Gå til innhold

Gravid når som helst i syklus?


mar77

Anbefalte innlegg

Tror jeg hadde eggløsning for ca. 14 dager siden. I går hadde jeg og mannen sex, men kondomen sprakk. Hvor stor er sannsynligheten for at man kan bli gravid når som helst i syklusen? Hvor lang tid tar det fra egget slippes og til egget "dør"?

 

Siste syklusene mine har vært veldig lange. Ikke 4 uker mellom, men gjerne 5+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du hadde EL for 14 dager siden er det ikke mange % sjans for at du kan ha blitt gravid nå.

 

Sædcellene kan leve 5 dager, mens egget lever /er klart til befrukting kun 1 dag. Så dersom du er sikker på EL behøver du ikke være redd. Det som kan være litt skremmende er dersom dere har sex før EL og EL kommer tidligere enn 5 dager etter ubeskyttet sex.

 

Bruker du kondom som prevensjon skal jo dette være sikkert, men som du selv sier at den sprakk, er den jo ikke sikker lenger..

 

Jeg anbefaler deg å ta en g-test om 10-14 dager jeg. Blir den negativ eller mensen dukker opp før det kan du ta det med ro..

 

Dersom du har så usikre sykluser vil jeg anbefale deg å tempe samtidig. Når EL er overstått og du er i "sikker modus" igjen vil nemlig tempen stig og være høyere enn før EL frem til mensen kommer. Du temper f.eks i munnen med en gang du våkner på mårran. Skriver ned tempene dine for hver dag. Temper du i munnen må du huske å lukke munnen og legge tempen under tunga. Dette tilfelle du sover med munnen litt åpen og det blir "kaldt" i åpningen...

 

Håper dette var en grei forklaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...