Gå til innhold

Nok noen spoersmaal til dere erfarne USA-mammaer:

NewYorkMom_får_to_tette

Anbefalte innlegg

Den SUPER-snille slekta til min mann skal ha en baby shower for oss i starten av april, saa naa sitter jeg her og proever aa sette sammen en gift registry paa BabiesRUs. De er jo bare saa snille da!

Jeg lurer litt paa om dere har erfaring med noen av tingene jeg har tenkt aa sette paa oenskelisten. Vi reiser til Norge i starten av juni, og maa derfor ha med alt dit--saa jeg proever aa velge ting som ikke tar allverdens plass og som er nyttig aa ha.

1. Er det noen som har erfaring med JJCole's "Bundle Me" poser? Det er saanne poser til aa ha i vogna a la voksiposer. Noen som vet hvor varme de er? Jeg ser at "Urban Bundle Me" er noe dyrere enn den vanlige. Den er baade vindtett og vanntett men det staar ikke hva den inneholder. Har sett paa epinions, og der er det mye positivt sagt om den. Klarer den en norsk vinter, tro? Og den "Bundle Me Light" posen--er det noe vi kunne brukt i barnevogna paa hoesten/vaaren?

2. Er det noen som i farten vet ca hvor mye en "Boppy Pillow" veier? Svigerinna har tilbudt seg aa gi oss sin, og da kan jeg sette et par "covers/putetrekk" til den paa lista. Den er jo stor, men jeg regner vel med at den er ganske lett. Eller?

3. Noen som vet om amerikanske baby monitors kan brukes i Norge? Er det samme boelgelengde, o.l.?

4. Vi faar laane en vogge av noen bekjente i Norge. Ut ifra det jeg kan se er det noenlunde samme maal paa norske og amerikanske vogger (men ikke barnesenger). Noen som vet om det stemmer--og om et amerikansk vogge-sengesett vil passe i en norsk vogge?

5. Stelleputer: er det noen som har saann nogenlunde peiling paa hvor mye de koster i Norge? Jeg har sett i noen nettbutikker, men finner ingen ca. pris. De er jo store, men er riktignok ganske lette--saa aa sende den i posten hadde kanskje ikke vaert saa dyrt. Men hvis man kan kjoepe billig i Norge er det vel ikke verd det.

Det tror jeg var det hele i foerste omgang. Setter pris paa all hjelp!

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei,

Jeg lurte egentlig på om dere skal flytte til Norge for godt eller om dere bare skal dit på ferie?

Dersom dere bare skal på ferie ville jeg tatt med meg minst mulig. Babybjørn eller annen type bæresele er et must til flyturen over. Boppypillow har jeg, men synes det var mye mere komfortabelt og støtte opp med puter, du trenger hvertfall ikke mere enn ett cover til den.

Sengesett er billige i Norge, det samme er små dyner, så det ville jeg ikke tatt med. Særlig siden du sjelden får separat dyne og dynetrekk i USA, men må kjøpe conforters der du vasker hele greia.

Amerikansk babymonitor må ifølge mannen brukes ved hjelp av et adapter ikke bare en plugg, men vi har ikke prøvd vår amerikanske babymonitor her så det er jeg ikke helt sikker på. Når det gjelder stellepute har vi alltid brukt Ikea sitt Sniglar stellebord med passende stellepute, like billig i Norge.

Dersom dere skal flytte for godt og sende over en container med tingene deres da er situasjonen helt annerledes, kjøp det du får med deg!!!!!!!!!!!! Vi flyttet fra USA til Norge når datteren vår var 15 mnd., nå venter vi tvillinger i Norge og jeg skulle ønske jeg kunne handle babyutstyr til tvillingene på Target, Babiesrus osv.

Da ville jeg kjøpt med seng, madrass, stellebord, matte, matchende crib bedding og nursery decor (mye billigere og bedre utvalg i USA), bilsete, pack'n play, high chair, playmat og leker (alt det er billigere i USA).

Lykke til med babyshoweren!!

Hei!

Jeg har et motsatt spørsmål jeg; hva kan dere anbefale meg å ta med når jeg flytter til USA før fødselen?

To mnd før termin flytter jeg til Oregon USA og skal bo der i litt over et år, og jeg lurer da på om det er noen smarte ting som lønner seg å ta med fra Norge. Så langt har jeg kjøpt dyne med sengesett og har planer om å kjøpe med meg ammeinnlegg av ull.

Er det andre ting som er smart å ha med seg? jeg har sjekket sidene til BabiesRus og target, og sett at de har veldig bra utvalg i alt man trenger.

hjertebank og knerten--sengene her i USA er forskjellig stoerrelse enn i Norge, saa det er noe aa vaere obs. paa. Ammeinnlegg i ull faar du ogsaa kjoept her paa f.eks nettbutikker som www.jilliansdrawers.com. Det er der jeg kjoeper mine--mye billigere her enn i Norge. I store babybutikker faar man kjoept ammeinnlegg i bomull.

Naar det gjelder akkurat dyne, vil du nok ikke kunne kjoepe det her--men hvis jeg var deg ville jeg kanskje ikke fortalt saa mange her borte at du bruker dyne fordi at her borte er det "no no!" aa ha slike ting i barnesenga--forbindes med krybbedoed. I USA brukes vanligvis slike sleep sacks som man fester paa barnet slik at de ikke kan faa det over hodet. Jeg sendte faktisk en epost til krybbedoedsforeningen i Norge for aa spoerre om dette med dyner, og de sa at de aldri har kunnet foreta noe studie paa det i Norge fordi det ikke har vaert noen kontrollgruppe der som ikke bruker dyner. Men de paapekte ogsaa at norske babydyner er lettere enn det som i mange land forbindes med "comforters." Altsaa--hvis du skal bruke dyne i senga saa bruk en lett, norsk babydyne--ikke en comforter du kjoeper her borte.

Tror du vil erfare at det meste er billigere her borte. Til og med Tripp Trapp stoler og annet norsk utstyr fra Stokke er billigere her enn der. Kanskje andre har noen gode ideer, men mitt raad er aa kjoepe mest mulig her. Kanskje du kan ha med noen koselige norske barne-CDer med barnemusikk og noen norske pekeboeker?

Tusen takk for tilbakemelding NewYorkMom! Da vet jeg at jeg ikke trenger å løpe rundt i babybutikker her i norge og kjøpe dyre ting.

Jeg har kjøpt en veldig lett dyne her som jeg har tenkt å bruke både i senga og i vogna. Min mor har allerede kjøpt en 3-hjulsvogn med både bag og sportsdel til oss, så den tar jeg med. Ellers tar jeg sikte på å kjøpe det utstyret vi trenger når jeg har kommet meg til usa.

Jeg skal faktisk reise en tur til Oregon i neste uke og besøk kjæresten min et par uker, og da blir det garantert litt shopping. Han har jo vært helt utenfor i graviditeten nå, og bare fått høre av meg hvordan det går. Så han gleder seg nok til å kjenne på magen og lytte etter om knerten lager litt liv.

Annonse

Kjempekoselig at du skal over en tur--kan tenke meg at du savner han veldig! Jeg kom paa en ting til--ullbodyer, ullstroempebukser, osv. har jeg ennaa ikke klart aa finne her i USA, saa det kan godt hende at hadde vaert lurt aa ha med fra Norge. Kan godt hende det finnes (og i saa fall koster det sikkert mindre her borte), jeg har bare ikke kommet saa langt. Noen andre som vet om det kan kjoepes i USA?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...