Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For ca ti dager siden begynte gutten min å ha løs avføring 5-6-7 ganger om dagen., Hver morgen våkna han med bæsj i bleien. Han ble kjempesår, og jeg ble kjempesliten - ikke bare av all skiftingen, men av å gå og lure på hva som er årsaken.

Jeg tenkte at det var diare eller tenner på gang, og tenkte å la det gå ei uke før jeg bekymret meg mer. Formen til gutten var helt vanlig, selv om jeg var forundret over hvor enorme mengder avføring som kom ut av den lille kroppen!

Både her inne og blant bekjente hørte jeg om flere unger på samme alder som var i samme tilstand; ungene hadde plutselig begynt å bæsje mange ganger om dagen. Det gjorde meg litt roligere.

Etter ei uke ble det ikke bedre, men verre, og det toppa seg med ti skift både på onsdag og torsdag. Da ringte jeg hs og legesenteret.

Med til historein hører at gutten min fikk influensa med feber for ca en måned siden, og denne gikk over i forkjølelse som har hengt i helt til nå.

Kan influensaen og/eller forkjølelsen være årsak til den løse magen?

Både hun som jeg snakka med på legesenteret og hs anbefalte en "kur" over to dager, der jeg ga bare væske. Morsmelk, solbærsaft og gulrotmos blanda med vann skulle få magen i orden. Jeg har ikke klart det helt, og har gitt litt banan. Jeg får det så vondt når han skriker, og jeg tror at han er sulten! Men det virker som at mm holder langt på vei også.

Jeg har vært inne på følgende tanke; har jeg presset i ungen for mye mat, og for mange nye matsorter på kort tid? Kanskje det er tilfelle med flere? Ungene gaper, og har instinkt for å spise det de får, og vi trykker i dem det vi klarer... Eller kanskje ikke? Jeg blir rådvill og forvirret i denne situasjonen.

Men: I dag har vi skiftet bleie bare fire ganger, og det begynner kanskje å bli bra nå. Ellers blir det legetime på mandag.

Dette var ment som en liten info til andre, og for å dele noen tanker.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8669469-juni-b%C3%A6sjestyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk!

Etter væskekuren har det blitt mye bedre. Det er ca tre skift om dagen nå, og det er vel ganske normalt. Har gitt mye blåbærsaft og blåbærgrøt (blander blåbærgrøt i den vanlige grøten), og det tror jeg hjelper veldig.

Jeg lurer også på om den økte ammingen har gjort det bedre, og jeg undres på om jeg har øket på med fast føde på bekostning av amming for raskt.

Merkelig det der. Her er det bæsj i bleia hver gang vi skifter (ca. 5-6 daglig), dog ikke voldsomme menger hver gang. Men det er tydelig de siste ukene at det har økt sånn i antall bæsjebleier. Før var det bare 1-2 daglig. Hun har nettopp fått en tann, men jeg vet ikke om det har noen sammenheng, for det er også ganske hard bæsj.

I barselgruppen min er det flere andre som opplever det samme. Hun ene jenta har det som din, med nesten konstant diare-ish bæsj og opptil 10 bæsjeskift og dertil væskende vonde bleieutslett. Der hadde de tolket det som et resultat av flere tenner i utbrytningsfasen i overkjeven. Men dette med tenner er visstnok en gammel myte, sa de på helsestasjonen. Rart at så mange allikevel ser en sammenheng i det. Eller er dette bare en forklaring vi gir på noe som egentlig har en annen årsak (som du skriver; for mye mat, for ulike matsorter etc...)?

Er det flere dager siden væskekuren deres? For det blir jo automatisk mindre avføring når det er mindre fast føde, men det kan jo være den får "litt orden" på systemet igjen.

Er vanskelig å vite hva som forårsaker ting, og en kan jo analysere seg i hjæl og danne seg all slags teorier. Ikke lett altså.

Lykke til, uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...