Gå til innhold

arg hvorfor klør det sånn...............

Anbefalte innlegg

Skrevet

regner med at det er svangerskapskløe men blir jo helt gal her, Kjempesliten etter dagen la jeg meg klokka ni. men klør så jeg holder på å bli gal spesielt på håndledene og rundt anklene. Så klokken 11 har jeg voknet av det 5 ganger og ga opp sovinga........

Ikke noe jeg kan gjøre for å få det til å stoppe heller.... blir helt sprø jeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du- ta kontakt med legen din/sykehuset, det kan ha med for høye leververdier å gjøre, spesielt når det klør i hendene og under føttene. Jeg har nemlig fått dette påvist. Det er SKIKKELIG ubehagelig, og jeg fantaserer omtrent om å skrelle av meg huden når kløingen pågår som verst..

Er du i tillegg unormalt "varm" i huden rundt brystregionen, og føler en slags svikløe?

En lang og kald dusj og å smøre seg inn med babyolje kan hjelpe, iallefall for en stund, men du MÅ sjekke leververdiene dine. Jeg blir muligens satt igang i neste uke p.g.a dette( kombinert med høyt blodtrykk og vann i kroppen da..)

Ikke for å skremme deg, for det går bra. Legene har god oppfølging på dette, men det er ikke bra med for mye gallesyre i kroppen..

Ønsker deg en forhåpentligvis god nattesøvn uten for mye kløe(...lov å håpe....huff....)

Hilsen en kløende gravid ;o)

Skrevet

Jeg har det på samme måte, klør som f... på hender og føtter. Klør også mellom puppene, men vet ikke om det er det samme eller om det er fordi jeg blir klam der. De er jo litt større nå enn før.. ;) Klør heller ikke så mye der.

Men helt vanvittig inni hendene og oppå og under føttene av og til, er full i skrapemerker etter å ha klødd meg.

Jeg har ihvertfall tatt sånne lever prøver hos legen, men de sa det tok en uke før de fikk svar. Er ikke det lenge å vente hvis de er noe galt med lever verdiene?? Har jo bare tre uker igjen til termin.... Og hva kan egentlig skje hvis man ikke får sjekket dette?

Skrevet

skal til legen om en uke og tenkte jeg skulle høre med ho da. Har klødd mye en periode men ikke så ille som nå i kveld.

Er det like ille resten av helga får jeg ringe på mandag og se om jeg få time tidligere i uka.

Fesverre kan jeg ikke ta en kald dusj for da begynner rygg og bekken og plage. men prøver nå å kjøle ned med kalde kluter hjelper litt ihvertfall

Skrevet

Hei på dere;o)

Nei, en uke skal det ikke ta å få svar på disse prøvene. Jeg får svar samme dag, eller senest dagen etterpå(avhengig av hvilken type prøver det er) Slik jeg har forstått det, er det leveren vår som blir for mye belastet i graviditeten. Dette kan det være mange grunner til, svangerskapsforgiftning er en av dem. Det er uansett KJEMPEVIKTIG å få sjekket at barnet har det bra, at du kjenner liv som før.. Dersom du i tillegg blir dårlig, ville jeg ikke ventet, men tatt kontakt med sykehuset omgående.

En av legene på sykehuset sa det beste var å ligge flatt ut så mye som mulig, for å roe ned kroppen. Når leveren ikke fungerer, kan det gå utover næringen til morkaken, ettersom jeg har forstått, og det kan bli veldig alvorlig dersom det ikke blir stoppet i tide, både for mor og barn.

Uansett er jeg jo ikke noen lege, og vet at det kan være mange grunner til at leververdiene er for høye, men at man skal sjekke dette. Ikke bli kjempeskremt, men sjekk dette iallefall. Be også om å få tatt gallesyreprøven( fastende..) Lytt til kroppen din- er du dårlig, kvalm og har hodepine- ring sykehuset.Du vet best hvordan din kropp har det.

God bedring til dere alle. Det er ikke kjekt å klø seg fordervet... TRøsten er at vi snart har barnet vårt her;o)

Skrevet

Jeg klør jeg også. Ikek inni hender og under føttene, men rundt omkring. Klør meg ikke til blods eller noe, og er ikke redd for leververdier, men det er nok kløe til at det er irriterende. Spesielt når jeg skal sove. Med et bekken som gjør det ubehagelig og vondt å ligge, ustoppelig tissing nattestid- så er det siste jeg trenger på toppen av det hele at kløen gjør det enda vanskeligere å sovn..... Typisk scenario: Ligger å holder på å sovne, glir dypere og dypere inn i drømmeland...og så rykker det til å klør som et helv..Lysvåken igjen:-(((

Skrevet

Hvis du tar blodprøven på legesenteret tar det 2-3 dager før du får svar fordi den må sendes til nærmeste sykehus og en større lab. Men siden det er så seint i svangerskapet bør du bli sendt direkte til sykehuset, få tatt blodprøven der og få svar samme dag.. I følge min jordmor vil for mye gallesyre i blodet forgifte ungen og det kan være direkte dødelig for barnet (hjertestans), særlig de siste 3 ukene, Derfor tar de dette veldig alvorlig..

Blir prøvene dårlige tidlig får du medisiner og overvåket nøye, de snakket om innleggelse til meg, og igangsetting hvis medisinene ikke fungerer tilfredstillende.. Leste på nettet her at noen sykehus lar deg gå til termin hvis prøvene er ok, mens andre ikke tar noen sjanser og igangsetter i uke 37 uansett hvis du har hatt dårlige leverprøver.

Det skal ikke være farlig før uke 30 da, og dødelig er det ikke før etter uke 37. De har forsket på det i Sverige, og der har de kommet frem til at ca 40% av ungene er i livsfare hvis mor har dårlige leverprøver..

Trøsten er at det er mange som klør uten å få dårlige leverprøver da. Lykke til videre, med jeg ville uansett ringt legen på mandag og fått fremskyndet timen min hvis jeg var deg, bedre med en blodprøve for mye enn en for lite.

Skrevet

Huff- dette var ikke hyggelig lesing. Blir jo fulgt tett opp jeg da, og de har snakket om å sette meg igang, men de ville avvente de nye prøvene mandag.. men ble virkelig i tvil om jeg skal vente til timen på mandag når du sier at så mye som 40% av barna er i fare!. Hvorfor i huleste venter de da? Jeg vil jo IKKE sette mitt lille nurk i fare!..og hvorforl har hverken KK eller fastlegen min fortalt meg dette?

Kristin1974- har du noen linker til disse leverproblemene? Har letet, men finner lite om emnet..

Skrevet

Husker ikke alle steder jeg fant noe om dette jeg, men jeg leste alt jeg kom over da jeg var hos jordmor i uke 22-23 og hun ringte direkte til føde pol.klinisk på sykehuset for å avtale oppfølging osv, jeg ble litt skremt da..

Men Puls på NRK har hatt repotasje om det, lurer på om jeg fant noen linker til svensk forskning der, i tillegg til at jeg søkte og leste på alle disse lege-sidene...

Har forstått i ettertid at det er veldig sjelden det faktisk går galt, mye pga oppfølgingen vi nå får, men det er jo helt tydelig at ikke alle tar det like alvorlig blant fagfolk enda. Min jordmor sa ihvertfall at ble leverprøvene mine dårlig mot slutten, ville jeg bli innlagt så de kunne følge godt med barnet og blodprøvene fra dag til dag, helt til hun var født, enten av seg selv eller hentet ut..

Enig med deg da, selv om det sjelden går galt er det veldig skremmende å vite at det KAN gå galt. Må bare stole på at de som passer på oss vet hva de gjør.

Skrevet

Lette litt rundt igjen jeg, hvis du googler på svangerskapskløe kommer det faktisk opp endel. På disse danske sidene har de samlet ganske mye om akkurat leverbetinget svangeskapskløe

www.min-mave.dk/index.php?vis=artikler&gaatil=327&id=778

Lykke til videre!

Skrevet

Tusen takk for linken, Kristin 1974. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...