Trooghåp76 Skrevet 18. mars 2007 #1 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei er ny her og enslig. Nå er også jeg klar for å ta det store skrittet å prøve og bli mor. Hva bør en gjøre først? Har sett at noen drar til gynekolog først hva sier man når man bestiller time? Er det lurt å dra dit først og så begynne med eggløsningstester? Dersom man har en syklus på 28 dager er det slik da at eggløsningen er på en bestemt dag eller kan dette variere noe fra mnd til mnd? Har aldri vært borti slike tester. Hvordan kan man finne ut om alt fungerer som det skal tenker da på tette eggledere? Har blitt operert og fått fjernet noen cyster på eggstokkene men sist gang jeg var hos gynekolg spurte jeg om det var noe problem for meg å kunne bli gravid og fikk da til svar at det var det ikke. Vil jo gjerna ha størst mulighet når jeg reiser til danmark, jeg bor veldig langt nord i landet. Beklager at dette ble veldig rotet og mange spm. Er nok ganske grønn og redd for å ikke gjøre dette rett. Dersom man har utslag på eggløsningstesten kan alikevel egglederne være tett? Håper noen orker å svare. Lykke til alle som prøver og alle som bærer på et lite vidunder. Ps skal bestille en del eggløsningstester så jeg har det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8671654-mange-spm-fra-ny-planlegger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
❤lille stjerne❤ Skrevet 18. mars 2007 #2 Del Skrevet 18. mars 2007 Hei! De to første tingene du bør gjøre er å ringe til Stork klinikken (hvis det er de du har tenkt å bruke) og si at du er interessert. Da sender de deg et tykt hefte med informasjon om det meste du trenger å vite videre. Der står det hvilke prøver du må ta hos legen, hvordan man finner eggløsning, saker og problemstillinger man bør tenke over før man setter i gang etc. Omtrent i samme tid kan du bestille deg en time hos fastlegen din, og det greieste er nok å fortelle hva du skal. Det gjorde vi og ingen problemer med det. Der får du tatt en del blodprøver og vanlig helsesjekk og så ber du om en henvisning til gynekolog. Hvis du bor i/ved Oslo så er i allefall Carsten Trolle på Majorstua en grei lege som samarbeider med Stork klinikken, så der er det ingen problemer. Gynekologen tar en ultralyd for å se at det er egg i eggstokkene og at livmoren er normal uten cyster og muskelknuter. Hvis det er lenge siden du har tatt en celleprøve så gjør han det samtidig. For å finne ut om egglederne dine er åpne må du ta en såkalt HSG undersøkelse. Dette gjøres på sykehus (i Oslo er det bare Rikshospitelet som gjør det). Gynekologen gir deg henvisning til dette hvis du trenger det. Jeg har selv tatt HSG undersøkelsen, men hadde åpne eggledere. Hvis du ikke har hatt klamydiainfeksjon tidligere er det egentlig liten sjanse for at egglederne er tette, men mange velger å teste det likevel. En ekstra bonus med undersøkelsen er at den utvider egglederne litt og gjør at sjansen for graviditet er litt økt i 2-3 mnd. Når det gjelder eggløsning og testene så finner du bra informasjon i heftet fra Stork og også i pakningsvedlegget. Med en syklus på 28 dager bør du i teorien ha eggløsning omtrent på dag 14, men dette kan variere litt når man holder på å teste seg og er spent og venter. Men som sagt så finner du info om alt dette og når du skal begynne å teste. Ønsker deg lykke til og håper du også snart bærer på et lite vidunder, det ER fantastisk! Jeg har et vidunder på snart 13 uker i magen nå, og den slet vi fælt for å få til kan du tro!!! Men vi har hatt mange fine turer til København da.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8671654-mange-spm-fra-ny-planlegger/#findComment-8673048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ensligmor?35 Skrevet 18. mars 2007 #3 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg er også fra nord og har behov for å planlegge skikkelig og ha kontroll på dette med el før jeg reiser. Nettsidene til Stork Klinik er veldig informative og dersom du mailer til Stork, kan du få infoen du trenger tilsendt kjapt på epost. Jeg anbefaler deg å gjøre dette før du bestiller time hos fastlege/gyn. Jeg hoppet over fastlege for jeg vet jo at jeg bare blir henvist til gyn likevel. Jeg ringte rett til lokalsykehuset her og bestilte time for fertilitetsutredning. Var veldig nervøs på forhånd. Jeg vil være ærlig om at jeg vil bli gravid ved hjelp av donor. Tenker vel litt at jeg bør kunne stå for det jeg gjør selv, for at barnet som forhåpentlig kommer skal kunne få en god følelse med at dette er ok. Hos gynekologen gikk det veldig greit, ingen negative reaksjoner,og jeg skulle få de undersøkelsene jeg ønsker. Du må også ta tester for clamidia, hiv og gonore. Disse er obligatorisk hos Stork og må ikke være mer enn 6 mndr gamle. Hormonprøver tror jeg også de krever. Etterpå har jeg nå bestilt el-tester på nett og venter på å begynne å teste. Når jeg vet nårtid jeg skal reise til Danmark skal jeg ringe sykehuset og bestille time for lapraskopi, gyn sa det var ca 14 dager ventetid her. Jeg vil være sikker på at alt er iorden da jeg også har hatt endel cyster. Dersom man har cyster kan de vel sperre veien for egg tror jeg men ingen ekspert her. Man kan ha eggeløsning selvom eggelederne er tette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8671654-mange-spm-fra-ny-planlegger/#findComment-8673483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proline Skrevet 18. mars 2007 #4 Del Skrevet 18. mars 2007 Vi startet også med å kikke på hjemmesiden til storkklinikken (http://www.storkklinik.dk/), og sendte dem mail for å få tilsendt informasjon. Informasjonsmaterialet de sender er veldig fyldig og beskrivende og svarer på mange spørsmål både mht hvordan man går frem, hva som skal sjekkes hos legen før oppstart og ting rundt eggløsningstester. Vi var heldige og jeg ble gravid på andre forsøk. Er i uke 13 nå, og gleder oss over forandringene som skjer i livene våre! Lykke til ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8671654-mange-spm-fra-ny-planlegger/#findComment-8674513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå