tid å avgifte, og du vil nok slite endel med abstinenser.

Du kommer til å starte å kjenne deg influensadårlig ca. en uke etter du har kuttet ut. Gå til legen din hvis det skulle bli riktig ille.

Men ikke gi opp!!!

Spesielt viktig for deg å starte med b-vitaminer, omega3 og multivitaminer.

Drikk masse vann under avgiftningen, og pass på å få i deg riktig kost når du orker å spise igjen.

Lykke til!! Håper dere lykkes i å få det til med barn og alt!!

Skrevet

Jeg er ikke avhengig av vival og paralgin forte. Disse kan jeg godt kutte rett ut, er imovane jeg er avhengig av. Så selve "avgiftningen" er jeg ikke redd for, det jeg lurer på er om mitt da tidligere misbruk kan skade fosteret når det blir unnfanget. Og det blir IKKE unnfanget før jeg har vært uten imovane i minst 2-4 uker. Paralgin forte og vival stopper jeg med denne uka, altså minst 2 mnd før evt mulig unnfangelse. Leverprøvene mine var fine, samme med nyrene. (sjekket det sist jeg var hos legen, ca 2 uker siden)

Skrevet

Vet ikke hvor lenge Imovane henger igjen, men det viktigste er vel at du er helt "frisk" når du starter på svangerskapet.

Er nok ikke noe greit å slite med ettervirkninger av bruken av dette medikamentet hvis du i tillegg skulle bli uvel i starten av svangerskapet.

helt sikkert bra for deg å seponere medisinene helt 2-3 uker før dere setter i gang med familieforøkelse.

Samtidig er det viktig at du starter med multivitaminer, folinsyre og omega3 de 2-3 ukene før dere starter, og at du fortsetter med dette utover i svangerskapet.

tror nok du kan ta det med ro m.h.t. ditt tidligere avhengighetsforhold til imovane

når det gjelder svangerskapet. Det viktigste er at fosteret ikke blir utsatt for dette

etter unnfangelse.

Du har en sunn og god innstilling, og det er alltid godt å møte på vordende mødre som har tenkt grundig gjennom fremtiden til barnet. Ønsker deg masse lykke til!!:o)

Skrevet

Hei HI!

Når du slutter med Imovane før du blir gravid, så kan fosteret på ingen måte ta skade. Imovane skilles raskt ut av kroppen, og det vil ikke henge igjen noen effekter som kan være skadelige. Lykke til! :-)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Lenge siden jeg har vært her inne nå. Vil bare fortelle at jeg har ikke tatt en eneste paralgin forte på ukesvis, iallefall en måned, selv om jeg har hatt full tilgang til dem. Pga av min jobb er jeg i kontakt med disse tbl flere ganger om dagen, deler dem ut, og det hadde vært SÅ lett å ta et par stykker selv. *stolt og glad* Sliter med litt angst, men også dette har avtatt. Kanskje det hadde med pillebruken å gjøre? Fremdeles må jeg bruke noe for å sove, men mengden er kuttet drastisk ned. Så innen utgangen av denne måneden er planen å kutte helt ut. Det hender jeg tar en sobril hvis uroen inni meg blir for stor, vet at dette ikke er bra, men jeg er veldig bevisst på mengden og at det kun er nødsituasjon. Går i samtaleterapi, men heller ikke terapeuten vet at jeg har brukt piller. Leste et sted at man aldri klarte å slutte på PF alene uten hjelp, men det kan jeg si at jeg har klart. Og den lille dosen med sovetabl jeg bruker nå skal jeg fint bli kvitt, den er mer en halvert de siste ukene. Bruker nesten ingenting. Så dette skal gå bra. Vet at jeg kommer til å slite ekstra med søvnen en tid fremover, men det får heller være. Jeg skal ikke bruke NOE når jeg blir gravid. :) Så jeg er ved godt mot, det går faktisk an dette her, bare man vil det nok. :)

Skrevet

hei så vidt jeg vet kan du bruke imovane til de 3 siste mnd av svangerskapet.det fikk jeg besjed om av legen min......

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg hadde hørt med legen min. Sjekk også ut http://felleskatalogen.no/, der kan du finne ut om halveringstiden til medikamentene du bruker. Det kan gi en pekepin på hvor lang tid det vil ta.

Skrevet

Er det sant? Hadde vært godt å få sovet igjen, men vil ikke imovane uansett påvirke barnet selv om det ikke er "farlig". Vil ikke at gutten min skal få i seg noe som har bedøvende virkning i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...