Gå til innhold

streptokokk B? Noen som sjekker seg for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Satt nettopp å leste en ganske skremmende artikkel i et blad om streptokokk B...Begynte da å lure på om det er hensiktsmessig å sjekke seg for dette? Eventuelt høre med legen? Ble plutselig veldig bekymret for at barnet skulle bli utsatt for noe slikt...det hadde vært tragisk....:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sjekker ikke det vanligvis. Har vært debatt om dette etter at en baby døde, tror det var sommer 2005.¨

Jeg har tatt streptokokk b prøve pga for tidlig vannavgang i forrige svangerskap.

Tror de er sjelden det skjer noe.

Skrevet

jeg fikk d sjekket,og jeg har oppvekst,så VELDIG glad for at jeg gjorde d!!!

Skrevet

Min jordmor sjekket dette som rutinekontroll. Og- resultatet var at jeg ikke har bakterien!

Skrevet

Min lege sa det ikke var noe vits i, siden jeg ikke har hatt det ved andre svangerskap. Hun mente det var sjelden man "plutselig" fikk det dersom man ikke hadde det fra før. Har heller ingen symptomer.

Skrevet

Venninna mi mista gutten sin ett par dager etter fødselen. Det er nok henne det er snakk om her. (hun som mista i 2005)

Det var helt grusomt.

Hun hadde IKKE hatt denne streptokokken når hun fikk sin førstefødte...

Hun har nå 2 barn til å er blitt fulgt tett opp ved Rikshospitalet på begge disse svangerskapene.

Jeg fikk selv helt panikk når jeg fikk vite at vi venta en liten gutt. Så jeg har tatt testen. Men det viktigste er at man får tatt testen i uke 36.

Ufattelig trist å miste ett barn bare på grunn av en slik liten "filleting"

Så jeg tar testen jeg... uten tvil.

Har man hatt urinveisinfeksjon... halsbetennelse osv.. er det ekstra viktig å ta denne testen...

Skrevet

Vel det er jo slik at vi har denne bakterien naturlig, og at det bare er når det er unaturlig oppblomstring at det blir farlig. Legen min tok denne testen på første kontroll, men det virker egentlig mer tilfeldig enn noe anna - at han tok den mener jeg.

Her er litt info fra ei som mener det er unødvendig å teste alle gravide - fra et nettmøte for ei stund tilbake.

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=884

Skrevet

Heisann!

Dette har jeg også lurt på... Tror jeg skal sjekke med legen på torsdag. Hørte ingenting om dette da jeg var gravid sist...

Kan gi deg beskjed om hva jeg finner ut!

Skrevet

Leste hva Stray-Pedersen hadde svart på VG. Man blir jo litt roligere av det. Men jeg skal likevel ta testen etter uke 36..... Bare for å være på den sikre siden.

Det er forresten hun som har hatt mye med venninna mi å gjøre etter at hun mista bebien.

Skrevet

heisann jenter=)

skjønner dere er redde for dette her. jeg sitter og er bærer av streptokokk b og jeg må ærlig innrømme at jeg fikk helt panikk når jeg fikk vite dette.

Men grunnen til at ikke alle er sjekket anngående dette er at viss du ikke har noen legehistorikk innenfor denne sykdommen så er det ingen vits å sjekke, selv mener jeg at den burde vært obligatorisk, men men...

De som er like uheldige som meg får ganske grei oppfølging. sjekker urin på sykehuset hver gang for å se hvor kraftig den er. ellers er det ingen behandling før event fødsel. Er det sånn at den går opp i livmora, så går gjerne vannet og du kan risikere prematur baby.

Under fødselen blir kjeden skylt med klorexidin og du får antibiotika eller penicilin under fødsel. Babyen blir da satt direkte på en penicilin kur etter at h*n har kommet. De sjekker regelmessig tempen og tar blodprøve for sjekk av smitte.

Vet ikke om dette hjalp dere noe men.....

lykke til=)

Skrevet

godt å høre,fikk helt sjokk når legen sa jeg hadde dette,har termin om 5 dager!! men nå vet jo de om d så da går d vell bra????

Skrevet

dytt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...