Gå til innhold

Oppdatering fra fub-dagen 17. mars (litt lang)

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

I går feiret fub 25-årsdag med seminar i mange timer. Det blir for langt om jeg skal referere alt her, men de tingene som gjorde mest inntrykk på meg er (i tilfeldig rekkefølge):

- Vi som holder på med ass.befruktning er tross alr heldige som kan få hjelp. Barnløse for 25 - 30 år siden hadde få eller ingen muligheter til å få den hjelpen vi får i dag, og suksessraten var mye lavere. Vi har mye å takk de som har kjempet "vår" kamp på 80-tallet for, og enda er det mye som gjenstår. Forskning på befruktede egg og eggdonasjon er to svært dagsaktuelle temaer som fub ønsker å sette politisk fokus på.

- Hvorfor er eggdonasjon forbudt og sæddonasjon lovlig? Dette er både diskriminerende og urettferdig! Hvorfor skille mellom mannlige og kvinnelige kjønnsceller? Det trengs tross alt én av hver for å lage barn, så hvorfor er myndighetene så redde for eggdonasjon? Legen på Volvat som pratet om dette var veldig flink og ryddig i sin argumentasjon, håper norske politikere snart får øynene opp for dette.

- Par som sliter med barnløshet kan fatktisk ha en fordel framfor par som får barn på 1-2-3. Erik Møller i "Pepp Norge" er samlivsterapaut som sier at alle par har størst sjanse for et langt samliv sammen hvis de får oppleve utvikling og gjensidig forståelse underveis. Par som ikke sliter for å få barn har lett for å bli veldig materialisiske og lever et liv hvor lykke måles i å ha mange ting, dyre ferier, hytte på fjellet osv. Barna tar de som en "selvfølge". Par som opplever å slite med barnløshet opplever ofte en krise i forholdet, men hvis man klarer å bruke denne krisa til å utvikle forholdet, bedre kommunikasjonen og bli kjent med hverandres emosjonelle sider, vil dette paret ha større sjanse for å holde sammen resten av livet enn de som ikke tvinges til refleksjon og utvikling. De ender ofte opp med å kjede seg - og skille seg. Dette var i hvert fall Mølles erfaring, og jeg liker den!

- Adopsjon er ikke bare de barnløses ansvar. Både samfunne, media og folk på gata har lett for å si at barnløse "bare kan adoptere", og så er problemet løst. Men adopsjon er på langt nær så enkelt. For det føste er det så mange foreldreløse barn her i verden at det å sørge for at alle vokser opp i en kjærlig og omsorgsfull familie er et kollektivt ansvar. Det burde være like naturlig at folk som får egne barn også adopterer som at barnløse gjør det. Da ville også terskelen for barnløse par senkes i forhold til tanken og ønske om adopsjon. Sånn som det er nå er det alt for mange som synes "synd" på dem som adopterer fordi de ikke klarer å få egne barn, og ingen liker å høre andre si "stakkars dem". Barna som adopteres har heller ikke godt av å vokse opp i et samfunn som har en holdning om at adopsjon er bare for dem som ikke lykkes med å lage egne barn, det må rett og slett skje en holdningsendring.

For det andre så er det ikke alle som kan være adopsjonsforeldre. Til og med Kina, som har været svært liberale, strammer inn regelverket fra mai 2007. Det blir strengere krav om ekteskapets varighet, økonomi, helse og alder. Ergo er det ikke "bare" å adoptere lenger, men det er det få som vet - dessverre.

Alt i alt var det en krevende dag. Det var sterkt å oppleve foredrag på foredrag som handlet om meg/oss og vår situasjon. Det var mange inntrykk, mye som må bearbeides, klumpen i halsen kom og gikk- med det var godt å få bekreftet at jeg ikke er alene om dette.

NB: Jeg oppfordrer ALLE til å bruke kr. 350,- på et medlemsskap i fub!

Hilsen

Fortsetter under...

Kjempefint å få et referat, tusen takk skal du ha snøfilla! Flere interessante tema som ble tatt opp, og vi får håpe at den nye bioteknologiloven blir vedtatt! Håper en del av det også kommer frem i media, det har jo faktisk vært en del om det i aviser og TV i det siste.

Høres ut som om du har hatt en begivenhetsrik helg snøfilla.

Tipper den har vært slitsom også,da alt dette berører en så langt inni livsnærven...

Takk for greit referat,hadde jeg bodd nærmere ville jeg nok deltatt på seminaret.

Hilsen

Tusen takk for fint referat, snøfilla.

Skulle så gjerne vært der, og jeg var kanskje mer der i tankene mine en der jeg fysisk var...

Mange gode poenger, og en ting jeg er lettet over å høre at par som sliter med barnløshet blir sterker sammen. Dette har vært et ubesvart spørsmål for meg i mange år. Og svaret jeg nå har fått er beroligende og betryggende.

(det var faktisk det første spm jeg stilte her inne på BIM, og ingen kunne gi meg noen gode svar.)

Takk igjen snøfilla.

Kjempeklem fra meg til deg:-)

Bare hyggelig å kunne komme med litt faglig "påfyll" selv om det kanskje ikke var så mye nytt i det jeg skrev. Det var overraskende mange par på fub-dagen (fub heter nå "Ønskebarn"), og det var koselig å se at gutta stiller opp de også.

:-)

Annonse

Takk for referat Snøfilla.

Kvalifierer nok ikke til foreningen i og med at vi er så heldige å ha et barn allerede.

Har tidligere sagt at adopsjon ikke er aktuelt når vi har et egenprodusert barn fra før for jeg synes det ville være så urettferdig dem i mellom. Er ikke like sikker nå. Men det er langt fram til en slik beslutning og lang saksbehandlingstid i tillegg. Snakket med en dame på fredag som ventet på svar fra Kina. Tror ventetiden var 17 måneder nå. ( ikke så lenge da. sammenlignet med årevis i prøveperioder..)

Men hadde vi ikke hatt egne barn, ville jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde forsøkt å adoptere. Tror man blir vel så glad i et adopsjonsbarn som et egenprodusert. Kanskje underet blir større når man jobber mer for det, som ekteskapene han nevnte over.

Håper det går bra med deg framover Snøfilla, vi gir oss vel snart på disse sidene..

så fint du kom med en oppdatering :)

kunne godt tenkt meg og vært der selv,men så følsom som jeg er lot jeg være..

det er godt og vite man ikke er alene om problemene,akkurat nå føler jeg bare at alle synes "synd på oss" barnløse,da blir jeg bare mere lei.....

vi er faen i meg stå på jenter allesammens,denne prossesen er jo sååå tøff,men vi står på :)

klem

Hei

Nå ligger jeg her litt overstimulert med to egg og jeg vil bare si tusen takk for godt innlegg. Med alt jeg og mannen min har vært gjennom så er i allefall vårt forhold mye sterkere. Vi har vært sammen i ti år og holdt på med våre forsøk i 5 år hatt to aborter (en spontan og en annen pga sykdom) etter 5 forsøk.

Når det gjelder adopsjon så er det også noe alle sier til oss hele tiden, men jeg har epilepsi så det er ikke bare så enkelt.......

Medlemsskap i fub har vi selvfølgelig.

Vi har også snakket mye om hvordan våre to typer liv vil være med og uten barn.

Heldigvis er vi i den heldige situasjonen at vi har familie med barn som vi står veldig nær og vi har et rom disponibelt for våre kjære og det er vår glede....

Tusen takk Snøfilla for godt og informerende innlegg!!

Mange viktige og interessante ting som ble tatt opp, skjønner veldig godt at dette også var tøff kost å sitte å høre på.

Jeg tror også at forhold som tåler den prosessen vi er i er veldig sterke forhold, vi har hatt våre kriser før vi (forhåpentligvis) får barna og det er veldig styrkende for forholdet. Vi vet hvordan vi skal kravgle og komme ut av det..........

Flott å se at du ikke mister motet og gløden, og lysten til å informere andre. Husker at du har vært her helt siden jeg meldte meg inn første gangen i 2005 og du svarte alltid raskt og utfyllende:o)

Stå på videre!

Klem

Ønskebarn (tidligere FUB) arbeider for:

* de som er i gang med utredning

* de som er i gang med fertilitetsbehandling

* de som er i gang med adopsjon

* de som får behandling for sekundær infertilitet (søskenforsøk)

* de som har fått barn ved hjelp av assistert befruktning / har adoptert / blitt fosterforeldre

* de som har avsluttet behandling, og lever uten barn

Ønskebarn (tidligere FUB):

* er de ufrivillig barnløses fremste pressorganisasjon mot politikere, presse og byråkrati

* er de eneste som har de ufrivillig barnløses beste i tankene

* er høyt respektert av politikere, media og byråkrati

* tilbyr rådgivning via telefon, e-post og forum med eksperter fra fagmiljøet

* tilbyr ekspertrådgivning fra høyt respekterte IVF-leger og andre profesjonelle

* har høy kompetanse på alle former for ufrivillig barnløshet og behandlingsmetoder

* tilbyr lokalforeninger eller bidrar til å starte opp lokalforening der DU bor

* gir ut medlemsblad som inneholder stoff av interesse for de som er rammet av ufrivillig barnløshet

* gir alle mulighet til å engasjere seg.

* er med på å ufarliggjøre det å være ufrivillig barnløs

* tilbyr mulighet til å delta på konferanser og kurs

* tilbyr treff og samtalegrupper

* gir dere mulighet til å komme i kontakt med andre med samme problem som dere

* jobber for å "normalisere" situasjonen som de ufrivillig barnløse er i, og et medlemsskap er et viktig element i å innrømme overfor seg selv at man er i et stort fellesskap

* Som medlem vil du bidra til at foreningen blir en enda bedre organisasjon for de ufrivillig barnløse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...