Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 18. mars 2007 #1 Del Skrevet 18. mars 2007 04.03.2007, klokken 21.41 Da kom lille Melvin til verden! 3636 g og 49 cm I 19.00 tiden på søndag begynnte masriene på nytt. Hadde hatt de flere ganger den siste uka. Jeg har aldri vondt i ryggen ved mens eller fødsler. Jeg hadde skikkelig vondt i "livmormagen" det strammet seg skikkelig. Nærmere kl 19.30 begynnte mine 5 sekunders masrier å bli påfallende regelmessige. Jeg lå i storsengen vår og lekte med jenten vår, mens jeg tok tiden på masriene og kynnerne. Da klokken var 20.00 begynnte jeg å lure på om noe virkelig var på gang. Har hele svangerskapet sagt at jeg trodde lillemann kom en uke før tiden, terminen min var 11 mars. Vi ringte svigersøsteren, og ba henne komme til oss. Klokken 20.15 da hun kom, ringte vi føden og forklarte situasjonen. Jordmor mente at riene måtte opp i ett minutt og ha ti minutters mellomrom. Men at vi måtte bare vurdere situasjonen selv, og ringe når vi var på vei med bilen. Jeg hadde styrtfødsel når jeg fødte datteren min. Nå når masriene hadde tatt seg opp og var virkelig begynnt å verke, så jeg skjønnte at noe virkelig var på gang. Vi hoppet i bilen med en gang. Klok av skade fra forrige fødsel, der de siste åpningsriene kom i bilen. Kl 20.42 parkerte vi utenfor Ullevål. Da vi kom inn på FødeB stod en trivelig jordmor der og ønsket oss velkommen. Hun viste oss inn til et føderom, noe jeg ikke rakk ved første fødsel. Det var som om jeg hørte englekor da hun åpnet døren. Der inne var det en prekestol, sakkosekk og en seng med fotstøtte på. Dette kom til å gå sååå fint. Jeg sparket av meg skoene, gikk på eget do og kledde på meg gigantbleien og nettingtrusen jeg fikk av jordmor. Så la jeg meg i sengen. Hun skjekket åpningen og det var ca 2-3 cm. Da var klokken ca 21.00. Nå begynnte riene å ta seg opp, og kom med jevne mellomrom. Jeg hadde et par skikkelige tøffe rier som varte i 2 minutter. Jeg bestemte meg før fødselen at jeg ikke skulle skrike så, men puste. Jeg reiste meg av sengen og tok tak i prekestolen. Pga bekkenløsningen synes jeg det er bedre å stå enn å ligge. Jordmor hintet om at det kanskje ville hjelpe gutten til å plassere seg bedre ned i bekkenet om jeg stod. Så der stod jeg i all min nakenehet, mens pustet og peset... Ved styrtfødsel går alt så fort at man får ikke skillt ut kroppens naturlige smertemiddel, endorfiner. Så jeg kan trygt si at jeg fødte helt uten smertestillende ;-). Det jeg savner med mine fødsler er et pusterom i mellom riene...men ville ikke byttet alikevel ;-) Ga klar beskjed om at jeg ikke ville ha noen spørsmål eller tilsnakk når riene kom. Jeg liker heller ikke at noen tar på meg når jeg har vondt. Der stod jeg altså en god halvtime, fikk mer og mer vondt. Da hodet var på vei ut, kjennte jeg den berømte bærsjefølelsen.Jeg ga beskjed om at jeg trodde jeg snart var klar til å presse. Hun kjennte etter da og kjennte at det var 8-9 cm åpning. Jordmor spurte om jeg ville stå å føde eller ligge å føde. Jeg svarte med at: "jeg er kreps, og kan ikke ta en avgjørelse" Da sa samboer og jordmor i kor at jeg skulle legge meg på sengen. Heldigvis! For jeg hadde ikke før lagt meg på sengen før pressriene kom. Da jeg begynnte å presse, så kom andre "ting" også ut.. Jordmor la en varm klut på vagina og rompen, det var svært lindrende og godt. Jeg tittet opp på samboer, han stod å holdt seg for nesen. Da jaget jeg han ut på gangen. På andre press gikk vannet.. På tredje pressrien ba jordmor jeg å holde igjen slik at hun fikk tak i hodet til babyen (?). Jeg holdt igjen, da neste pressrie kom fikk jeg presse igjen, og da var det bare ett press igjen til vår Melvin var ute. Klokken 21.41, en time etter ankomst.. Jeg ropte på samboeren med engang jeg kjente at Melvin var ute. Jeg fikk mitt andre vidunder på magen, og han var jo bare verdens nydeligste gutt;-) Jeg var så lykkelig over at smertene var borte. Jordmor tittet etter rifter, men konstaterte at det ikke var så mye som et skrubbsår. Ved forrige fødsel hadde jeg hemorider etter fødselen, vonde hemoer! Men den gangen hadde jeg tømt tarmen før fødselen, så jeg lurer på om det lønner seg å ha noe å presse på i tarmen også.. Jeg var i super form etter fødselen, så venninnen min fikk komme å hilse på. Men det var ingen ledige rom på hotellet så jeg måtte ligge på barsel første natta. Det var litt kjipt, for jeg ble holdt våken av ei som kom inn på rommet klokken 02.30. Den første uka har vært litt kjip, da det tar sin tid å få herdet brystvortene og før babyen klarer å gape skikkelig. Har krøllet tærne i en uke i smerte, men den siste uka har det vært gradvis bedre. I dag er første dagen at jeg føler meg som meg selv igjen. Det er nå to uker siden fødselen, og tilpassningen i familien har gått bra. Storesøster synes det er rart at hun må ligge alene på rommet sitt, mens vi andre ligger sammen i storsengen. Hun er 3 år og klarer det meste selv.. har vel vært litt trassig i det siste. Men hun er superstollt av lillebror! Nå er familien fullendt med to gutter og to jenter. Lykke til jenter! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8672970-min-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ceso Skrevet 18. mars 2007 #2 Del Skrevet 18. mars 2007 gratulerer så mye!"!!!!1 hørtes ut som om denne gikk helt eytter boka!! personlig sitter jeg selv og teller minutter her. har hatt veer siden 8,30 idag..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8672970-min-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/#findComment-8674539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamsebumsen- med gutt og jente Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 18. mars 2007 oi!! Da er vel idag dagen!! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8672970-min-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/#findComment-8675866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lykkelig_ :-) Skrevet 19. mars 2007 #4 Del Skrevet 19. mars 2007 GRATULERER! Venter selv nr. 2 om 5 dager. Håper på en like fin opplevelse som du hadde! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8672970-min-dr%C3%B8mmef%C3%B8dsel/#findComment-8687390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå