Gå til innhold

Ultralyd og litt om termin, en som lurer..

katari

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat flyttet og må bytte lege. Jeg skal til jordmor for første gang på tirsdag ( den 20), og lurer på om hun kan bestille ultralyd siden den nye legen min ikke blir min fungerende lege før 1 april. Eller er dette noe jeg må bestille selv? Jeg er i følge legen min(den gamle legen) nå 16 uker på vei og synes det er litt rart at det eneste jeg har gjort er å ta blodprøver. (Er det rart at ikke har nevt ultralyd?)

Når jeg fant ut at jeg var blitt gravid hadde jeg ikke hatt mens(eller noe som ligner mens) på nesten to år. Bare en dag innimellom kanskje ett par ganger i året.(Noen hormonelle ubalanser, gynekologen min sa g måtte ta hormoner for å bli gravid..) Så når vi skulle regne ut termin og når jeg ble gravid var det ganske umulig å si..

Min neste legetime blir rundt den 20 april, men da er jeg ifølge legen 20-21 uke på vei. Om jeg må vente til han skal bestille time, er ikke det litt sent.. ? Har lest at man burde ta ultralyd mellom uke 16-18.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt selv og forklart situasjonen..du bør jo egentlig på ultralyd ganske snart siden du ikke har noe mens termin..litt kjipt om du kommer altfor seint til å fastsette temin..da er det bedre at du tar en for tidlig så får de evt. ta deg tilbake å gi deg en til..det er min mening iallefall.

Ring sykehuset selv...så vet du at det blir gjort.

Skrevet

Jeg hadde også usikker termin (pluss/minus to uker) og ble henvist til ultralyd av legen min. Var der forrige tirsdag, og var da 11 uker på vei. Det er jo viktig at den ordinære ultralyden ikke er senere enn uke 18/19, så jeg synes du burde prate med legen din igjen, eller jordmor, eller kanskje ringe sykehuset selv?

Skrevet

Jordmoren kanbestille UL. Noen velger å kunn å gå til jordmor, mens andre til leger og noen til begge. Slik jeg har forstått det kan jordmoren bestille UL. Du kan evt ringe sykehuset og spør.

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...