Gå til innhold

Kan jordmor se på første gangs UL at det ikke er noe galt med babyen?


kanskje mamma

Anbefalte innlegg

Hvor tidlig i UL kan dette oppdages at babyen ikke normal?

Vil det alltid oppdages tidlig i alle tilfeller, og vil ett svangerskap forløpe normalt viss det ikke oppdages og du bærer kanskje ett barn med down syndrom eller andre ting...?

 

Ja jeg vet at dette kan være ett kontroversielt spørsmål, men alle ønsker vel ett friskt barn.

Men jeg er veldig glad viss noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke alltid se syndrom,nei,den eneste sikre måten er vel fostervannsprøve for å avdekke downs. De fleste tilfeller der de oppdager defekter/abnormaliteter skjer vel oftest litt ut i sv.skapet,dvs. langt over grensa for selvbestemt abort,så da må det evt. søkes for å ta senabort. Du vil mest sansynlig ikke få vite om det er noe gærnt på den første UL'n,dersom det ikke mangler kroppsdeler da. (uten at jeg skal si det sikkert,kan ikke så mye om dette)

 

Dersom du eller mannen din har noen i familien med spesielle sykdommer eller syndrom som kan være arvelige,så har dere vel rett til å få dette sjekket før dere blir gravide,eller noe i den dur(igjen,jeg er litt på tynn is her,har bare lest littegranne,husker ikke helt.)

 

Du må nok antagelig bare la tida vise åssen det står til med den lille i magen din,man kan aldri gi garantier,selv om de aller fleste får friske barn. Dessuten kan man få et kjempeflott liv med barn som har downs eller andre syndrom,man har bare litt annerledes forutsetninger,men blir akkurat like glade i demsom i friske barn,vær du sikker! Spør dem som har et sånt barn,de ville ikke vært dem foruten!

 

Håper ikke du går å stresser deg opp av å tenke på dette,for det går helt sikkert kjempefint,du har antageligveldig lite å bekymre deg for. Men om det er noe du lurer på,så spør jordmor,de har nok et svar på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg mener du kan se misdannelser hos barn rundt uke 10 eller noe.. altså kromoson feil og slike ting.. gjerne litt seinere.. men det kan ikke ses på den ordinære ultralyden i uke 18..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan oppdage avvik i forhold til at de mistenker downs fra uke 11-13+6..

 

Ellers så blir det den ordinære UL som sier mest, da det tar tid å lage ferdig alle delene på barnet.. så derfor kan man ikke si alt på et tidlig tidspunkt.. Fordi barnet er ikke "ferdig".

(F.eks hodet til barnet er ikke ferdig så tidlig som uke 13+6..)

 

For å få et svar som er helt sikkert må man ta fostervannsprøve,

den vil vise om barnet er kromosonfriskt eller ikke.

Som regel går dette veldig bra!!!

 

Ikke gå rundt å engst deg for dette! Det er svært sjelden det skjer noe

galt med barnet i magen når man har kommet over 12 uker..

 

Dette går nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har selv et barn med kromosomfeil!!!!!!!! å nei leger eller jordmor kan ikke se om barnet har det, på ultralyd. å når det gjelder fostervannsprøver så kan di bare finne noen ting men ikke alt, å det er ikke så bra for barnet å bli tatt fostervannsprøver av.

i manga tilfeller kan di ikke finne noe galt med barnet før det kommer ut!!!!!!!! å tiller med da kan det ta år å finne ut hva det er som er galt!!!!

du skjønner det finnes 3500 forskjellige syndromer som har sine likhetstrekk!! noen er vanlige sånn som downs mens andre er skjeldene, det blir født flere barn med skjeldene enn barn med downs!!!

men mange barn kan bli skadet under en fødsel og da er det ikke et syndrom lenger, da er det det man kaller en psykisk utviklingshemmet eller funsjonshemmet!!!!!!!!

 

grunnen til jeg sier dette er fordi at det er så få som er klar over hvor tilfeldig det er, om man får ett friskt barn eller ett sykt. å ingen vil ha ett sykt, fordi di ikke vet hva det innebærer.

men uansett er det et liv ett lite nydelig menneske selv om det er friskt eller sykt. alle har rett på å leve.

dessuten hvis du skulle få ett sykt barn her i norge, så er det så utrolig mye hjelp å få på alle kanter.

 

så ikke bekymr deg, men følg med hvor mye liv du kjenner og følg med i bøker uke for uke, det var på den måten jeg fant ut at det var noe galt.

for min lille prinssese følgte ikke helt boka, hun beveget seg ikke så mye som det ble beskrevet i boka. hun var også liten i forhold til ande barn på samme uke.

 

jeg gikk også å bekymret meg helt fra begynnelsen, sånn som du.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...