Gå til innhold

Post partum blødning

Tussimamma

Anbefalte innlegg

Jeg blødde voldsomt etter siste fødsel (nr 3) og det ble ganske dramatisk. Grunnen var at livmora mi blir tregere og tregere for hver fødsel og ikke trekker seg godt sammen, så den står og blør. Legen sa etterpå at han ikke anbefalte meg å få flere barn, men sa senere at det gikk nok bra, så lenge jeg ble fulgt godt opp og hadde hele beredskapsteamet til stede under fødselen. Vi har etter dette bestemt oss for ikke å få flere barn, men jeg har egentlig lyst. Har noen opplevd å føde etter en stor post partum blødning? Noen som har erfaringer å dele?

Fortsetter under...

jeg hadde en en slik blødning etter min tredje fødsel. fikk ikke noen advarsel men en pekefinger i været, at jeg skulle bli godt oppfulgt hvis jeg ville ha flere. venter nå fjerde barn 5juli, og er nervøs selv, men er på st.olavs hver 4uke til sjekk samt jm jevnlig. blir innlagt når de ser fødselen nærmer seg og står da med teamet klart hvis det skulle dukke opp en slik blødning til. føler meg ganske trygg. men bor 13mil unna st.olavs på ei øy så hvis det skulle bli noe har jeg seakingen og jm rett rundt meg i lufta på kort tid.

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg har nok ikke hatt så voldsom blødning som du hadde, men jeg mistet over en liter blod ved begge de to første fødslene mine. Begge var styrtfødsler. Jeg fikk beskjed om at livmora mi "hvilte" litt etter de raske fødslene, og at den derfor trakk seg sammen langsomt etterpå.

Jeg var veldig spent da jeg ventet nummer tre, men ble fulgt opp tett og de beroliget meg hele vegen. Med en gang jeg kjente antydning til rier måtte jeg reise på føden, bor heldigvis ikke langt unna. Jeg ble lagt direkte på fødestue og de hadde en bestemt prosedyre de fulgte. Jeg fikk lagt inn veneflon, og under fødselen koblet de til ei pumpe med et drypp som skulle hjelpe livmora å trekke seg sammen. I tillegg fikk jeg 4 stikkpiller etter fødsel.

Resultatet ble at jeg kun blødde 200 ml! Du kan få hjelp, ikke engste deg for mye!

Hadde en kraftig blødning etter nr 1 pga at morkaka ikke løsnet etc. (Greit å ikke ha hjemmefødsel da!) Andre gang var det full beredskap til stede, men alt forløp normalt. Tok arnikakuler under og etter fødsel da og det så ut til å ha god virkning. Var nesten ikk hoven etterpå en gang. Men vet jo ikke hvordan det ville ha gått om morkaka hadde sittet fast igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...