Gå til innhold

Mmm, biff og rødvin...!


bobby - nr 2 i juli

Anbefalte innlegg

I kveld har meg og samboer hatt biffmiddag med rødvin til etter at lillegutt hadde lagt seg. Så godt! Er så kjekt at ting har gått seg litt til nå, ammingen fungerer fint, han sover godt om natten, og legger seg tidlig. Jeg la han i sengen litt etter åtte, og han sovnet nesten med en gang. Lille godgutten :-)

 

Håper dere har en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi også kost oss med biff og rødvin. Mmmm, deilig.

Barna la seg klokka sju og da fikk vi masse til til å kose oss. Godt med slike rolige kvelder. Neste lørdag blir min første fest etter fødselen. Gleder meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... Heldige dere... Her kan det ikke drikkes, lillegutt nekter nemlig flaske. Savner å ta et glass rødvin ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at lillegutt våkner før i 4-tiden i natt, så da er det ikke nødvendig å gi flaske. Men har en pakke mme i skapet i krisetilfelle. Uansett er det nok ikke noe problem å amme noen timer etter et glass rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer er det snakk om egentlig. En regner vel at kan en kjøre bil så kan en amme? Hmm. Lillegutt sover jo til ca 7-8 nå (la ham 22) så da kan det jo egentlig vines litt.... Men skulle ikke forundre meg om han våknet kl 2 da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt 3 timer etter en enhet alkohol (f.eks et glass rødvin). Personlig hadde jeg nok vært mer forsiktig med å kjøre bil enn å amme etter ett glass rødvin (kjøre bil er for meg helt uaktuelt). Selv om jeg helst unngår begge deler, da. Hvis han sover helt til 7/8 i morgen tidlig går det nok helt greit med ett glass rødvin etter han har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat lest i den boken vi fikk på helsestasjonen som handler om mat til småttiser... Der står det at alkoholmengden i morsmengden alltid er lik den mengden som er i mors blod. Derfor har det ingen hensikt å pumpe seg etter man har drukket. Det er visst bare å vente en tid med å amme (det står ikke hvor lenge, sikkert fordi "en tid" kommer ann på hvor mye man har drukket) etter inntaket slik at alkoholmengden i melken synker igjen.

 

- men hvis man må amme og er midt i rødvinsmiddagen, bør man ikke pumpe da, tror dere...?

 

Til sammenligning er innholdet av nikotin i morsmelk tre ganger så høyt som i mors blod. Det var jo litt ekkel lesing.... er jo mange flere ammende mødre som røyker daglig enn drikker daglig..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til å pumpe når man har drukket er jo dersom man har melkespreng. Og da må man selvfølgelig kaste melken etterpå. Hvis man må gi mat rett etter at man har drukket rødvin så er det nok best å gi flaske.

 

Men det er jo veldig liten mengde alkohol i melken, da. Hvis man drikker f.eks et glass vin med 12 % alkohol, så får man kanskje en promille på 0,2 i blodet, og det samme vil det være i melken. Og det er jo ekstremt lav alkoholprosent. Så om det er krise og man må amme, så tar nok barnet ikke skade av det. Selv om det beste selvfølgelig er å la være. Har aldri gjort det selv, altså, men tror ikke det ville være verdens undergang. Det er jo noe helt annet når man er gravid, da får jo fosteret den samme promillen som moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...