finetine Skrevet 18. mars 2007 #1 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei:o) Har du mye endometriosevev? Hvem var det som fortalte deg at du måtte nedreguleres i 10 uker? Syns det er så rart at St.Olavs ikke har sagt noe om dette, de vet jo at den sannsynlige årsaken til at vi sliter med å få barn er endometriosen. Har hatt det siden jeg var 19, eller det var da jeg hadde den første operasjonen ihvertfall. Er dette ofte noe man må spørre om og oppsøke kunnskap om selv? Det er jo kjempeskuffende om det er det som er grunnen til at egget ikke fester seg og at de ikke har opplyst meg om dette?!! Kan mye endometriosevev gjøre det vanskelig å sette inn egget, legen brukte 25-30 minutter nå sist gang på å få kommet satt inn egget. Og det var ganske ubehagelig/vondt sånn var det ikke første gangen, da kjente jeg nesten ingenting. Puh, det ble mange spørsmål men ble litt fortivlet nå hvis jeg skulle vært nedregulert lengre tid er jo nesten dette forsøket bortkastet........ Kjempetakknemlig for svar:o) Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8677118-til-m%C3%A5neskinnsjenta-ang-endometrioseo/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
måneskinnsjenta Skrevet 18. mars 2007 #2 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei Jeg har ikke så mye endometriosevev - hadde i allefall ikke det da jeg opererte i 2000. Siden har jeg ikke operert men menssmertene er veldig sterke. Også mye kvalm og trøtt pga endoen. Generelt tror jeg det er lurt å oppsøke informasjon, lese kvalitetsartikler på nettet og stille legene mange spørsmål! Jeg har blitt flinkere nå til å stille krav til dem. Angående de ti ukene med nedregulering (jeg foreslo lang nedregulering selv) - så har legen på Riksen tilbudt meg dette etter at jeg først hadde blitt satt opp på flare up for andre gang!!! (som er en kort portokoll veldig mange leger IKKE vil bruke på endo-pasienter!!! Nå var de i altså i ferd med å gjøre det en gang til!!). Inne på Endometrioseforeningen sider (www.endometriose.no) har jeg lest at mange endojenter nedregulerer i opp til 3 mnd før egguttak, og ofte opererer de også i forkant av dette. Dette fikk meg til å lure på behandlingen jeg får på mitt sykehus. Så jeg begynte å spørre dem om dette, også sykepleierne syntes dette var litt rart nemlig ... så jeg tror det går fort i svingene på sykehsuet! Jeg postet derfor et innlegg på ekspertforumet til www.endometriose.no og fikk til svar fra jon Hausken at jeg burde nedregulere lenge, samt vurdere ny operasjon. Angående det at egget ikke fester seg, så kan det være ulike årsaker. Det kan være dårlig embryokvalitet eller det kan være tilstanden i livmoren forårsaket av endoen. Endo skaper nemlig en form for betennelsestilstand som gjør at embryoet kan få problemer med å feste seg. Du kan lese mer på www.endozone.com (du må lage deg et bruekrnavn og passord der.) Spørsmålet ditt om innsetting av egg kan jeg ikke svare på. Men jeg synes det høres sannsynlig ut at endovev kan gjøre det vanskelig, men dette vet jeg altså ikke sikkert. Jeg ville ha presset legene på St. Olav litt. Min lege på Riksen sa at det mest sannsynlig ikke hadde noe betydning med lang nedregulering (!), men da hadde jeg altså fått et annet svar av legen til Endometrioseforeningen (Jon Hausken)!!! det gjorde meg så usikker på behandlingen jeg fikk at jeg sto på mitt og ville ha lang nedregulering. Skader ikke å forsøke dette denne gangen - jeg har to offentlige forsøk igjen nå og vil gjøre ting riktigst mulig, samtidig "går klokka" - er 37 år. Håper du fikk svar på det du spurte om. Lykke til med neste runde! Du kan også poste innlegg til meg i postkassen min om du vil det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8677118-til-m%C3%A5neskinnsjenta-ang-endometrioseo/#findComment-8678991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
♣jolanta♣ Skrevet 18. mars 2007 #3 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei! Dette var interessant innlegg. Jeg ble selv operert for endometriose i fjor sommer i forbindelse med utredning for barnløshet. I september startet vi med første forsøk AIH og hadde til sammen 4 forsøk t.o.m. desember. Da det ikke lykkes ville vi over på IVF for å se om det lykkes. Jeg startet på nesespray 8. februar og etter infomøtet i slutten av feb. ble det bestemt at jeg begynte på sprøyter 1. mars. Jeg vet ikke hva som er normalt for hvor lenge man skal gå på spray. Jeg har nå i dag fått satt inn egg og håper selvsagt det skal lykkes. Jeg trodde først det var pga endometriose at egget ikke kom fram, men har det noe å si for om det skal feste seg eller ikke også? Jeg krysser fingrene for deg i allefall. Masse lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8677118-til-m%C3%A5neskinnsjenta-ang-endometrioseo/#findComment-8679127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
finetine Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 20. mars 2007 Tusen takk jenter for gode svar. Har hatt det litt hektisk noen dager og vært vanskelig å komme inn på BIM sine sider så har ikke fått lest dette før idag:o)!! Nå vet jeg litt mer om hva jeg kan spørre om når jeg kommer til St.Olavs i april................ Klemz:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8677118-til-m%C3%A5neskinnsjenta-ang-endometrioseo/#findComment-8704303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå