Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Min kone hadde en ulykke før fødselen - brudd i ryggen og operasjon. Hun ble derfor sykemeldt frem til fødselen. Etter fødselen (27.1) har det blitt strevsomt. Min kone har store problemer med å løfte og å bære barnet i tillegg er hun hos fysioterapeut flere ganger i uken. Jeg har derfor tatt avspassering, ferie og arbeider om natten, for å kunne avlaste henne på dagtid.

Hun var hos lege tidligere i uken og fikk beskjed om at de ikke kunne sykemelde en som hadde fødselspermisjon. Stemmer dett?. Hvilke muligheter har vi for å ordne slik at jeg kan redusere mitt arbeid uten å gå over i redusert stilling eller bruke opp all ferie?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8654340-kan-mor-sykemeldes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får noe tull. Om hun ikke kan ta seg av barnet kan legen gi dere ett skriv der dette står. Du kan da overta permisjonen.

Legger ved loven.

§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger

Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen

a) går ut i arbeid,

B) tar offentlig godkjent utdanning på heltid,

c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid,

d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet,

e) er innlagt i helseinstitusjon.

Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel.

Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel.

Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen.

Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring.

Fedrekvoten, se § 14-12, og utvidelsen ved flerbarnsfødsler eller ved adopsjon av flere barn samtidig, se § 14-9 fjerde ledd, kan tas ut uten hinder av vilkårene i denne bestemmelsen.

Endret ved lover 25 juni 1999 nr. 44 (i kraft 1 aug 1999), 27 juni 2003 nr. 60 (i kraft 1 juli 2003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...