PrinsesseSjefen Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Onsdag var jeg med 8 åringen vår til barnelegen på sykehuset. Først var vi på UL av urinveiene, og der var jo alt i skjønneste orden. Hun er fryktelig sjenert ovenfor folk hun ikke kjenner, så jeg fikk rett i mine anelser at hun ikke sa et ord. Det tror jeg gjorde at legen trodde det var jeg som ville dette og ikke henne. Det er ikke tilfelle, hun er bare slik. Vi hadde prøvd Minirin gjennom fastlegen i høst i ca en måned. Men barnelegen mente vi skulle prøvd lenger (fikk beskjed av fastlegen å kutte ut hvis det ikke var noen forandring), så vi skal begynne igjen (hun er ikke særlig begeistret for smaken, smaker papp sier hun... men, men). Han mente også at hun tisser altfor sjeldent, 2-3 ganger om dagen. Hun burde tisse oftere og drikke mer, for å trene blære på å fylles og tømmes. Kapasiteten til blæra hennes er veldig bra (målte 4 dl en gang hjemme da hun hadde holdt seg ganske lenge, og det var bra for en 8-åring) Har aldri tenkt at hun drakk for lite, men vi gjør det sikkert alle sammen. Jeg drikker heller ikke mye utenom måltidene. Hun skal ha med seg ekstra drikke på skolen, og tisse minst en gang på skolen. Ikke så enkelt å tisse "på kommando", men vi får prøve. Så kommer det jeg egentlig er uenig med legen om, men som jeg ikke viser overfor henne. At vi skal prøve uten bleie. For å "trene" bevistheten om når hun tisser på natta. Hun skal være med å ta av sengeklær og ha på nytt. Ikke som straff, men på en måte for å trene kroppen på å våkne når hun må tisse. Trodde ikke det var det som var "dagens løsning", men mange leger, mange synspunkter. Alle jeg kjenner sier han er den beste barnelegen her, og at vi er heldig som "fikk" han. Hører jo bare bra om han, og at han er så flink. Og han virket flink, visste hva han snakket om, og snakket mye til henne (ikke så lett når hun bare ser ned og ikke snakker men...). Er bare jeg som ikke er helt enig.... Hadde syntes det var greit jeg hvis hun merket at hun ble våt, men hun gjør ikke det, og da kan det jo gå en stund før jeg oppdager det... Da blir fort dyna våt, og hun kald. Vi har jo prøvd innimellom noen netter uten bleie, men han mente vi måtte prøve over en lenger periode. Jeg kjenner inni meg at jeg ikke helt har troen på dette, men viser ikke det ovenfor henne. Har ikke hatt problem med å ha på bleie, og er redd for at hvis vi må gå tilbake til de senere, så er det mye større nederlag enn å fortsette å bruke de nå. Jeg var "redd" han skulle foreslå alarmmatte, som jeg har hørt mye negativt om. Var ikke dette jeg hadde ventet ble foreslått. Hadde nesten heller ønsker alarm-matta (da hadde vi visst når hun tisser). Har kjøpt en liten notatblokk, der hun skal notere tørr/våte netter, ca hvor ofte hun går på do. Hun ville skrive i den selv, jeg får ikke lov (hun er kjempeglad i å skrive). Det synes jeg er positivt, at hun er motivert til det. Så lenge jeg får henne med skal jeg kjøre løpet, men inni meg gruer jeg meg litt. Kan liksom ikke si til henne at det kanskje ikke virker, samtidig som jeg ikke vil si at det helt sikkert virker. Vi begynner "for fullt" etter helga, for i helga får vi besøk. Fikk heldigvis "lov" å bruke bleie innimellom hvis vi skulle bort, eller hun skulle ha overnattingsbesøk. Vet ikke helt hva jeg vil med å skrive alt her. Ønsker kanskje bare litt oppmuntning. Pappaen er sjømann og borte til begynnelsen av mai, så slik sett passet det ikke helt godt å begynne akkurat nå. Hadde liksom blitt litt lettere om vi var to om det. Skal holde dere informert etterhvert hvordan det går. Skal dit igjen om ca 2 mnd.
mamma7 Skrevet 18. mars 2007 #2 Skrevet 18. mars 2007 Heisann! Vi har en gutt på 13 som er sengevæter. Han er helt tørr på dagtid, det her aldri vært noe problem, men om natta............. Har vel prøvd det meste nu, minirin, både som nesespray og i tablettform, noe som heter detrusitol (skal virke slik at musklene i blæra blir mer "slapp"), alarmmatte (funker dårlig. Mange falske alarmer). Vi kjøpte også en klokke til ham, hvor man kan stille inn opp til seks alarmtidspkt, dette skulle brukes på dagtid for å minne ham på å gå på do. Et av problemene oppdaget vi da vi hadde en periode med føring av væskeinntak og når han gikk på do, var at han gikk veldig skjeldent på do. Selv om de ikke drikker så overvettes mye, så blir det en del væske som skal ut. Nå er ikke han så flink til å følge "påminnelsene", men tendensen var helt klar dit at jo flinkere han var til å gå på do på dagtid, jo mindre våt ble han om natta. Saft og brus er ikke drikke som er særlig heldig å bruke. det kan faktisk øke problemet. ( her må man også tenke på at det er en god del uheldige stoffer i mat og gotterier også). De to siste årene har vi hett oppfølging av en uroterapaut. Der har vi fått samme rådene som det du har fått nu. Grunnen til at legen ønsker at dere skal slutte med bleie, er at det kan også bli en "sovepute", - det gjør jo ingenting for man bruker jo bleie....... men en annen ting er jo at du får inkontinensutstyr på blåresept på apoteket, og der får du sengebleier, de beskytter i hvert fall madrassen... Skjønner utmerket godt hva du sliter med, har prøvd alt nå tror jeg. må nok bare ta tiden til hjelp. Lykke til!!
EvaL Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Vet du hva jeg ville ha gjort gitt blaffen hva denne legen sa. Snakk med datteren din, hør hva hun mener om legens forslag, og fortelle så hva du føler. Dersom dere begge mener at det beste er å fortsette med bleier, så gjør dere det. Ut i fra det du skriver, så ønsker datteren din å slutte å tisse på seg om natten (de aller fleste sengvætere gjør jo det), og hun har har helle ingenting i mot å sove med bleie. Hvorfor i alle verden skal det da hjelpe å ta av bleia? Når datteren din ønsker å slutte å tisse på seg, så tiser hun jo ikke i bleia med vilje vel? Dessuten er det gjort en rekke undersøkelser rundt sengevæting som viser at det ikke utgjør noen forskjell om barnet sover uten eller med bleier. Barn som sov uten bleie, blir ikke fortere tørre enn di som sover med bleie. hvorfor ikke? Rett og slett fordi dette har med en modningsprosess i kroppen å gjøre. Et barn klarer ikke å forhindre at det tisser på seg selv om det sover uten bleie, man opplever bare at det blir vått i sengen. Man får ødelagt nattesøvnen og det hele er bare med på å forsterke problemet rundt sengevætingen. Så dette forslaget fra legen anser jeg som et gufs fra fortiden.
PrinsesseSjefen Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. mars 2007 Jeg får komme med en oppdatering etter første uka. Det har gått betraktelig bedre enn fryktet... Men jeg tror det er Minirin som denne gangen virker bedre på henne. Første natta var hun tørr, så hadde hun 3 våte. Men etter da hadde hun 4 tørre etter hverandre, før siste var våt igjen. Så i forhold til toppen en gang i mnd, så er det stor fremskritt. Jeg tror fortsatt ikke at det er fordi vi tok vekk bleia... De første nettene satt jeg på vekkeklokka rundt 3 eller 4 for å sjekke, men hun var aldri våt da, men de gangene hun ble våt etterpå våknet hun faktisk selv og kom og ga beskjed. Dette har ikke skjedd før, så det er mulig hun ikke sover like tungt som før. Da går det heller ikke så mye utover dyna, i og med at hun våkner nokså rett etterpå (tror jeg iallefall). Hun er ganske varm av seg, så hun har en tendens til å ligge halvveis under dyna, med en fot oppå dyna. Da havner dyna mellom bena, ikke så lurt.... Men så kom jeg på at vi har lakenpose vi brukte på fjellet i fjor (ikke silkepose, bare rimelig bomull). Den var genial å bruke, for da får hun ikke dyna mellom bena og blir mindre våt. Og siden vi har flere er det kjempefort gjort å skifte på natta. Drikkingen og det å tisse flere ganger om dagen er hun ikke like flink å huske enda. Jeg eller hun tegner et hjerte eller noe på mellomleggspapiret på matpakka, så hun skal huske å gå på do. Er liksom vårt hemmelige tegn. Får se om det går seg til. Hun noterer flittig i boka si, tørr/våt og hvor mange ganger hun tisser, og telte opp første uka. Veldig stolt over flere tørre enn våte netter. Hun får styre boka helt selv. Tegner litt glade og sure fjes. Så jeg ser litt mer lyst på det fremover, selv om jeg tror vi hadde hatt samme effekt med bleiene (bortsett fra at hun ikke ville våknet før morgenen de gangene hun var våt). Veldig deilig å ikke stille klokka midt på natta, jeg var ferdig med nattevåk.... For når hun da var tørr var jeg usikker på om jeg skulle sette på klokka en gang til...zzzzz Hun har selv foreslått en liten premie etter 5 tørre på rad. Litt imot premiering, men hun kom med forslaget, så en liten ting finner jeg nok på. Er nok litt inspisert av lillesøster på 3 år sine klistremerker, hun har så vidt begynt å gå på do.... Hun er fornøyd så langt, så får jeg være det og....
PrinsesseSjefen Skrevet 15. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. april 2007 De siste ukene gikk ikke like bra som første, men bedre enn det har vært før (alltid våt bleie så å si). Etter første uka ble det et "mønster", 1 tørr, 2 våt. helt til 3 dager siden, da ble det 1-1 (om det blir et mønster enda vet jeg jo ikke) Men hun har våknet selv, heldigvis. Vi vet jo ikke om det er like etter, men velger å tro det. Jeg vil ikke "sjekke", for jeg oppdaget at hun ofte våknet våt ikke lenge etterpå. Så jeg lurte neste på om det virket inn... Aner ikke, noen som har erfart det?? kjapp oppdatering, vet ikke om noen leser, men kanskje til hjelp for andre som er i samme situasjon.
Familien Flint. Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Jeg blir helt imponert over innsatsen til både deg og datteren din! Kjempeflinke er dere begge to! En av guttene våre er 9 år, og har faktisk brukt minirin i perioder siden han var 6 år. Nå har vi heldigvis kommet så langt at han får 4 srut av en minirin-nesespray som i følge legen har altfor svak styrke til at det hjelper på han - men vår erfaring er at uten de 4 sprutene hver kveld så blir det vått i sengen. Han har nå vært tørr i ca 14 netter på rad - tenkte å vente 14 dager til(iallefall) før vi prøver å kutte ut sprayen. Nye oppdateringer mottas med takk! Lykke til videre til dere begge.
PrinsesseSjefen Skrevet 30. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. april 2007 Ny rekord her! 6 tørre dager på rad. Jeg skal på nattevakt nå to netter, og hadde tenkt å la henne bruke bleie de to nettene, så slipper barnevakten å skifte sengklær på natta. Men tror ikke hun har lyst... Hun sier selv hun kan skifte uten å vekke han. Kan hende jeg rer opp på "gjesterommet" (egentlig et bad vi ikke har gjort ferdig...hehe), så kan hun legge seg der om det blir uhell. Har dere fått beskjed om å prøve å kutte ut minirin etter et visst antall tøre netter? Vi skal til legen igjen om tre uker, får se hva han sier da. Er nesesprayen mildere enn smeltetablettene? (hun får to tabletter à 120 mikrog) Hun liker ikke smaken på de (smaker papp sier hun), så hvis hun må bruke de mye lenger hadde det vært fristende å høre om det hadde gått an med spray. Mulig vi får halvert dosen etterhvert. Får se. Oppdateringer fra dere og hadde vært fint Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. april 2007 #8 Skrevet 30. april 2007 6 tørre dager? Er det ikke på nettene hun tisser på seg da? Vil du at hun skal sove med bleie på seg disse nettene når du er på nattvakt, så syns jeg du skal forlange at hun gjør det. Kjenner dere denne barnevakten veldig godt? Kjenne hun til problemet med tissingen? Om datteren din ligger på et annet rom om morningen vil jo barnevakten skjønne at hun har tisset på seg.
Familien Flint. Skrevet 30. april 2007 #9 Skrevet 30. april 2007 6 tørre netter - KJEMPEBRA! Synes det der med å re opp gjestesengen i tilfelle det blir vått var en god idè når du ikke selv er hjemme og har mulighet til å hjelpe med skift - blir jo litt ekstra "pes" for barnevakten dersom han må opp og skifte på sengen om natten.............. Nesesprayen gutten vår får nå har bare en styrke på 2,5 mikrogram/dose. Og han får 4 doser - dvs 10 mikrogram hver kveld. Dette er jo bare en brøkdel av det han fikk for ca 6 mnd siden. Da hadde han en nesesray som var mye sterkere (husker ikke helt styrken), men den gikk ut av produksjon. Prøvde smeltetbl.da, men de greide han ikke å ta. Så da ba vi om å få prøve den minirinen de fremdeles hadde i produksjon - en som de faktisk bruker på babyer/små barn når de skal teste blære/nyrer. Legen vår hadde egentlig ikke særlig tro på at dette ville virke på han - men det gjør det jo. Har faktisk de siste nettene bare gitt han 3 spray - det var guttungen selv som foreslo det, og det har jo gått bra. Vi har fått beskjed om å bruke minirin sammenhengende i 3 mnd, for så å ha en "fri-uke" for å se om det har hatt effekt. Vi har prøvd dette utallige perioder, og håper på at vi "greier det" denne gangen. Ha en fin kveld!
PrinsesseSjefen Skrevet 1. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. mai 2007 netter da selvsagt Barnevakten har ikke passet på natta siden vi tok av bleia, men han har visst at hun brukte da. Så det er jo ikke et problem slik, men hun hadde ikke lyst til å vekke han og si det. Er ikke så veldig ofte jeg her nattevakt med barnevakt, så jeg ville hun skulle gjøre det hun var tryggest på. Så hun fikk velge om hun ville på gjesterommet, eller skifte selv. Hun hadde uhell, og skiftet selv (bruker jo lakenpose, så det er veldig enkelt for henne, bare legge under tisselaken og legge seg i en ny lakenpose). Selv om det til slutt er jeg som "bestemmer" må jeg jo ha henne med på laget skal vi ha sjans til å få det til. Grunnen til at jeg foreslo bleia var at jeg trodde det var det hun var tryggest på.
Familien Flint. Skrevet 8. mai 2007 #11 Skrevet 8. mai 2007 Hei igjen! Hørte forresten at produksjonen av minirin - både som nesespray og smeltetbl. er avsluttet både i norge og EU-landene pga bivirkninger. Værske blir jo holdt tilbake i kroppen, og det kan dermed være fare for kramper. Blir nok til at vi bruker opp sprayen vi har i kjøleskapet, for så å slutte etter det (sånn ca rundt begynnelsen av skoleferien).
PrinsesseSjefen Skrevet 16. mai 2007 Forfatter #12 Skrevet 16. mai 2007 Har lest dette flere plasser her i det siste... Litt spent på hva legen sier på mandag når vi skal dit igjen. Vi fikk ganske mange tabletter sist, så vi har sikkert nok til 2 mnd til. Men vet ikke hva han kommer til å si. Vi får se på mandag da... kommer med tilbakemelding!
PrinsesseSjefen Skrevet 21. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 21. mai 2007 Hei! Vært til barnelagen igjen i dag. Han synes hun har vært kjempeflink! Hun noterer flittig i boka si og viste legen hva hun hadde skrevet og hun snakket faktisk til han og (hun er veldig sjenert, så jeg lovet henne en kjeks hvis hun turde snakke med han...). Rekorden på 6 netter var flott, og hun er blitt litt flinkere til å tisse om dagen (stort sett 4 ganger, av og til bare 3) Han sa at det var nesesprayen og de gamle tablettene (som svelges) som var trekt fra markedet. Ikke smeltetablettene. Det skulle etterhvert komme en ny nesespray. Så vi skulle fortsette som nå til neste kontroll ved skolestart. Så skal hun prøve å huske å tisse minst 4 eller 5 ganger da.... Han spurte faktisk og om hun sov nok om natta. Noen av de som sov for lite (sovnet sent) kunne sove så tungt når de sovnet at de da ikke våknet. Hun sover tungt, men sovner veldig greit. Legger seg fortsatt kl 20 og sovner fort, så det var ikke det som var problemet hennes. Hun har nemlig en tremenning som er like gammel som nettopp er blitt tørr. Hun så i bøker, hørte på CDer og var mye ut og inn av senga. De fikk orden på det og det hjalp henne. Men selvsagt er barn forskjellige, og grunnen er forskjellig til at de er våte.
Familien Flint. Skrevet 22. mai 2007 #14 Skrevet 22. mai 2007 Takk for oppdatering! Så fint at hun turde å snakke med legen da! Blir vel kanskje enda mere snakk i henne neste gang?? Og 6 netter på rad er jo kjempebra! Trodde all minirin var trekt fra markedet jeg..........men da får vi kansjke gå over til smeltetbl igjen når det er slutt på nesesprayen (dersom han ikke er tørr da). Dette om nok soving om natta har jeg ikke tenkt på før. Sønnen vår legger seg i 20-tiden, men holder det gående med lesing og hørspill slik at han gjerne ikke sover før kl 21.30. Og når han først sovner, ja så sover han veldig tungt! Tror kanskje en kombinasjon av tung søvn og for få toalettbesøk om dagen er mye av årsaken til vår sengevæter.
PrinsesseSjefen Skrevet 22. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 22. mai 2007 Legen var litt "streng" til henne med at hun skulle tisse minst 4 ganger om dagen. Er i grunnen det hun må og kan øve på (kan liksom ikke øve på samme måte på å ikke tisse om natta). Vi hadde en stund en hemmelig "kode".. jeg tegnet et hjerte på matpapiret hennes, da visste hun at det betydde at hun skulle huske å tisse etter hun hadde spist. En gutt i klassa lurte på hvorfor hun hadde det, hun svarte: Fordi mamma er glad i meg vel! Tremenningen hennes fikk orden på det uten tabletter. Hun skulle ikke ligge lenge og høre på musikk/lydbøker... Husker ikke om hun fikk beskjed om en viss tid eller ikke noe etter hun hadde lagt seg. Jeg håpte kanskje vi skulle få beskjed om å prøve en tablett i stedet for to. Men siden det gikk så bra ville han ikke vi skulle prøve det før etter neste gang.
PrinsesseSjefen Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #16 Skrevet 5. juni 2007 11 tørre NETTER nå! Har lurt litt på hvis det fortsetter så bra om jeg skulle prøvd å gå ned til 1 tablett i stedet for 2. Eller? Jeg synes det er litt dumt å gi henne to hvis hun kanskje klarer seg med 1. Skal ikke på kontroll før i august. Hvis hun fortsatt er tørr en uke eller to kunne jeg tenkt meg at vi prøvde en uke med en tablett, og hvis hun da ble våt igjen skulle vi gå tilbake til to. Eller skal jeg ikke gjøre det uten å høre med legen?
EvaL Skrevet 8. juni 2007 #17 Skrevet 8. juni 2007 Så flott at det går så bra da ) Men jeg ville ikke ha endret på noe uten å ha konfrontert med legen først. Kan godt forstå din iver siden det nå går så bra, og skjønner at du ønsker å redusere ned på medisinbruken. Men husk at det rett og slett kan være tablettene som gjør at hun holder seg tørr, og at om dere slutter for tidlig med behandlingen så får hun kanskje tilbakefall. Da blir dere nødt til å ty til nattbleiene igjen.....
PrinsesseSjefen Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 20. juni 2007 liten oppdatering. Etter 3 1/2 tørre uker så ringte jeg i dag legen. Vi ble enig om å prøve en tablett først i 2 uker, så å prøve uten hvis det ikke blir noen uhell den tiden. Hun er veldig glad for å skulle bare ta en hun
En_av_hver Skrevet 21. juni 2007 #19 Skrevet 21. juni 2007 Hei. Oppdaget nettopp dette formuet, og har lest hele "historien" deres nå. Ble skikkelig imopnert over dere, så flinke der har vært!!!! Jeg har en gutt som akkurat han fylt 6 å som tisser om natta. Har bleie på, men vi har ikke forsøkt noe spes før nå. Vi skal til kiropraktor på mandag.......... Takk for at du deler historien deres:-) Og, lykke til!!!
PrinsesseSjefen Skrevet 3. juli 2007 Forfatter #20 Skrevet 3. juli 2007 kjapp oppdatering før vi skal ha ferie. Vært like tørr med en tablett i 14 dager, så i natt er andre natta uten tablett. Vi krysser fingre nå. God ferie, og lykke til dere andre.
PrinsesseSjefen Skrevet 7. august 2007 Forfatter #21 Skrevet 7. august 2007 fortsatt like tørr uten tablett, så det ser ut til at hun har "vunnet". Hun har sluttet å skrive å boka si, og har faktisk ligget borte uten tisselaken (glemte den). Når hun på 3 1/2 sluttet med bleier i sommer og, både natt og dag, ble det litt av en overgang for mor, og bleier og stellebord er ute av badet for første gang på 8 1/2 år... Lykke til alle andre som "strever"...
EvaL Skrevet 9. august 2007 #22 Skrevet 9. august 2007 Så herlig, det gleder meg å høre. Minsten helt tørr samtidig ja, så flott da. ) Du hadde vel aldri drømt om at den eldste og den minste skulle være ferdig med bleiene på samme tidspunkt tenker jeg ;o) Lykke til med en bleiefri tilværelse, fikk vel god plass på badet nå tenker jeg )
Anonym bruker Skrevet 12. august 2007 #23 Skrevet 12. august 2007 Jeg har fulgt med på historien din fra begynnelsen, og det gleder meg å høre at det går så fint med jenta di. Sikkert en stor seier for henne. Vi har en gutt på 8 år som desverre fortsatt er sengevæter. Har vel prøvd det meste, men har nå innfunnet og roet oss med at han trenger nattruser en stund til. Han er rett og slett ikke motivert nok til å prøve å slutte. Har en trusealarm liggende, men den skal vi prøve senere, sier han.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #24 Skrevet 13. august 2007 Nattruser? Med det mener du vel nattbleier? Hvorfor er han ikke motivert, ser han ikke på tissingen som et problem?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2007 #25 Skrevet 24. august 2007 Her sier vi nattruser, istedet for bleier. Sånn er det. Hvorfor han ikke er motivert, vet jeg ikke. Kan være fordi vi har misslykket på endel metoder vi har prøvd tidligere. Det jeg derimot vet, er at man må være motivert for å klare å slutte. Vi tar det for hva det er i dag, og prøver ikke å legge noe press på det fra vår side. Vi har blitt henvist til barnepoliklinkk, og skal dit til uken. Selv om jeg i utgangspunktet tror han ikke har noe lyst til å dra dit, så håper jeg det kan gi han en slags motivasjon. Men det må komme fra han. Forøvrig synes jeg innlegget ditt var litt nedlatende. Har du noen erfaring med egne barn som er eller har vært sengevætere ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå