Gå til innhold

langtidsamming og matinntak

Anbefalte innlegg

Vi ammer mye enda, tassen blir et år om ikke så lenge, men får fortsatt 4-8 puppingser i døgnet. Legger på seg iht kurven sin, er vel ca 11 kg nå. Han ville ikke ha noe særlig fast føde før han var 9-10 mnd, nå spiser han derimot greit nok. Får 4 måltider, men vil ha ca 3 av de. Spiser ila døgnet ca 2 porsjoner grøt (200-300 ml tilsammen), ca 100 ml middag, ca 2 dl fruktpure og gjerne noen brødbiter osv. Mer mat nekter han. Jeg prøver å finne ut om det skyldes div. mage/tarm-problemer han har eller om det skyldes at han får mye pupp. Så altså, dere som langtidsammer- spiser tassene deres mye mer enn vår av fast føde, og hvor mange puppingser har de da i døgnet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8668854-langtidsamming-og-matinntak/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei du:-) min er jo litt yngre, men han spiser nok litt mer fast føde enn din. Han er så glad i grøt, at jeg gir ikke noe særlig brødskiver ennå. Får to grøtmåltider ca 300ml tilsammen. Ellers spiser han middag (nesten ett glass), og så spiser han nesten en hel most banan til lunsj. Jeg har nettopp sluttet med nattamming, det ble for slitsomt for meg. Han var våken annenhver time fra kl ett om natten, så jeg orket ikke mer spesielt siden han har slitt med søvn på dagtid slik at jeg aldri fikk tatt igjen noe særlig søvn. Nå sover han mye bedre:-) Han får nok 4-6 puppinger i døgnet i tillegg.

Hei!

Som et radikalt forslag, forsøk aa spise det barnet spiser en dag! 300ml grøt, 200ml fruktmos, pluss brød, og til det 400 til 800ml melk! Oj! det er nesten nok til å holde en tenåring gående! Dette er masse mat! Og jeg spiser ikke fire måltider i døgnet.. ;) Tror dette går kjempefint, jeg! Mange langtidsammere har treg fast føde start, men man har jo til 12 mnd å få det til på!

Jeg synes dette er masse mat, jeg da. Morsmelk er fremdeles både sundt, næringsrikt og mettende, sørg bare for at det han får i seg ellers er bra mat også (og det høres jo absolutt slik ut)

Veldig mange selvregulerte barn spiser mye mindre enn det du beskriver til de er godt over to år ;o)

Tusen takk for svar dere, det var særdeles beroligende *senker skuldrene to hakk* :-D Kjenner jo mange barn på samme alder, og selv om det er feil å sammenligne blir jeg jo litt på vakt når de spiser så mye mer... han ene er bare noen mnd eldre, men spiser gjerne grøt av 3 dl til et måltid, 3 skiver til frokost osv. Og er da sulten igjen etter få timer! Tassen her kan streve i en halvtime med en halv skive til sammenligning..:) Men så lenge han legger på seg som han skal er det vel greit. (Og takk for tips Fjummsi, vi passer på at det er sunn mat han får utenom puppingsene. :)

Ha en fortsatt god helg!

Annonse

her er det fortsatt masse pupping - og han er blitt 14 mnd.

Og lillegutt spiser ihvertfall ikke mer enn din ;-) -Tenker det ligger omtrent på det samme - her er det vel mellom 5-10 (12) amminger pr dag. Enkelte dager blir det nesten bare pupp - men syns ikke det er noe problem - er det pupp han vil ha til mat får han det. Og når han er så stor er det lett å skjønne hva han vil - hehe - er det pupp kommer han bort å sier mømøm eller nammnam og maser om å komme på fanget. Er Han sulten på mat er han grinete på en helt annen måte.

Er morsomt da når jeg tar han på fanget og han vil ha pupp - presser seg ned i ammestilling eller han vil ned på gulvet for å få en slurk stående mens jeg sitter på stolen og bøyer meg fram hehe - sikkert et morsomt syn - den tar vikke på cafe da hehe ;-)

takk for svar, Blomman! Godt å høre at din minste ikke spiser mer fast føde enn tassen her, er greit å vite at det er helt normalt;-)

hehe, kjenner meg igjen i det du beskriver om ammingene, vi får oss en god latter innimellom her og om dagene!;-D Tassen vil og på fanget da, og selv om han ikke klarer å finne frem selv forsøker han, har forstått at det er bak genseren melka skjuler seg, hoho. Her om dagen lå jeg i senga på siden og støttet hodet opp med hånda, slik at overkroppen var 15 cm over sengebunnen. Da heiv han seg fra knestående stilling og ned på ryggen, og karret seg under slik at han fikk tak. Hehe, er så morsomt å se på. ;-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...