lone23 Skrevet 18. mars 2007 #1 Skrevet 18. mars 2007 Noen med erfaring om at det har satt i gang fødsel???
miapia Skrevet 18. mars 2007 #3 Skrevet 18. mars 2007 Ville ikke gjort det, finnes hundre andre ting å prøve som ikke inneholder alkohol...
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 18. mars 2007 #4 Skrevet 18. mars 2007 Mener å ha hørt at de tidligere anbefalte dette til og med på føde-avd, det ligger langt bak i tid altså, men det har de nok gått laaangt bort fra nå..
Makka Pakka Skrevet 18. mars 2007 #5 Skrevet 18. mars 2007 Ja jeg har hørt om det før men vet ikke om det fungerer altså. Det er sikkert ikke et råd du får om du ringen føden eller noe, he he.
Regnbuemor til 2 Skrevet 18. mars 2007 #6 Skrevet 18. mars 2007 En venninne av meg tok TO (!) glass to dager før termin. Hun fødte dagen etter, en dag før termin. Jeg hadde aaaallllddddrrrrriiii gjort dette selv. Jeg gjorde det heller ikke da jeg skulle føde fem mnd. etter henne, og gikk tolv dager over. Men heller tolv dager over altså. Tenk om det faktisk funker, og at det funker fort. Komme på føden med alko ånde, og rødvinsblå tenner?! Nei uffameg...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2007 #7 Skrevet 18. mars 2007 Herregud, syntes at folk overdriver ganske mye her inne, man får ikke fylleånde av et glass rødvin!!Og det er jo ikke snakk om og drikke seg drita full.Jeg tror ikke ett glass skader.
Frk. Vable Skrevet 18. mars 2007 #8 Skrevet 18. mars 2007 Ja, enig. Og folk må jo poengtere så ENORMT at de aaaaldriiii ville gjort noe sånt... Den legen jeg gikk til når jeg var gravid med min første (4 år siden) anbefalte faktisk å drikke ett (og ikke mer) glass rødvin en og annen gang. Selvfølgelig ikke hver dag eller hver helg, men han mente at det ikke skadet. Rødvin er jo sunt, med måte... Om han hadde rett eller ei vet jeg ikke, men tror ikke barnet tar veldig stor skade om mor tar seg noen slurker vin på termin-dagen... Og det er sant at de anbefalte det på føden før. Det har de nok gått bort fra idag, ja... hehe
*Milla74* Skrevet 18. mars 2007 #9 Skrevet 18. mars 2007 Hei! I ren desperasjon og helt overfødeklar, slurpet jeg i meg ett glass rødvin flere dager på rad under siste svangerskap. Det hjalp ikke, lillegutt måtte ut med KS 16 dager over termin. Har IKKE dårlig samvittighet for det, det får da være måte på! Men, jeg har hørt at folk har fått satt igang fødsel ved hjelp av akupunktur, så jeg satser på det denne gangen, dersom ting ikke skjer av seg selv! Lykke til!
xena98 Skrevet 18. mars 2007 #10 Skrevet 18. mars 2007 har tatt meg et glass innimellom, og iflg legen min og faktisk Gyldendals store bok om bar net skal ikke dette være farlig. MEN DET FORUTSETTER SELVFØGELIG at man snakker om 1 glass, OG ikke HVER DAG. Gleder meg til en ost og vin kveld med jentene igjen;-)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2007 #11 Skrevet 18. mars 2007 Glad for og se at det flere som ikke er hysteriske her
xena98 Skrevet 18. mars 2007 #12 Skrevet 18. mars 2007 He, he...nok av de;-) Er glad jeg bestemte meg tidlig for å gjøre som jeg selv ville ift mange råd...Ble sprø av alt man kunne og ikke kunne, særlig ift mat. Tror jeg har sluppet unna mye unødig engstelse!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2007 #13 Skrevet 18. mars 2007 Helt enig.Sånn har jeg tenkt også,man kan jo ikke slutte å leve selvom man er gravid.
tinemor83 Skrevet 18. mars 2007 #15 Skrevet 18. mars 2007 Jeg prøvde også rødvin forrige gang uten suksess.. fikk beskjed m å ta to glass på styrten, og gikk 11 dager over tiden. Gjør ikke det denne gangen siden det ikke hjalp forrig gang. Men hadde vært godt med et glass rødvin... sukk!
LadyLiberty Skrevet 18. mars 2007 #16 Skrevet 18. mars 2007 I følge de ferskeste undersøkelsene fra England og Tyskland, er et lite konsum av alkohol (dvs 1-2 enheter innimellom - altså ikke hver dag) helt ubetydelig i forhold til barnet i magen. I dette tilfellet er jo selvfølgelig rødvin det eneste som faktisk er sunt. Men i Norge, slik legen min sa det så fint, kan man ikke gi beskjed om dette til gravide kvinner fordi nordmenn tolker det som "ja, men da kan jeg jo ta meg et par pils!!" - det er i hvert fall tydelig det regjeringen og helsemyndighetene tror. I andre land, som faktisk har drikkekultur, er et glass rldvin til maten synonymt med sunnhet, også under graviditet. Det er et lite tankekors.....Selv har jeg dog ikke rørt en dråpe, utenom en middag da jeg fortalte glad nyheten til mor. Da tok jeg en slurk eller to med rødvin til maten. Fikk dårlig samvittighet med en gang, kun pga de norske kvinnene som springer rundt og får full panikk bare de hører ordet alkohol........Rart det der med kulturforskjeller og faktisk forskning..
Keiko&Sivert Nikolai<3 Skrevet 19. mars 2007 #17 Skrevet 19. mars 2007 Selvom d bare er snakk om å ta seg en slurk eller et glass, og eg trur heller ikkje at babyen tar så mye skade av d akkurat. Men barnet får samme promille som mor, d e bevist. Selvom d ikke betyr at d er skadelig med så små mengder, så ville eg aldri lat mitt nyfødte barn få i seg en slurk vin, åg d blir jo nesten d samme. Derfor så ser eg egentli ikkje noen god grunn i hvorfor man skal "unne" seg et glass, eller en slurk. Kan man ikkje unne seg noe annet som ikkje d er alkohol i? Synes egentli ikkje at d e så stort offer at eg ikkje kan ta meg et glass vin, eller en slurk vin ved matbordet, klare fint å kose meg uten. Dessuten så synes eg at d e litt egoistisk, at man sette sine egne behov og lysta framfor babyen sine. Særlig når d e snakk om et behov som ikkje e så stort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå