Gå til innhold

Elias i full fart! Veldig lang fødselshistorie!

Anbefalte innlegg

Sitter her med verdens flotteste gutt. Fem dager gammel er vidunderet nå, og appetitt og alt annet er som det skal! Vi nyter dagene!

Når fødselen startet, ja si det. Nøyaktig en mnd før startet masrier og kynnerne ble vonde. De har kommet og gått, og forhåpningene om at noe har vært i gjerde, har nesten vært litt irriterende. Jeg har jo ikke vist hvordan det ville bli, så jeg har flere enn en gang ønsket at masriene ville gå over i rier, men nei det var ikke sånn det skulle bli. Jeg begynte med modnings akupunktur en uke før termin, og dagen etter begynte slimproppen å komme.

Natt til søndag 11.mars, to dager før termin, våknet jeg av første rie klokken 01:15. Det var helt klart for meg at det var det det var. Neste kom 01:40, og derfra kom de straks oftere. Da klokken ble 02:45 orket jeg ikke ligge lenger. Jeg ringte føden, riene var var da med 5-6min mellomrom og varte 50-60sek. Vi hadde veldig kort vei til sykehuset så jeg avtalte at vi skulle drøye litt til da jeg var 1.gangs og ikke hadde holdt på så lenge. Jeg slang meg i badekaret og tok med meg en timer og en god bok. Lyden av rennende vann var avslappende og jeg ble liggende i det varme vannet en times tid. Da måtte jeg akutt opp å bevege meg. Smertene var vanvittige mens de stod på, men pausene var utrolig befriende.

04:30 ringte føden og sa at jeg kom opp. Jeg vekket mannen, som litt sjokket ikke helt forstod hva som var på hell. Riene kom nå med 3-4 minutters mellomrom. Vi passet leieligheten til foreldrene mine denne natten, og hadde ikke tatt med den berømt baggen. Leiligheten vår ligger 5 min fra mine foreldres, og i min stahet nektet jeg å bruke penger på taxi!! Latterli, for turen tok nesten 20 min, da vi måtte stoppe ved hvert tre for en rie. Forbannet meg på å gå innom 7-11 for å kjøpe juice og styrkedrikk til fødselen. Så der sto vi, min mann lettere stesset med meg hengende over isdisken, i kø bak tre fulle gutter på vei hjem fra byn. Vi fikk hentet baggen og praiet oss en taxi. Sjåføren hadde to kolleger som nylig hadde hatt fødsler i bilene sine, så han aktet ikke å bli den tredje. I full fart oppover kirkeveien krysset han alle rødelys med nødblink på.

05:00 ankom vi Ullevål og ble mottat av en meget søt jordmor som viste oss inn på fødestue 3. CGT viste at gutten hadde det fint. Jordmor nevte så at hun skulle sjekke modning og evt åpning. I og med at jeg bare hadde hatt rier i få timer, var det sansynlig at vi ble sendt hjem igjen. ”Du blir her, fire cm åpning, fødselen er i gang!” sa hun og tura ut på gangen. Vi ble sittende igjen å kikke på hverandre litt forundret, men lettet over at det endelig var vår tur. Jeg fikk klyster, og beskjed om å forsøke å slappe av for dette kunne ta tid. Klysteret var effektivt og mens jeg satt på toilettet ble riene heftigere. Jeg stagget meg inn i dusjen, men etter en halv times tid kom riene kom som hagel. Jeg la meg på sengen hvor jeg fikk tak i lystgassen, den vidunderlig lystgassen!

Riene kom å gikk og jeg hang fast i masken. Ved åttetiden var riene så vanvittige at jeg skrek at mannen min skulle ringe på jordmor. Hun kom og sjekket åpning. ”Oj oj her har det skjedd ting! 8-9cm”

Ti minutter senere kom en ny jordmor og hun bad meg forsøke å tisse litt. I det jeg reiste meg fra toilettet kastet jeg meg over mannen min i smerter og dermed gikk vannet, par sekunder etter kom første pressve mens jeg mer eller mindre satt på huk, hengene i armene på mannen min. Jordmor og mannen fikk meg i seng, og dermed var det bare å begynne å presse.

Etter en del pressrier, målte de igjen foster lyden. Den var sunket fra 140 til 85, da ble det hektisk. Barnelege og barnepleier ble tilkalt. Gutten var stresset, og legen valgte å sette sugekopp, for han måtte ut straks. Første koppen poppet av hodet. Kopp nr to ble montert, gutten ble hjulpet litt ut og så ordnet jeg resten selv. Klokken 08:49 kom det en knall blå liten kar med navlestrengen godt tullet rundt halsen! 3512gr, 50cm og 34cm hodeomkrets, en helt perfekt liten kar!

En stor takk til Ullevål sykehus for en god opplevelse. Selv om situasjonen ble kritisk, lot de aldri oss føle det slik. Vi har fått god oppfølgning i etterkant.

Takk for følge så langt, håper vi møtes i dib!

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...