Gå til innhold

Bekymret....

Phiphi

Anbefalte innlegg

Var akkurat inne på en side som heter tvillingforum.com.

Der ble ble jeg vettskremt! Virker jo nesten som om alle med eneggede tvillinger opplever ttts!! Herregud, blir så redd jeg.

Kontroll imorgen og gruer meg så indelig..

Dere som har tvillinger som deler morkake, og alt gikk bra: FORTELL MEG IGJEN at det kan gå bra....

Alt var bra i uke16,4 har det noe å si for ttts? Eller kommer det som lyn fra klar himmel?

Vet jeg graver fælt i dette, men er liksom kontroll imorgen tidlig....så tankene går amokk her!

Hvorfor kunne de ikke fått hver sin morkake!!! arg!!! føler meg så ussel siden de må dele på den morkaken. ÅÅÅ, jeg vil ikke oppleve ttts!

Fortsetter under...

Du får finne frem igjen trøsteinnlegget fra litt siden, og lese alt grundig på nytt...

Risikoen er visst høyest rundt uke 20-25, ca, men den er dessverre til stede under hele svangerskapet. Men det er jo nettopp derfor vi går så ofte til kontroll - slik at det kan bli oppdaget og behandlet.

Husk at det også er viktig for både din og barnas helse at du er blid og harmonisk! Opp med hodet, du er kjempeheldig som venter eneggede tvillinger:D

heisann, fra uke 21 og til nå (27 uker) har jeg vært på kontroll en gang i uka, for det er visst mest kritisk da. mest kritisk fra uke 21 til 25 sa legen min, men jeg måtte fortsette med hver uke, for å være på den sikre siden. jeg har kontroll med jordmor, lege og ultralyd hver gang, og er der i ca en time, veldig betryggende.

hvor langt har du kommet?

jeg har ikke noe tegn på ttts enda, så det er ikke alle som får det selv om de er eneggede! :)

hei på deg...

mine to små deler morkake og alt er bra med de til nå=) nå er jeg 30+2 og nærmer meg slutten med stormskritt..så tror alt kommer til å gå bra med meg hvertfall...og det tror jeg med deg åsså..hvordan kan de si med sikkerhet at de er enegget da???det er aldri sikkert nemlig..

men husk det da..hvis de utvikler ttts,så er det jo åsså sjanser for at det går bra..du må jo tenke på det åsså=)

lykke til..fortell oss hvordan det gikk da..

Jeg er bare 18,4 uker og føler at hele krisetiden ligger foran meg.. Jeg visste ikke at det var ul hver dag mellom uke21-25 men da er det hvertfall veldig god oppfølging!

Jeg har ingen tegn til ttts ennå jeg heller, men virker som det kan komme sånn plutselig, så ligger ofte å tenker og bekymrer meg for det. Har egentlig ikke sovet skikkelig ennå siden jeg fikk høre det er tvillinger inni der (fikk vite det i uke16,4).

Så flott at du er i uke 27! Hadde jeg vært det hadde jeg svevd på skyer!

Før jeg fikk høre om tvillingene osv på UL for to uker siden hadde jeg ikke en eneste bekymring. Trodde alt var bra, fløy rundt å ordna og koste meg, men nå sover jeg dårlig, bekymrer meg masse og holder meg masse i ro. Huff, jeg mååå skjerpe meg så jeg ikke blir gal av engstelse!

Virker som dere andre er flinkere enn meg til å tenke positivt...

Men, men jeg er hvertfall bedre nå enn for to uker siden... bare den kontrollen i morgen som gnager på tankene..

Annonse

Hei

Skjønner godt du er bekymret, men du kan ikke gjøre så mye. Det er jo mye større sjanse for at de ikke utvikler TTTS enn hva det er for at de skal utvikle det.

Vet ikke hvor kjapt TTTS oppsto til meg men da de oppdaget det på ordinær UL var det der, men ikke nok til at jeg kunne sendes til Hamburg for operasjon. Det tok ei uke før vi ble sendt dit og så noen dager i Hamburg før vi ble operert.

Du kan jo fortelle at du er veldig bekymret på kontrollen i morgen. Så kan du jo spørre om du kan få UL hver uke isteden for annen hver uke hvis det kan gjøre deg litt roligere.

Prøv å slapp av og tenk positivt.

Klem

Heisann,

jeg vet akkurat hvordan du føler, jeg gjennomgikk det samme selv etter at jeg fant ut at jeg ventet eneggede... Som vanlig gikk jeg rett på internett og leste alt jeg kunne om TTTS, og endte opp med å skremme vettet av meg selv!

Jeg har nå nådd min 27. uke uten tegn til TTTS, og legen min sa at etter 30 uker er det mindre sannsynlig at det skjer. Jeg går til UL hver 14. dag, hvor de sjekker blæren til begge babyene samt fostervannsnivået og størrelsen på armer, ben og hode. De gode nyhetene er at TTTS faktisk bare rammer 15% av alle som venter eneggede (det er ihvertfall statistikken her i Australia), og at jo lenger inn i svangerskapet du er, dess lettere er det for dem å fikse problemet. Jeg er så heldig at mitt sykehus kan utføre operasjonen om det trengs, men så langt er alt bra.

Prøv å tenke positivt, jeg sikker på at alt kommer til å gå helt fint for deg og dine små! Det er helt vanlig å være redd, men husk at stresshormoner overføres gjennom morkaken, så ta det rolig og slapp av: du vil vel ikke stresse babyene ut? :)

Lykke til med kontroll imorgen!

i følge jordmor og legen min er det kun eneggede som deler ytre fostersekk. Toeggede har hver sin ved siden av hverandre! Mine deler i tillegg morkake..

Når jeg ser på tegninger om tvillingbiologi får jeg også inntrykk av at toeggede har hver sin sekk med hver sin morkake! Mens hos eneggede kan de på den ene siden ha hver sin ytre og indre, eller dele ytre men ha hver sin indre, eller dele både ytre og indre!

:)

Annonse

Nei det skal ikke være lett!! Aldri lett å se sånt på ultralyd sent i svangerskapet uansett, ideelt å se i uke 10-12!

Men HVIS de deler fostersekk er det eneggede!

Morkake er ikke så greit å se for det kan være to som er smeltet sammen. Både eneggede og toeggede kan ha hver sin morkake, men bare eneggede kan dele!

Høres ut som dine er eneggede da.. :)

Men er jo selvfølgelig ikke vits å spekulere i det hvis du ikke vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...