Gå til innhold

Katter og baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter, som er både inne og ute som det passer dem. De er ganske sosiale med oss som kjenner dem. Jeg lurer på hvordan det skal gå når det kommer en til liten person som skal bo her. De er ikke så veldig forsiktige for å si det sånn. Er det noen som har erfaring og tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville passet godt på babyen. Katter kan bli forferdelig sjalu og slu... Jeg hørte om ei som måtte ta liv av sin katt. Hun turte rett og slett ikke ha den mer pga at den var så sjalu og lå og skulte på babyn når den lå på fanget isteden for katten. Hun sa hun ble helt nervøs for at katten skulle fly på babyn. Men du finner nok fort ut om de bryr seg eller ikke. Ikke sikkert at dine katter er sånn, håper det går bra, for barn har veldig godt av å vokse opp med husdyr tror jeg.

Har også hørt at katten kan finne på å legge seg oppå babyn når den ligger i senga.. Vil ikke skremme deg bare forteller om ting jeg ville tenkt litt på hvis jeg hadde hatt katt. Høres jo ut som jeg ikke liker katter , men det gjør jeg absolutt. Lykke til.

Skrevet

Vi hadde to puser når lillemann kom, den ene var veldig forsiktig, og bare nyskjerrig på avstand. Den andre ville aldeles krype inni lillegutt, hun var snill og god, men jeg turte ikke å beholde henne, fordi hun benyttet hver en sjans hun fikk til å hoppe opp i senga/vogna etc... Ville jo bare være god, men jeg måtte være på vakt HELE tiden! Så vi fikk gitt henne vekk. Den andre har holdt seg på trygg avstand helt til lillegutt var blitt så stor at han ble oppmerksom på henne selv... Nå er de gjensidig nyskjerrige på hverandre, men katten holder fortsatt trygg avstand. Katter er så forskjellige i personligheten, så du som kjenner kattene dine best, må nesten vurdere selv. Nå skal det sies at begge våre var innekatter, jeg hadde nok ikke tillatt at en utekatt kom i nærheten av småtten. Kanskje kattene dine kan få bo i litt avgrenset område til babyen din er blitt noen måneder? Det er i tilfellet veldig viktig at du ikke lar vognen stå ubevoktet ute f.eks, når det er katter i nærheten... Det gjelder jo andre katter enn dine også.

Skrevet

Jeg har samme dilemma. Vi har to katter, en ung og en gammel. Den eldste fulgte med mannen min og de hadde bodd alene i 6 år før jeg traff han. Den er vant til å sove i fotenden av hans seng hver natt og holder seg stort sett der, men jeg er redd for hva han kan finne på hvis han blir sjalu (katten altså, he he)for han er veldig sær. Jeg har egentlig lyst til at den ikke skal ha adgang til soverommet i det heletatt mens babyen skal sove hos oss. Men kanskje jeg overreagerer....

Skrevet

Jeg hadde katt da jeg fikk førstemann. Hun var 7 år og ganske sky av seg, slett ikke fortrolig med barn. Reaksjonen hun fikk var at hun tisset på tingene til babyen. Oppi bagen, på tutten osv. Hadde aldri tisset inne før. Hun var aldri stygg med selve babyen, men det ble helt uholdbart i lengden med denne tissingen, så vi måtte kvitte oss med henne. Håper det går bedre for dere! For de fleste går det tross alt bra. Lillegutt var 19 mnd da vi kvittet oss med katten, og han prater mye om den ennå (er to år nå). Synd vi ikke kunne beholde henne.

Skrevet

du må i alle fall passe på at pusene ikke legger seg på babyen.. verken i sengen eller i vognen. dette er visst et typisk fenomen, at katter helst vil ligge der babyen ligger, og da gjerne oppå hodet dens.

Skrevet

Jeg har 3 puser! å har ikke tenkt til å ta live av de! hvis det ikke blir noe stort problem da! Men min søsster hadde oxo 2 katter rå hun fikk barn å det gikk kjempebra! Hun kjøptew ett nett til å ha over senga det heter katte nett. får kjøpt det på di fleste barnebutikker. man kan ha det over senga og over vogna! gikk kjempe bra! før han ble født ville di gjerne ligge i senga eller i vogna men når han kom til verden nærmet dem seg ikke. nå er han snart ett år å kattene digger han... =) er morro å se! det er ialle fall vært ett forsøk syntes jeg =) Lykke til!

Skrevet

Jeg venter mitt 3. barn. Vi har hele tiden hatt katter. Vi har passet på og brukt katte nett over senga og insekts nett over vognen. For å hindre dem i å legge seg i vognen eller senga. Vi passet også på at kattene ikke var på babyens rom i starten. Det gikk fint. Høres kanskje litt styrete ut. Men da var jeg trygg og kattene fikk leve sitt vanlige liv. Husk at det er viktig for barn og volse opp med dyr. Trist og se barn som er redde for både katter og hunder.

Skrevet

både jeg og min samboer er vokst opp med katt fra vi ble født, det samme med våre søsken.. det har ALDRI hent at kattene har lagt seg på verken kropp eller hodet... malin fødeklar...dette er bare en overtro/ikke et kjent fenomen men noe som var vanlig å si før i gamle dager,

vi har selv to katter som begge går ut og inn som de vil. har ikke tenkt på å avskjerme babyn fra kattene våre og heller ikke hundene våre. men selfølgelig passe godt på.

Noe som ER vanlig i motsettning til ovenstående er at katter kan bli sjalu.. men dette er jo veldig inviduelt fra katt til katt.. og man må jo bare se det ann. et godt siikerhetstilltak syntes jeg er kattenett. da kan man slappe helt av i de første ukene..

viktig for barn å vokse opp med dyr. :) lærer både ansvar og empati av å leve m dyr.

lykke til alle sammen :) ikke lenge igjen nå

Skrevet

Jeg har to katter. De har begge fått forbud mot å være på soveromet. Vil ikke ha de der nå som babyen skal sove på rommet vårt. Glad i kattene mine, men stoler ikke blindt på de. Muligheten for at de skal legge seg oppå ansiktet til babyen mens han/vi sover er til stede og det er IKKE en sjanse jeg er villig til å ta. Skal også kjøpe kattenett til barnevognen. Det er mange katter rundt i nabolaget her også.

Ellers tror jeg det kommer til å gå veldig bra. De må så klart få lov til å lukte og utforske babyen. Det blir jo en prosess for de også. Ikke bare storebror som må vennes til.. :)

Skrevet

vi har en katt på 1 år som jeg er blitt veldig glad i, men han får ikke lov til å være på soverommet....je kommer ikke til å la bebien ligge alene på gulvet sammen med pusen tilstade( han er enda så leken.. ser for meg hve som kommer til å leke med babygymmen ja)

jeg kommer til å kjøpe dette kattenettet som man har over vogna. ikke bare for vår pus, men fordi det er andre kater i nabolaget... det er en lur investering uansett om man har katt eller ikke. er alltid katter i nabolag... vår katt er ikke spes kjælen og innpåsliten, men man må ta forholdsregler uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...