Gå til innhold

Fikk avslag på barnehagesøknaden i dag:( Klage? Trenger råd...:)

Anbefalte innlegg

Vi søkte kun på 2 barnehager i kommunen, da det kun var de som var aktuelle siden de åpner tidlig (vi begynner tidlig på jobb begge to). Nå har imidlertid vår situasjon forandret seg litt da jeg har mistet jobben. Da kan jo flere andre barnehager være aktuelle for oss likevel, men nå har vi jo fått avslag på de to vi søkte om..Noen som vet om vi kan gjøre noe for å få plass i en annen barnehage? Kan vi klage?

Fortsetter under...

I kommunale barnehager finnes det noe som heter "anke-plasser". Dvs at alle barnehagene skal sette av et visst antall slike anke-plasser, i tilfelle noen anker blir tatt til følge. Alle som får avslag på sin søknad har mulighet til å anke avslaget. Dersom du mener du har en god grunn til å sende inn en anke, så kan du gjøre det. De som får anken sin tatt til følge, må da ta i mot plass i den bhg de får tildelt, og det kan være i en annen bhg enn den de helst ønsket.

Jeg vet faktisk ikke. Er litt usikker på hva de legger vekt på ved anker. Men det hender ofte vi fyller opp ankeplassene med andre barn, pga det ikke kommer inn så mange anker som plassene som er satt av. Ville nok gjort et forsøk var jeg deg. Du har jo ingenting å tape på det. Lykke til!

Det er vel egentlig ikke noen vits i å anke hvis ikke de har gjort noe feil eller du har en spesiell grunn til at du egentlig skulle hatt plass. Eller om du f.eks. har en femåring som skal gå et år i bhg før skolestart.

Nå vet jeg jo ikke hvilken kommune du bor i, men her hvor vi bor (Asker) så er det sånn at når du søker på bhg, så setter du opp prioriteringer men at du automatisk søker på alle bhg i kommunen. Så om jeg får avslag så er det avslag for alle bhg her. Så for meg så hjelper det ikke å klage i allefall... Men er jo langtifra sikkert at det er samme ordning der du bor, så jeg ville ringt og hørt med bhgkontoret i kommunen jeg. Masse lykke til :-D

Annonse

Er du klar over hva som legges i det å klage??

Å bestride en feil avgjørelse eller handling.

Det er da ikke barnehagenesin skyld at dere satset alt på to kort.

Hadde de latt være å ta inn dere av en eller annen teit ugyldig grunn, kunne dere klagd.

Nei dere kan jo skrive at "Vil med dette klage på barenhageinntaket da dere burde skjønt at jeg etterhvert ville forandre mening ang de barnehagene jeg søkte på og da tatt det med i betraktning under fordelingen av plassene"

Ha ha ha.

Nei du må nok stille deg bakerst i køen.

Tror ikke du kan klage på vedtaket. Opptakskommiteen har jo ikke gjort noe feil. Du kan jo likevel være heldig. Kan jo hende det finnes ledige plasser i en eller annen barnehage. Du taper ikke noe på å ringe og spørre eller sende inn en ny søknad.

jeg klaget da min eldste sønn ikke kom inn i bhg for andre året på rad. jeg skrev at han behøvde plassen pga språk, alle vi kjente hadde barnehageplass,vertfall viktig å få frem at en barnehage plass er viktig for barnet ditt. er ikke så smart å skrive at han må ha bhg fordi du må jobbe,

her vi bor kan vi få tilbud om å gå i en annen bhg som vi ikke har søkt på om det finnes en ledig plass der.

Jeg mener at du ikke kan klage/anke på at du ikke hat fått tildelt plass der du søkte fordi du nå kan/vil ha barnet inne i en annen bhg pga endring i jobbsituasjon. Det du isteden kan gjøre er å "utvide" søknaden og høre om noen andre bhg har plass.

Men du kan jo slevsagt prøve å sende en klage. Jeg vet bare ikke hva du skal klage på eller anke : )

du kan nok ikke klage, Men du kan velge å stå på venteliste. Noen sier alltid nei til tilbud om barnehageplass, så det er alltids en sjanse for at du får plass i 2. opptaket. Ring barnehagekontoret for å utvide søknaden din til å gjelde alle barnehager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...