Gå til innhold

Vil bare ligge å amme

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å amme sittende er han urolig, slipper puppen hele tiden, svelger mye luft og spiser seg ikke mett. Hvorfor er det sånn? Ligger han vondt kanskje? Jeg vet ikke hvordan jeg kan holde han annerledes.

Det er upraktisk å ikke kunne mette han ordentlig sittende, kan jo ikke like greit legge meg ned hos andre, på kafe e.l. Også problematisk når han slipper hele tiden, for da spruter det jo melk.

Sukk, noen tips? Han er forresten 3 mnd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8658670-vil-bare-ligge-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Lillegutt på 11 uker har det sånn også.Det er fordi han har stiv nakke (pga.han ble tatt med sugekopp). Han har tydeligvis noe ubehag ved ammingen sittende og derfor denne uroligheten.Nå går vi til manuell terapeut (som kjente stivheten med en gang) og fysioterapeut i håp om at det blir bedre.

Jeg vet ikke om dette kan være tilfelle hos gutten din?

Hei! Har det nesten på samme måte her! Min er også tre måneder. I starten gikk det ok i alle stillinger, men da han var ca fire uker gammel begynte han å mislike sittende stilling. Noen ganger går det bra, men i en del av tilfellene så ender det med at han slipper før han er mett, spenner seg og blir sint. Noen ganger blir han sint bare jeg legger han i amme-posisjon.Så jeg må stort sett ligge når jeg ammer, jeg også.Så mye cafe besøk blir det ikke på meg foreløpig, gleder meg til han kan spise litt annen mat for man blir jo litt isolert når man er avhengig av seng for å amme.

Vi skal forresten sjekke ut nakken hans hos manuell terapeut.

Mener ikke å skremme eller bekymre deg på noe vis, men vi opplevde det på samme måte da synne var ca 6 uker. Hun nektet å amme i den tradisjonelle ammestillinga, særlig på den ene puppen. Vi trodde også det var nakken, noe legen utelukket. Det viste seg imidlertid sener (3-4mnd) at Synne hadde uoppdaget hoftefeil som ga henne ubehag ved å amme sittende.

Detter er sikkert en sjelden ting, men kan jo være verdt å be hs/lege/fysio ta en ekstra god titt på hoftene til den lille ved neste kontroll! Noen barn blir nemlig født med tilsynelatende friske hofter, men at de utvikler hofteleddsdysplasi etterhvert. Derfor kan det noenganger ikke oppdages på 3 dagers/6 ukers kontroll..

Men som sagt, det er nok veldig sjeldent, så sikkert ikke noe å bekymre seg for, men verdt å sjekke:)

trodde bare jeg hadde det slik. Lillejenta på 3 mnd har kavet ved puppen siden fødselen. Har vridd seg unna og vært veldig urolig. Så vi har stort sett måtte ligge å amme. Upraktisk. Når vi sitter så slipper hun puppen mange ganger og sluker masse luft. Spiser også mindre. Hun er også veldig stiv i nakke og rygg.(legger aldri hodet ned i mageleie). Så vi har også vært en gang hos manuellterapeut. Skal dit igjen for har ikke merket noen endring. ¨

Hun sa ikke noe om at det kunne være årsak til dårlig amming, men da er det kanskje det som er grunnen da?

Fødselen gikk fort, og da kan de bli stive i nakken. Jeg skal nevne dette for manuellterape uten neste gang.

Vi har ei jente som er blitt skeiv i ryggen. Hun foretrekker å amme liggende, men det kan jeg jo ikke gjøre overalt. På venstre pupp godtar hun den tradisjonelle stillingen, men på høyre må hun ligge i tvillingstilling. Det kan hende dette fungerer på deres også da de ligger mer på rygg enn på siden i den stillingen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...