Gå til innhold

hvor mange kontroller??

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor mange kontroller har dere vært på? Jeg synes det er så få kontroller. Har selv vært på kun tre og er i uke 30. Skal på fjerde kontroll om en og en halv uke...Kjenner jo liv hver dag, men det var mange flere kontroller da jeg gikk gravid for fem år siden..hm.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8655104-hvor-mange-kontroller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lagt opp til sju kontrollar i løpet av eit vanlig friskt svangerskap, der ordinær UL er ein av dei sju. Eg har hatt ein ekstra kontroll fordi kontordama på legekontoret ville at eg skulle gå ein gong til lege og ikkje berre til jordmor. Har hatt kontroll i veke 12, 18, ordinær UL (veke 19), 24 og skal til neste kontroll neste veke (veke 28). Så er det kontroll i veke 32, 36 og 40.

Men ein kan jo få fleire kontrollar om ein vil! Det er berre å bestille ekstra!

Har vært 3 ganger til jordmor, 1 til lege, 2 ul (den ene gangen både utvendig og innvendig), en registrering på føden + 4-5 ganger for å få ny sykemelding hos lege.. Er i uke 29. Men den ene ul, sjekken på føden og sykemeldingstimene hos lege er pga min forliggende morkake, så antallet "egentlige" kontroller så langt er 5 (inkl. ordinær ul)..

=)

Min lege følger det "gamle" opplegget med kontroll hver 4.uke han, jeg er veldig fornøyd med det! I tillegg blir det noen ekstra kontroller på sykehuset nå etter uke 30 pga størrelsen, hadde en komplisert fødsel med stort barn forrige gang.

Hvis du synes det blir lite kontroller hos lege kan du jo bestille kontroll selv hos jordmor i tillegg (på helsestasjonen), hvis du ikke er så uheldig å bo i en av de kommunene med jordmormangel da..

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...