Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i alle fall i utgangspunktet positiv til epidural! :-)

Skjønner jo at man skal se an hvordan det går, men høres jo ut som det er fryktelig vondt uten....(og med også, for den saks skyld)

Eneste bekymringen er dette med trykking - får man ikke trykket i det hele tatt etter slik bedøvelse, eller blir det bare svakere?

Skrevet

Jeg vil ikke ha dersom jeg ikke må og føler jeg klarer meg uten. Har født to barn uten noen form for smertelinding (med første ikke engang de naturlige endorfinene fordi det gikk så sabla fort) og overlevd det ;-) Slik min andre fødsel var synes jeg heller ikke riene var verre enn at det går an å holde dem ut, frem til den siste timen hadde jeg god kontroll, pustet meg gjennom dem, bruke visualiseringsteknikk og fikk hentet meg godt inn mellom dem, først siste timen var det så vondt at jeg ville slippe unna. Første fødselen føltes bare ut som en eneste lang sammenhengende rie (2-10 cm på litt over en time, igangsatt fødsel) så der orket jeg ikke tenke engang, hehe... Tror det er best for både mor og barn dersom man klarer seg ute, men har også full forståelse for at noen trenger epidural av ulike årsaker, enten medisinske eller av sterk fødselsangst, fødselen har drøyd ut i for mange timer ol.

Skrevet

skal prøve meg uten.. så får jeg se om jeg ombestemmer meg..

Skrevet

Hei Alva,

er det slik at når du blir satt igang så går fødselen fortere?

Jeg vet at jeg må settes igang pga stor baby.

håper og tror at jeg skal/vil klare meg uten epidural.

trenger jo ikke bestemme meg på forhånd da,men en tenker jo litt nå når det nærmer seg da...

Skrevet

Tror jeg skal ha det.. Men gruer meg veeelig til å sette den.. gruer meg veeeldig til fødselen og samtidig som jeg gleder meg sååååååååå til dagen kommer:D

Skal lese linken snart:)

Skrevet

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha...Men som førstegnagsfødende så aner jeg jo ikkehva jeg går til... Men har veldig sprøyteskrekk og hører jo om de som forteller om "knaselyden" i ryggsøyla når epiduralen settes osv, og det vil jeg helst slippe unna!

Min venninne fødte en sønn nå i helgen og hadde på forhånd bestemt seg for at hun ikke ville ha epidural, men da fødselen drøyde på 3.dagen ba hun om å få fordi hun var fullstendig utslitt av smertene.. Men det som skjedde var at anestesilegen satt den feil, så hun ble lammet i bena,men fikk ikke noe hjelp mot smertene, så fødselen ble rett og slett et helvete. Hun anbefalte meg å ikke ha epidural uansett, men prøv alternativer som lystgass, dusj og badekar... Så jeg tror rett og slett ikke jeg tørr epidural:S Har hørt så mange skrekkhistorier...

Skrevet

Født både med og uten.

Første med, men da var babyen stor! og fødselen tok 57 timer.

FIkk Baby nr 2 onsdag 14 denne mnd. Brukte kun lystgass helt på slutten.

Denne fødslen tok bare 5t og 15 min.

Begge var igangsatte

Hadde denne fødslen tatt like lang tid som forrige hadde nok epiduralen kommet på slutten. Da har man liksom litt lite krefter igjen selv.

Men om fødslen går tålig kjapt ville jeg ikke fått satt noen epidural. Man får mindre virkningsfulle riier og sluttfasen tar ofte da lenger tid..

Skrevet

På meg var det for trangt mellom ryggskivene!! A.legen fikk ikke inn nålen (Ikke noe jeg kjente, altså..grøsss) På dette tidspunktet var jeg så lykkelig (Og lett i hue) av å ha lystgass at det ikke gjorde noe. Regner ikke med å kunne få epidural denne gangen, men det gikk veldig bra uten, så da...=)

Skrevet

Jeg hadde epidural med førstemann.. Jeg holdt på i 16 timer.. Og ver veldig sliten på slutten. Fikk epidural ca kl 14. Fødte kl 15:55.

Jeg fikk slappet "litt" av etter at den var satt. Riene ble ikke hemmet.. Pressrier og alt annet fungerte som det skulle.. Var utrolig godt.

Vurderer epidural nå også..

Skrevet

Nei ikke nødvendigvis, men jeg hadde svk.forgiftning i tillegg (derfor de satte den igang) og noen ganger kan denne kombinasjonen gi veldig vonde styrtfødsler og jeg var en av de uheldige. Men de fleste jeg vet om som har hatt både igangsatte og naturlige fødsler sier at de synes den igangsatte var vondes fordi kroppen jo egentlig ikke er klar da, så om det drøyer ut ville jeg bedt om epidural, de smertene jeg hadde når jeg fødte førstemann hadde jeg nok ikke klart stor lenger enn det jeg gjorde.

Skrevet

Jeg vet jo ikke hvordan fødselen vil utvikle seg, men drøyer den mye så er jeg positiv til epidural for å igjen krefter til pressinga. hvis fødselen derimot går sånn rimelig tidsmessig for seg så vil jeg prøve å sjekke hvor lenge jeg klarer meg....tror jeg:) har egentlig ikke planglagt så mye på forhånd, men tar det som det kommer.

Skrevet

Jeg har hatt epidural de tre gangene jeg har født tidligere, og har vært kjempe fornøyd med den. Anestesi legen blir jo sett som en engel i mine øyne. Jeg har allerede fått det skrevet i papirene at jeg vil ha det denne gangen også, men har nå de siste ukene begynt å lure på om jeg skal prøve meg uten. Jeg får se..... uansett gleder meg noe sinnsykt til fødselen!

Skrevet

Jeg skulle IKKE ha epidural når jeg fødte førstegang april 05.. og søkte meg til ABC på ulevåll..der får man ikke noe heller, så så greit var det.. men jeg hadde en superflott fødsel og d gikk veldig fint uten.:) jeg var helt bestemt på at jeg skulle ikke ha epidural om jeg ikke måtte av medisinske årsaker.. smerter skulle jeg takle.. sånn føler jeg det nå og.. skal føde på ABC igjen.. og jeg håper indelig alt går bra så jeg kan føde der.. naturlig, selv, og uten hjelp av leger og medesinene deres. :)

Skrevet

Jeg ønsket ikke epidural med førstemann og hadde det heller ikke.

Denne gangen håper jeg jeg kan få det siden min første fødselsopplevelse ikke var noe særlig god...

Skrevet

Jeg skal ikke ha epidural.Hadde det ikke sist heller. Satser på akupunktur og varme bad.

Skrevet

Jeg vil ikke ha.

Og dersom jeg får føde på fødestua her, som jeg vil, så er det ikke mulig å få epidural, siden de ikke har anestesilege.

Skrevet

JA uten tvil! prøvde litt av hvert sist. akupunktur hjalp lite,men epidural var en befrielse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...