Gå til innhold

Litt vanskelig det her... (litt langt)

Anbefalte innlegg

Jeg har verdens snilleste mamma og pappa som jeg er veldig glad i. De ble helt i ekstase da vi fortalte dem at de skulle bli besteforeldre. Mamma har vært sykemeldt etter at jenta mi ble født, og har vært hos en eller flere ganger pr uke. Hun har også sittet noen timer barnevakt når jeg har vært hos frisøren, tannlegen og sånn. Da har hun alltid passet henne hos oss. Dette fordi jeg vil at jenta mi skal være i sine vante omgivelser når hun blir passet sånn at hun ikke skal bli redd. Men det er ikke eneste grunnen til at jeg vil at mamma skal passe henne her. Mamma og pappa har et litt annet syn på husvask og husstell enn det jeg om samboer har (og de fleste andre). Jeg er ingen støvfrik overhode, men de har det av og til veeeldig rotete og også litt mer møkkete enn det jeg mener er vanlig. De bor på gård og har dyr, så naturlignok blir det litt mer skitt enn om man bor i blokk, jeg skjønner det, men likevel.... Jeg husker at da jeg bodde hjemme brukte jeg ganske mye tid på å rydde og vaske, fordi jeg faktisk ble litt flau dersom det kom besøk og de så helt jævelig ut der. Jeg skjønner ikke at de ikke ser det selv? Når de er på besøk hos andre er det jo ingen andre som har det sånn? De gleder seg selvsagt til jenta mi blir større slik at hun kan være mer hjemme hos dem, ligge over og sånn har de sagt. Jeg sier ja ja, men inni meg vegrer jeg med ved tanken. Jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Har jo ikke lyst til å såre mamme ved å si at jeg synes de har det så møkkete at jeg ikke vil at jenta mi skal være der så lenge av gangen. Samboeren min sier at jeg bare må si at enten så vasker dere og rydder ellers så får de ikke besøk av barnebarnet deres, men jeg synes det er veldig veldig vanskelig, er jo tross alt mine foreldre.... Er det noen som har tips??

Velger å være anonym, da dette er et litt spesielt tema

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8679797-litt-vanskelig-det-her-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Årh, stakkar stakkar dere.... forstår godt hvordan du har det, sliter med det samme selv med en nær i familien.

Jeg vet virkelig ikke hvordan duskal gripe an situasjonen, er som du sier; man vil jo ikke såre dem!

Å det er ikke ett lett tema å ta opp....

Håper du får noen gode råd her inne å at det ender godt til slutt !

Er kanskje litt forskjell på om det er så møkkete at det ikke er hygienisk forsvarlig, eller om det er bare sånn "estetisk", eller hvordan man føler det. Du har jo selv vokst opp i det hjemmet, så for deg var det ok også når du var liten, sånn hygienisk sett. (hvis ikke hadde vel helsesøster sagt i fra????)

Kanskje det går an å bruke hygiene som forklaring på at du synes det skal være litt "renere" når jenta skal på besøk. Du kan jo si at hun ikke er vant til dyrehår og sånn der dere bor, og det derfor må støvsuges og vaskes litt ekstra når hun kommer. Alternativet tror jeg må være at du tar saken i egne hender, og rett og slett vasker hos dem. Si bare at du har fått litt andre krav til renhold etter at du selv ble mamma......

Vanskelig sak uansett. Det er jo ikke lett å forklare at dere holder jenta deres unna heller, uten å komme inn på den egentlige grunnen. Det kan lett bli misforståelser ut av det, og de tror at det er noe annet. Så ærlighet varer vel lengst?

Jeg velger å være anonym når jeg svarer deg på denne, av hensyn til halvdelen min. (Selv om noen av dere kanskje kjenner meg igjen på måten jeg skriver på.)

Vet du, jeg har det nesten akkurat sånn som deg, men om jeg tør si det, et lite hakk verre. For i min situasjon så er det svigerforeldrene mine som har det så skittent at jeg gremmes litt ved å ha babyen min der. Nå er det sånn at de bor ett stykke unna, så vi må i tillegg overnatte når vi først drar på besøk. Sist vi var der så fantes det faktisk ikke såpe i huset!!! Ikke såpe på do, ikke på badet, ikke sjampo eller såpe i dusjen, ikke oppvaskmiddel på kjøkkenet (har oppvaskmaskin og middel da!) og ikke noen som helst form for vaskemidler (grønnsåpe, Ajax o.l.) Du kan jo tenke deg at jeg var litt skeptisk til hygienen der i huset. Og når babyen min i tillegg skal ha alt mulig inn i munnen, deriblant svigermors fingre (som da røyker (ute heldigvis) og har gått på toalettet i tre dager uten at det da finnes såpe i huset!!). Og som har laget og servert oss mat i tre dager uten såpe i huset!! Når jeg sjekket holdbarhetsdatoen på enkelte produkter i kjøleskapet (eks egg som jeg da hadde spist til frokost) så var endel gått ut for en tid tilbake.

Men siden dette da er svigerforeldre (og fra mitt synspunkt da enda ett hakk verre å snakke med enn sine egne foreldre, fordi jeg da ikke skal såre halvparten min heller), så aner jeg ikke helt hvordan jeg kan gripe dette ann!

Jeg har rett og slett funnet ut at jeg må prøve å la være å tenke på dette. Jeg kan nesten ikke forandre svigerforeldrene mine og jeg kan nesten ikke la være å reise på besøk. Så jeg forsøker å tenke på at babyen min snart skal gå i barnehagen. Der skal h'n spise på alt mulig som h'n finner på bakken og spise av sanda i sandkassa. Så jeg forsøker å tenke at alle disse bakteriene er med på å herde babyen. Jeg ser faktisk ingen annen mulighet.

Du kan ikke bare rett og slett prøve å overse det?

De små skal jo uansett borti veldig mye rart, så de overlever nok. Selv om det er en helt annen standard enn det jeg dessverre har lyst til at babyen min skal ha...

Takk for svar, setter pris på det.

Jeg tror jeg skal først oppmuntre til litt vask for å bli kvitt det værste av hunde/kattehår og støv, også får jeg som du anonyme over foreslår, prøve overse resten. Er jo sant som du sier at når de først begynner å leke ute så spiser de jo det utroligste. Maten i huset har det aldri vært noe å si på, og de har også såpe så jeg skal kanskje ikke klage. Er jo ikke akkurat helsefarlig å oppholde seg der noen timer vil jeg tro.

Jeg får bare skrubbe jenta mi når hun kommer hjem :o) uff av meg... Det viktigste er at de er glade i barnebarne sitt da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...