Gå til innhold

Dere som har kutta puppen...

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer stadig frem og tilbake om jeg skal rulle inn puppen og klappe meg sjøl på skuldre for god innsats..

Synne har vært en puppenekter til de grader store deler av livet, og i januar var det full stopp på dagpupp.. Fram til det siste har det gått i nattpupp 3-5 ganger, noe som har vært grit for å sikre at hun får i seg nok væske. Nå har hun slutta å våkne for pupp også, våkner kun kl 02. Jeg vekker henne for pupp 22.30 og 5.45.

Hun får 4 faste måltider på dag, men tilbud om vann/melk til. Problemet er at hun KUN drikker av glass, og da får hun ikke i seg stort mer enn noen små slurker om gangen. Får selvsgt tilbud om både pupp og flaske noen ganger om dagen, men er ikke interessert.

Hvis jeg kutter nattpuppen betyr det slutten for amminga, men hvordan få i henne nok væske da? For hva er egentlig nok? Hun får ikke akkurat i seg 1/2 liter veske der hun sitter og spytter i glasset! Gir dere mye MME om dagen? Teller væske i grøt/frukmos etc med i den daglige væskemengde?

Sist men ikke minst: Vil en frisk unge, som stadig får tilbud om drikke ta til seg det den trenger, slik at jeg kan anta hun regulerer dette selv, eller vil hun kunne "tørste i hjel ved vannkrana"? Og trenger alle barn like mye væske? Synne er knap 7 kg..

Arg, dette ble et laang innlegg.. Håper noen har orket å lese heeelt til hit, og kanskje til og med har tid til å dele noen erfaringer?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8658965-dere-som-har-kutta-puppen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper noen svarer deg noe smart på dette her, for dette lurer jeg også litt på...

Karsten spiser pupp fortsatt, men blir veldig lett forstyrret. Så det er ikke lenge før det blir slutt her tror jeg. Jeg begynner også å bli litt lei av styret... Men før jeg slutter ville det vært fint å vite litt mer, han er nemlig ikke særlig flink til å drikke av flaske.

Hei!

Jeg kan egentlig ikke svare deg helt, siden Albert tar flaske, men jeg kan jo si deg mine erfaringer rundt det å kutte puppen..

Albert ble i grunn også en puppenekter, men det allerede når han var 5 mnd. Begynte å gi mer og mer flaske, og til slutt var det bare på natten. Men også da måtte jeg gi flaske i tilleg. Så en dag bestemte jeg meg for at det skulle være helt slutt med ammingen. Da gikk det 2 netter, også sov han hele natten uten mat.

Sliter også litt med å få i han melk nå. Han får fire faste måltider med mat, tre med melk til og ett med bare vann. Det er ikke så mye han drikker. Lager klar ca 70 ml mme etter frokost og lunch, men han drikker som regel bare noen slurker. Tilbyr han litt vann innimellom også, men vil sjelden ha. På kvelden drikker han 100-200 ml mme. Får også i han litt vann på natten. Men tror man regner at de skal ha ca 5oo ml melk i løpet av dagen, og da regner man visst med det som er i grøten.. Er ikke helt sikker på dette, men du kan jo kanskje høre med helsesøster?

Har du forresten prøvd mange forskjellige flasker? ogTtutekopp?

en baby på 6 månder trenger ca 140ml per kg per døgn.. ( en på 1 år trenger 125ml/kg/døgn....

så jenta de trenger nok ca 1 liter væske i døgnet. da vil den væska du bruker i grøt være iberegnet dette!

jeg vil tro at så lenge du tilbyr så vil ho kunne regulere det nogenlunde. er ikke farlig med litt mindre væske enn det som er "anbefalt" men feks 1/2 liter vil være for lite!

min jente på nå 2 år ville ikke ta noe annet enn mm og litt vann da jeg ammet.. da jeg sluttet å amme tok hun så og si alt ho fikk:) kanskje jenta de vil ta flaske når du slutter å amme? er jo mye lettere få i de små nok væske om de tar flaske og ikke kun glass. eller kopp, vil ho ikke ta det heller?

vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre i ditt tilfelle da men virker nesten som jenta di er klar for å slutte å amme? hvis ho ikke vil og du også må vekke ho for å amme ho.. skjønner også at det er en fin måte å være sikra at ho får nok væske. ikke lett det der!! men du finner nok en løsning:) lykke til!:)

Shit, 1 liter? Det er sykt mye, trodde det var unger som kun fikk pupp/mme som skulle ha så mye jeg, men skal de fortsatt ha det altså? Det får jeg i allefall ikke i Synne!

Hmmm.. da må jeg nok tviholde på puppen litt til, for så mye væske kommer jeg nok ikke til å få i henne før hun er mange år:)

Jeg syntes en liter hørtes veldig mye ut, selv om det er inkludert det som er i maten... Er det ikke anbefalt at vi voksne drikker 1 - 1 1/2 liter om dagen (ekskludert det som er i maten)?

Synes det er så mye snakk om dette, men ingen sikker kunnskap... Skal se om jeg husker å spørre om dette på helsestasjonen når jeg skal dit på torsdag!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...