Gå til innhold

Grunnlag for foreldrepenger..Hva er sant???

Anbefalte innlegg

Har jo forstått det slik at foreldrepengene beregnes ut ifra de 6 beste månedene av 10 mnd.

Men jeg vil være arbeidsledig 3 mnd før termin og da er det noen som sier at de legger til grunne den siste måneden med arbeidsledighetstrygd for mine fødselspenger??!!??

Må tilføye at jeg har ett 100% vikariatsstilling med timelønn, ikke fast månedslønn.

Hva får jeg????

Fortsetter under...

Hvis du melder deg arbeidsledig får du regnet fra da BESTE 6 mnd av de 10 siste. Ellers om du er i en jobb med lik lønn hele tiden får de fra siste lønnen og har du variert lønn oveg 20% far du regnet ett snitt av de 6 SISTE mnd.

Så om vikariatet ditt går ut lønner det seg å melde deg arbeidsledig.

Hvis du blir sykmeldt før vikariatet går ut får du mest penger,100% lønn fra nav fram til permisjonen. Ikke uvanlig å være sykmeldt på slutten av svangerskapet, man vet aldri hvordan formen blir. Grunnlaget for utregning av foreldrepengene blir også bedre, da arbeidsledighetstrygden ikke er så høy.

Ja jeg har vært i 100% vikariatsstilling i snart 3 år nå, men så er det bare det at mitt vikariat går ut ca 3.mnd før termin.

Men da var det jo godt å høre at jeg enten får regna ut de 6 beste månedene av 10, for da vil jeg jo ikke få reduserte fødselspenger i og med at jeg blir arbeidsledig noen mnd før termin.

Får vel arbeidsledighetstrygd da, så jeg vil jo ikke få 0,- utbetalinger de månedene, og viss jeg blir sykemeldt vil jeg få det samme som jeg alltid har hatt i utbetalinger..Har jeg forstått riktig???

Men mener å ha lest ett sted at NAV legger tilgrunne fødselspengene for den siste mnd før termin, for det er jo det jeg vil "miste"???

Er det bare tull??

Og ett spørsmål til: Jeg er ansatt gjennom Manpower, hvordan er de med tanke på fødselspenger og permisjon?? (Behjelpelig med å skaffe opplsninger som jeg trenger osv...)

Hei, jeg er i en lignende situasjon: har hatt en jobb i fire år som slutter ca tre måneder før termin. Snakket nettopp med nav og de sa at jeg bør melde meg arbeidsledig når jobben min er slutt. Da vil jeg gå arbeidsledig fram til fødselspermisjonen begynner, som vil bli beregnet på grunnlag av de beste 6 månedene av de siste 10 månedene, det vil i praksis si ut fra den lønnen jeg har nå. Nå skal det sies at nav har sagt endel forskjellige ting til meg så håper noen sier fra hvis det jeg har skrevet her er feil!!! Syns regelverket er vanskelig og det er mange saksbehandlere som virker som de ikke er så inne i reglene de skal informere oss om.

Det beste er vel å bli sykmeldt litt før jobben slutter, for da har jeg fått vite at jeg vil få tilsvarende lønnen jeg har nå (fra nav?) i de to månedene mellom jobb og fødselspermisjon istedenfor dagpenger, som er ca 60% av lønna. Men vi får se, man kan jo ikke bestille sykmelding fra legen heller?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...