Mia_I Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Når er det man bestememr seg for om man vil be om epidural? ltså hvor langt må fødelen være kommet - og når er det for seint? Tenker i utgangspunktet at jeg vil ha det, men skjønner at det er litt fy-fy blant jordmødrene, som mener at man skal se hvordan det går... Noen som har erfaringer?
en-to-tre har født c Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 har egentlig ikke peil men når jeg fikk andre var det forseint å få noe som helst like før pressveene kommer... så jeg regner med at du må være tidlig ute.. Lønner seg nok å si ifra at du vil ha når du ankommer føden, så er de forberedt å kan gi deg det når tiden er inne...
Mammaen til Nemi Charisma Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Mitt råd er å ikke vente til du ikke tror du klarer smerten mer.. Noen ganger tar det tid før en lege kan sette den på deg og det tar litt tid før den virker... Jeg prøvde først å ligge i badekar, deilig en stund, så holdt det ikke mer og jordmor foreslo lystgass, som jeg ikke likte.. i det hele tatt... Det gjorde meg sløv og søvning men fjernet ingen smerte.. Så jeg fikk en morfinsprøyte som bare fjernet brodden av smerten og da jeg omsider ba om epidural hadde det vært en ulykke så anestesilegen var opptatt og jeg ble nødt til å vente en time før han kunne komme... Når han omsider kom var riene så vonde at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. I ettertid angrer jeg på at jeg absolutt skulle leke helt å være tøff og vente... Ikke vent, hvis du føler du trenger det...
A.C.G. Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Har hørt veldig masse forskjellig angående epidural. 53% før uten dvs 47% får epidural.. Ingen fødsler er like, alle er forskjellig, ikke hør på hva andre sier så mye, du må rett og slett tenke på deg selv, det er du som bestemmer om du vil ha eller ikke.. Det er forseint nå du er kommet i fødsel dvs mer enn 8cm åpning, husk at en ri varer "bare" i max 1 minutt, så er det pauser.. noen blir dårlig av epiduralen etter på og det tar lengre tid å komme seg til hektene om du har hatt epidural. Når selve fødselen er over så er all smerte borte og det tar ikke lang tid før du har glemt hvor vont en har hadt det.. Lykkefølelsen av å få holde den nyfødte tar bort all smerte.. Ikke bestem på forhond hva du vil har av smertestillende, ta det underveis. En fødsel skal være vondt! Uansett hva en velger .- lykke til..
Mia_I Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2007 Hm.... skjønner iallefall at jeg ikke skal vente helt til jeg absolutt ikke orker mer før jeg evt ber om epidural :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå