Gå til innhold

Noen med erfaringer fra planlagt KS?

nick_346003

Anbefalte innlegg

Jeg ender opp med planlagt KS denne (andre) gangen etter komplikasjoner og skader forrige gang. Hadde egentlig lyst til å få til en "normal" fødsel, en har avfunnet meg med at det blir KS nå.

Jeg lurer på endel; Hvor lang tid tok det før du følte deg nogenlunde bevegelig? Hvor lenge gjør operasjonssåret vondt? Problemer med amming? Problemer med vanni kroppen etter KS? Noen råd og tips jeg kan ta med meg på veien?

takknemmelig for gode råd og svar:-)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg var til samtalte på Ullevåll forrige uek og fikk innvilget planlagt keisersnitt 18 april etter eget ønske! Veldig glad for at de gav meg ja!

Hadde hastekeisersnitt med nr 1 for 2 år siden. Han ble hentet ut 7 uker før tiden. Det er veldig individuelt hvor fort du kommer deg etter et KS. Jeg kom meg ikke skikkelig på bena før det hadde gått 1 døgn. Var så vidt oppe samme dag - stod et par min ved sengen. Når jeg først hadde kommet meg opp dagen etter så gikk det veldig greit å komme seg igjen. Hadde litt smerter men de gikk over etter et par dager. Husker ikke hvor lenge såret gjorde vondt. Jeg tok ut klipsene fra såret ca 5-6 dager etter inngrepet og det gjorde ikke vondt. I og med at jeg fødte 7 uker før tiden så fikk jeg beskjed om å pompe meg de 2 første døgnene og så kom faktisk melkeproduksjonen for fullt. Husket at d overrasket meg veldig. Jeg hadde ikke problemer med vann i kroppen.

Lykke til!! :-)

Hei. Jeg hadde keisersnitt på min sønn. Det ble bestemt en søndag morgen og søndag ettermiddag kom han. Dette fordi de trodde jeg hadde begynnende sv.skaps forgiftning, og igangsatte meg, men etter lite el ingen reaksjon etter 4 dager, besluttet de at jeg var så mentalt utslitt at de tilbø KS. Nok om det.

Mine erfaringer er ikke så veldig gode. For det første hadde jeg problemer med å få "morsfølelsen". Her hadde jeg forberedt meg i uker og måneder på å føde vaginalt, med smerter og alt, og så fikk jeg han bare levert.... Det tok nærmere en uke tror jeg før morsinstinktene satte inn. For det andre tok det 2-3 dager før jeg fikk melk. Gutten hadde også problemer med å ta puppen, han skjønte liksom ikke helt teknikken. For det tredje, og mitt egentlig poeng, jeg følte meg i knallform fysisk etterpå, kinoene raste av, og jeg var mobil som bare det. MEN så fikk jeg en betennelse i såret, som gjorde at jeg måtte inn på sykehuset i hui og hast for en haste-operasjon, der de åpnet hele snittet, satte inn dren, og holdt meg på sykehuset i en snau uke. Dette var ille.

Slet med smerter i såret i flere måneder etterpå, samt at det ble veldig stygt sydd sammen.

Men som sagt, dette er kun min erfaring!!

Håper inderlig jeg får føde vaginalt denne gangen! Du skal ikke bekymre deg, selv om ks er en stor operasjon, går det som oftest bra!! Håper du skal føde på et sykeh. som ikke er like slumsete med hygiene som de tydeligvis var i mitt tilfelle!!

Lykke til!

Jeg har hatt planlagt ks og det er min beste fødselsopplevelse!

Har født to før det vaginalt.

Å bli forløst ved keisersnitt var en veldig fin og trygg og god opplevelse.Alt var planlagt på forhånd.De andre fødslene var mildt sagt opprivende i forhold.Mye smerter og stress.Ved en av fødslene var det så vidt ungen overlevde.Syns planlagt ks er MYE tryggere enn vanlige fødsler og helt smertefritt under selve forløsningen.Både psykisk og fysisk anbefaler jeg ks snitt.Det er også tryggere for babyen faktisk!

Jeg hadde hastekeisersnitt første gang og planlagt andre gang.Første gang var det ille, jeg hadde delvis født gutten min, det ble tang og sugekopp, jeg revnet og måtte sy mange sting, også i tilegg ble det keisersnitt.ILLE...

SÅ ble det planlagt ks andre gangen.Jeg har bare ett ord for det : fantastisk.........Det var så rolig og alt var perfekt.Det tok meg ca 2 dager før jeg var på beina.Eneste lille skår i gleden var at jeg ikke fikk til ammingen, men alt i alt så har jeg bare positivt å si om planlagt ks.

Hadde ingen vann i kroppen.

Operasjonssåret gjorde nok vondt i ca 2 uker.

Nå skal jeg ha nytt planlagt ks i oktober.Gleder meg :)

For det første: glem historiene til de som fikk hastekeisersnitt - det er en helt annen opplevelse og erfaring!!!

Fikk keisersnitt for 1 år side, valgte det selv (heldigvis for hun kom ut med navlesnoren rundt halsen). Det var kjempe flott, og gikk helt etter planen. Ble lagt inn aftenen før, vekt om morgenen og kjørt opp til operasjonsrommet. Fikk ryggmargsbedøvelse (merket ingenting når de satte den pga lokabedøvelse, foten hoppet noen ganger for de måtte stikke et par gangen for å få nålen inn), og min mann kom inn. Legeteamet startet, og etter en liten stund merket jeg at de trykket på magen og ut kom hun. Ble fort undersøkt, lagt på brystet mitt og etter en stund gikk de med min mann for å bade henne, men jeg ble sydd sammen. Når jeg kom ned til føde avdelingen, var min mann og barnet der. Kjempe flott opplevelse for oss begge, tok totalt ca 30-40 min. Følte meg fin og frisk.

Var på bena 7 timer senere.

Litt problemer med ammingen, hadde ikke nok og hun var KJEMPE sulten. Noe av de kunne nok vært unngått hadde jeg hatt erfaring fra tidligere. Men jeg ammet henne til hun var 11 måneder. I starten fikk hun litt morsmelkerstatning i tillegg.

Ikke store smerter i såret, ble tapet og tapen fjernet jeg selv etter 14 dager. Var på gjennopptrening på sykehuset 3 dagen.

Flere andre på avdelingen hadde fått hastekeisersnitt, og de var nermest vrak å se til i forhold til meg. Men det hadde jo gått igjennom mye på forhånd (veeer og problemer i mange timer), og var overhode ikke forberedt på keisersnitt - så enkelte av de var 'sjokkskadet' på toppen. Kan IKKE sammenlignen hastesnitt med planlagt - 2 forskjellige ting.

Null vann i kroppen.

Pass på at du ikke er forkjølet - vondt å hoste de første dagene (og å le). Ha evt noen pastiller for hånden slik du ikke får tørr munn.

Bar selv barnet vårt ut fra klinikken i barnestolen når vi reiste hjem 6 dager senere.

Jeg er IKKE i tvil, skal vi ha en til blir det på samme måten.

Lykke til

Annonse

Hei, jeg hadde et planlagt ks i oktober-06 på Ullevål. Har født vaginalt en gang før, det var en traumatisk fødsel der jeg brukte lang tid på å komme meg psykisk, og fysisk - iallfall i forhold til planlagt ks. Denne gangen gikk alt som en drøm, og jeg var ferdig med fødselen i hodet med en gang. Den første surret jeg altså med i flere år! Hadde litt vondt i såret/livmor første natten, men det er jo ikke rart - jeg hadde jo født - men fikk smertestillende, men det var ikke uutholdelige smerter liksom. Fra dagen etter ks var alt helt topp. Har ikke hatt noe å klage på i ettertid, er kjempefornøyd og ville helt klart gjort det igjen hvis jeg skulle hatt flere barn. Ingenting å grue for, alle er snille, greie og profesjonelle. Riktig lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...