Hannahs-mor06 Skrevet 18. mars 2007 #1 Skrevet 18. mars 2007 Hvilke undersøkeslser utførte de på den yngste datteren din da de erklærte hofta frisk og avsluttet putebehandlingen? her i kommunen er jo behandlingstiden 4,5 mnd pga vil ta rtg før man avslutter behandlingen og rtg begynner jo først å bli aktuelt å ta når de er 4-5 mnd gamle.. vet ikke om du har lest det jeg har skrevet i det siste, men vi hadde altså falt ut av systemet pga jeg fødte på en fredag og det var juletider og....ja, i det hele tatt..men derfor lite info og oppfølging. Men ansett så er ikke oppfølgingen av putebarn noe å skryte av her i kommunen da, ingen rtg ved 6 ukers alder -og heller ikke kontroll hver mnd av ul+ortoped.. men vi skulle hatt litt oppfølging fra fysioterapeut på sykehuset..hun ringte meg her om dagen og vi pratet lenge..jeg fikk svaret på alt jeg har gått og lurt på i 3 mnd nå..veldig koselig dame. Og jeg forklarte henne mitt dilemma og min lite motivasjon til putebruk pga liten tro på at hun trenger den, og hun forsto meg godt og støttet meg faktisk..hun innrømte at det var mye overbehandling m putene og at det i hannahs tilfelle muligens ikke var behov for pute, siden hofta var stabil den dagen vi skulle hjem..godt å få svar iallefall;) håper alt er bra! setter pris på svar;)
Niva Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Hun ble undersøkt med ultralyd, fordi røngen er ikke så lett på så små. Ultralyd er mere nøyaktig. hun hadde ultralyd 3 ganger mens ve hadde pute. Den andre kontrollen , etter 5 uker, fikk jeg beskjed at hofta var helt normal, men måtte bruke puta i 3 måneder for sikkerhetsskyld. Ortopeden behandlet også min eldste datter, og den hofta fikk hun jo ikke til, så hun turte ikke å ta av puta før. Her i Drammen er det vanlig praksis å ha på puta 3 måneder , ikke 4.5 som su må. jeg vet ikke hvorfor det er så forskjellig. Jeg skjønner su har dårlig motivasjon til å bruke puta så lenge siden hofta hennes var bra så fort. Det er jo mange som slipper pute når de har umoden hofte, men jeg vet ikke hvor grensa går for behandling. Noen må j vente noen uker etter fødsel for å se om hofta hadde stabilisert seg av seg selv. Jeg hadde mått ha på pute må yngstemann, selv om hun hadde hatt ustabile hofter bare, men det er fordi dette er en veldig arvelig greie i min familie. Nå er snuppa snart 7 måneder, og hun er som andre barn. Ikke så veldig tidlig ute motorisk, men hun er rolig av type og tar livet med ro. Håper alt er bra med din jenta også
Hannahs-mor06 Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2007 takk for svar;) Her mener de det er tryggest å vente med å avslutte behandlingen til et rtg bilde kan vise normale hofter.. slik jeg har forstått det så har noen sykehus litt is i maven og gir en umoden hofte sjansen til å stabilisere og modne seg selv for i 90 %av tilfellene skjer jo dette i løpet av de første ukene etter fødselen.. så på de sykehusene de tilbyr ul ved 6 ukers alder så avventer de ofte putebehandlingen for å se om dette skjer.. spent på om det kommer en time i posten idag, venter og venter..
Niva Skrevet 20. mars 2007 #4 Skrevet 20. mars 2007 Får håpe du får time i posten snart .Det er lit rart at det er så ulik praksis. Her tar man ikke røngen før hun er til kontroll 1 år etter de fjernet puta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå