Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fantastisk fødsel! NYTT 16:35 18.03.2007

Ja, da var veslejenta mi født, tirsdag 13.03 kl 11.21 kom Michelle til verden 3250 g og 5 cm lang.

Terminen var 12. mars. Hele dagen hadde jeg litt murringer, men ikke mer enn vanlig... Så etter at vi hadde lagt oss, ble det litt mer "mageknip"- lignende smerter og plutselig gikk vannet! Ringte føden og kom inn til ctg- observasjon. Satt med rie- og hjerteovervåking av barnet i ca. 1/2 time. Hadde begynt med svake rier. Så fikk vi velge om vi ville bli der eller reise hjem igjen. Siden vi bare har 7 min til sykehuset valgte vi å dra hjem. Var hjemme 2.30 og fikk spist litt. Etter en time var smertene såpass at jeg gikk i dusjen. Varm stråle på rygg og mage var deilig. Riene økte på og vi prøvde å finne forskjellige stillinger for å ha ta imot riene. Kl 08.00 var vi tilbake på sykehuset, og da kom riene med 1- 2 min mellomrom og varte i 1 !/2 min. Ble satt til overvåking igjen og og en herlig jordmor sjekket åpningen- 5 gode cm!!! Jippi. Fikk veldig skryt av å ha holdt ut uvanlig lenge hjemme. Nevnte at jeg kanskje ville ha epidural, men hun foreslo lystgass. Pusta litt lystgass, klamra meg til sambo stående på gulvet, samtidig som jeg prøvde det jeg kunne å vugge med hoftene og stå med brede ben... Spydde endel. Så fikk jeg tilbud om å ta en dusj. Det var himmelsk med det varme vannet, og virkelig smertelindrende! Anbefales virkelig!! På begynnelsen satt jeg på en krakk inne i dusjen, men etter hvert satt jeg på kne og konsentrerte meg om ikke å presse mer enn man bare "må"... Etter en times tid ville jordmor sjekke meg igjen og hun sa 9 gode cm! Så godt som full åpning og jeg ble ubeskrivelig GLAD! Gikk ut av dusjen og satt på gulvet med overkroppen lent mot sengen den siste biten.

Så stelte jeg meg på kne oppi senga med armene over ryggen på senga og pusta lystgass og vrælte mine fødeskrik. Etter 20 min med utdrivningsfase kom snuppa mi på en ri... ble så overrasket for tenkte på de siste riene at bare jeg får ut hodet, bare jeg får ut hodet- så ploppet hele jenta ut og mamma ble forskrekket, lettet og følelsene raste. Hun fikk full score på apg og ble lagt i armene mine, det var en vanvittig følelse. Så etter å ha vært på sykehuset i 3 t og 21min var fødselen min over.

Hadde jo som alle andre masse tanker om å føde, men det gikk over all forventning og var slett ikke så ille som jeg hadde ventet! Selvfølgelig gjorde det vondt, men ikke så uutholdelig som jeg hadde innbildt meg. Jeg hadde de største smertene i ryggen og rumpa (følte at jeg skulle bæsje på meg hele tiden) og jeg husker at jeg gledet meg til jeg kunne legge meg ned på ryggen (for det var uutholdelig å ligge, men det er jo ikke anbefalt heller, går fortere å stå og vugge hoftene frem og tilbake!)

Jeg sa rett etter fødselen at dette kunne jeg gjort igjen, ja, kanskje ikke i morgen men...og da lo de- det hadde jm og barnepleier ikke hørt så ofte....

Bare såvidt jeg måtte sy også, bare to sting innvendig, så det kunne ikke gått stort bedre!

Barselopphold, barnepleiere og jordmor var helt fantastiske på Ringerike Sykehus. Kjempekoselige og vi følte oss varmt ivaretatt de dagene vi var der. Fredag 16. 03 kom vi hjem og det var deilig. Michelle er kjempesnill og vi stortrives sammen!

Lykke til alle som skal føde, det er fantastisk, ikke gru dere for de er så flinke til å veilede dere og gi lindring for hver enkelt!

Klem fra Evy og Michelle.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8677149-fantastisk-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

høres virkelig fantastisk ut, pratet med jordmoren idag om alle disse skumle dramatiske historiene som alle vil fortelle fra egen fødsel. For en som meg-livredd for å føde og ville egentlig ha KS-var det deilig å lese din vidunderlige historie.Tusen takk! Håper dere koser dere hjemme og gratulerer så masse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...