Gjest Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Hei Skal lære meg å strikke og har nå kjøpt mønster og garn til en strikkejakke til knøttet. I oppskriften står det at annen hver pinne skal starte med en rett kantmaske. Nå har jeg søkt på nett og spurt venner som kan strikke, men finner ikke ut med sikkerhet hva en rett kantmaske er for noe. En kantmaske er, ettersom jeg har forstått, en maske man bare løfter over på den andre pinnen slik at denne masken da dekker to rader i høyden. Er en rett kantmaske det samme eller skal jeg strikke en vanlig rett maske (men hvorfor da kalle det kantmaske, for er det en vanlig maske vil jo dette bare forvirre) eller er det noe helt annet? Skal jeg tippe tror jeg det er det samme som en kantmaske og at den kalles rett fordi de gangene denne masken strikkes og ikke kalles kantmaske (annen hver gang) så er den en rett maske. Noen som vet om jeg gjør det riktig om jeg gjør det slik?
Papegøyeblomst Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 En kantmaske er den ytterste masken på pinnen, på begge sider. Den kan strikkes på mange måter, og hjelper å holde fasongen på plagget, samt gjør kantene som skal sys sammen jevnere og penere. "Rett kantmaske" må være at den skal strikkes vanlig rett, men du sa hver 2. pinne, står det ikke om det skal gjøres i beg eller slutten av hver omgang? Det pleier å stå definert, dersom en maske skal løftes rett av, uten å strikkes. Uansett, så er dette ikke så voldsomt viktig at du gjør helt riktig, m mindre du strikker i et strukturmønster som strekker/krymper seg veldig i høyden, men da hadde dette også vært nevnt i oppskriften. det ble kanskje litt mye for deg som er helt ny på strikking, men her kommer et enkelt og godt råd om kantmasker, som passer de fleste mønstre: **Den første masken i hver omgang tas løst av, over på høyre pinne uten å strikkes. Pass på å stramme tråden litt. **Den siste masken i hver omgang strikkes ALLTID rett. Håper dette kan hjelpe deg, og ellers bare spør meg om det skulle være noe annet du lurer på..Mener ikke virke eplekjekk og brifete, men strikking har vært min pasjon siden jeg var liten, og har strikket på oppdrag til både butikker og private, og jeg syns det alltid er kult når noen "oppdager" hvor gøy det er å strikke!!!!! Masse klem fra
Gjest Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Fikk svar på Skravle også om at masken skulle strikkes vanlig rett, men fikk ikke tid til å strikke i går som jeg hadde håpet på. Når jeg tenker etter så virker også dette mer naturlig ettersom det er en jakke hvor knappene skal være på forkjellig side alt ettersom det er gutt eller jente. Skulle det vært en kantmaske (der masken ikke strikkes) så måtte jo det ha vært likt på begge sider (eller?) og det blir det jo ikke her nå oppskriften er slik: 1. pinne: (retten) Rett over alle maskene 2. pinne: (vrangen) 1 rett kantmaske, deretter 1 vrang, 1 rett pinnen ut. Dette skal gjentaes. Følger jeg ditt råd og en vanlig rett maske blir det likt på begge sider ) Synes forresten de kunne droppet ordet 'kantmaske' når det bare er en vanlig maske. Det forvirret i alle fall meg. Har lyst å lære meg å strikke for det er så mye fint som kan lages ) Uheldigvis har knøttet ingen besteforeldre som kan strikke til seg pga sykdom og skade. Så da tenkte jeg at jeg fikk trå til å lære meg å strikke litt ) Håper jakken blir fin (fin nok til å brukes) og at jeg får litt tid til strikking i påsken ) Tusen takk for hjelpen og entusiasmen )
Papegøyeblomst Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Helt riktig, på dette mønsteret skal den bare strikkes vanlig rett, glem den "oppskriften" jeg ga deg. Enig, i din oppskrift virker det bare forvirrende å nevne den kantmasken, men det er vel for å definere at denne masken ikke hører med til rett/vrang-mønsteret...Hvis det skal gjøres økninger eller tas inn masker i kantene, er dette også vanlig å gjøre etter at kantmasken er strikket. God helg!
Gjest Skrevet 18. mars 2007 #6 Skrevet 18. mars 2007 Hei Tusen takk for hjelpen ) En fortsatt god helg til deg også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå