Gå til innhold

Til dere som er sykemeldt pga kynnere

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye kynnere hadde dere for å bli sykemeldt? Måtte dere be om sykemld selv eller bare "bestemte" legen det? Jeg var hos gynekolog i går og prøvde å ymte frempå at jeg har mye kynnere for å prøve å finne ut om jeg har "normalt"mye eller for mye fordi jeg stadig leser om alle dere her inne som er sykemeldt pga kynnere. Synes selv jeg har det mye er i uke 32.(vil helst ikke føde enda for å si det sånn) Men han bare avfeide meg nesten før jeg fikk begynnt å snakke om det med at det var noe alle hadde, helt normalt ikke noe å bekymre seg for også ferdig med det. Han spurte ikke hvor ofte/mye. Kun om jeg har hatt blødning. Synes det er litt rart virker nesten som om det er ulik praksis fra sted til sted ang dette... Hva synes dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble 50 prosent sykmeldt i går, mye pga. kynnere (i første omgang for to uker). Legen sa at det i utgangspunktet ikke var farlig, men da han skjønte hvor mange det dreide seg om (har ca. 10 i timen, tre-fire bare ilpt. av de få minuttene jeg lå på benken hos han), foreslo han at det kanskje var på tide å trappe ned litt. Magen hadde heller ikke vokst mye (SF 27 i uke 32). Hadde det slik i forrige svangerskap også, og da viste det seg i uke 32 at jeg hadde for lite forstervann. Hadde neppe bekymret meg så mye for kynnerne hvis det ikke var for at SF-målet hadde flatet ut i tillegg...

Skrevet

Tror ikke kynnere i seg selv er noe å bli sykemeldt for, med mindre de er veldig kraftige eller kommer regelmessig.

Sist svangerskap var jeg sykemeldt fra uke 21 pga kynnere, men de var så kraftige at jeg ikke klart å stå oppreist og knakk sammen. Har hatt minst like mange kynnere denne gang men er nå 35+5 og ikke vært sykemeldt en dag. Kynnerene mine nå er begynt å bli kraftigere slik at jeg har problemer med å gå, men er fremdeles i jobb. men får jeg flere dager hvor jeg må støtte meg for å klare å bevege meg så må jeg nok ty til sykemelding, eller egenmelding (har bare 5 arbeidsdager igjen til permisjon)

Men om det er noe trøst så er det ulik praksis på det meste fra sted til sted!

Skrevet

Hei!!

Jeg var en tur på føden pga regelmessige kynnere, og da fikk jeg beskjed om å holde senga ut den uka.. Så var jeg hos legen min noen dager etterpå, og da sykemeldte han meg tvert!! og det til tross for at jeg sa jeg gjerne ville jobbe min 20% så lenge som mulig (er 80% sykemeldt pga BL). Det var ingen kjære mor der igården, hvertfall. Bare å ta det helt med ro var den beskjeden jeg fikk...

Men da jeg nevnte for jordmor at jeg hadde mye kynnere, for lenge siden, bare avfeide hun meg med at kynnere er helt vanlig. Noen har det, andre ikke..Så leger/jordmødre reagerer forskjellig tydligvis... Har hatt mye kynnere siden uke 18, og enda mer nå i det siste.. er 34+1 nå

Skrevet

Heisann.

Er i uke 24 nå, og jeg ble sykemeldt 14 dg i første omgang. Deretter skal jeg til kontroll av livmorhalsen, dersom kynnerne ikke gir seg noe særlig. Var hos jordmor og det var hun som anbefalte meg på det sterkeste at jeg sykemeldte meg. Så legen sykemeldte meg med en gang.

Vet ikke hva jeg skal si når noen spør meg om hvor mye kynnere jeg har,men en dag telte jeg og da kom jeg over 20, før jeg ble lei av å telle...å dette på en dag uten jobb...

Dersom du mener du har mye kynnere så snakk med din jordmor, som igjen kan snakke med din fastlege.

Det er viktig å lytte til kroppen sin!!

Lykke til!

Skrevet

Jeg ble sykemeldt i uke 18 pga kynnere. Legen var bekymret siden jeg var 1gangs og det var litt tidlig for så mye kynnere. Det er mer vanlig for 2gangs gravide å ha kynnere tidlig vist nok.. Jeg har og en veldig stressende jobb i restaurantbransjen, så for å unngå at babyen kom lenge før han var klar så ble jeg sykemeldt. Så lenge gyn din ikke ser noen fare for deg med å fortsette som før tross kynnerne dine så er det nok ingen fare. H*n vet nok hva h*n snakker om vil jeg tro...

Skrevet

Tusen takk for svar :) Vil bare si at jeg helst ikke vil bli sykemeldt har det veldig fint på jobb selv om dagene er veldig travle med mye "tråkking" og ståing. Jeg ville egentlig bare spørre han om hvor mye kynnere man har før man skal bekymre seg siden jeg har lest at så mange her er sykemeldt pga akkuratt det. Og da reagerer jeg på at han ikke engang gidder å spørre hvor mye kynnere jeg har, men bare avfeier meg tvert. Men sånn er det vel bare..

Skrevet

Syns ikke det er bra at du bare blir avfeid, nei!! Men du får kose deg på jobb så lenge du orker og ikke syns at kynnerne blir for plagsomme/vonde=) men gjør de det så må du lytte til kroppen din, jenta!!! jobben er ikke alt her i livet, er ikke så mange ganger vi går gravide her i livet=)

Skrevet

jo, jeg synes det er litt rart. Jeg spurte nemlig jordmora mi - jeg er sykemeldt 50% pga hyppige kynnnere som øker når jeg stresser eller dagen etter jeg har stressa. Jeg spurte om det ikke var slik at kynnere ikke er farlige? Men da sa hun at de ikke kan vite om det er den sorten kynnere som gir for tidlig fødsel, og at de heller vil være føre var!!

Skrevet

fikk beskjed fra JM at jeg måtte få SM men jeg hadde mye kynnere i hvile jeg da.. ikke bare når jeg rørte på meg.. kommer jo litt ann på hva du jobber me og hvordan kynnerne er i forhold til jobben..

Skrevet

Nei, det har du rett i. Vi må kose oss med magen jenter!!!

Skrevet

Jeg er i uke 32 nå

Jeg har vært 60% sm siden jul pga kynnere.

Ble innlagt på føden pga kynnere i uke 29,og siden jeg er laserkonisert så fikk jeg ikke jobbe lengre nå siden jeg forstatt har masse kynnere,

det er verst på jobb.

Jeg har ikke trengt å overdrive noe mht kynnerne jeg har.

MEn på en annen side,legen kan ikke vite hvor mye vondt/hypppige kynnerne min er,så for alt han vet lyger jeg så det renner av meg..

Men det gjør jeg ikke altså.

Så viss du syns det er ille og blir bekymret,så får du rett og slett overdrive og si det blir for stritt for deg på jobb,og at du er bekymret..

Skrevet

Var innlagt på sykehus i en uke i uke 30 forrige gang pga dette. Hadde mange og regelmessige kynnere, og som en ovenfor her sa: de visste ikke om det var den sorten som betydde for tidlig fødsel. Nå husker jeg ikke eksakt hvor mange det var snakk om, men tror det var rundt 10 i timen.

Fikk riehemmende medisiner og lungemodningssprøyte til babyen. Jeg var allerede sykemeldt da jeg ble innlagt, så akkurat hva det kom av, vet jeg ikke. Kynnerne hadde imidlertid ikke hatt noen effekt på livmorhalsen selv etter en uke, så da ble jeg sendt hjem. Fødte dagen før termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...