Gå til innhold

Lover og regler rundt single/lesbiske og assistert befruktning

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en singel jente på 38 år, som har flydd til Danmark og Stork Klinik 5 ganger nå i forsøk på å bli gravid. Gynekologen min mener at jeg muligens er så uregelmessig at jeg bør prøve hormonbehandling så dette er neste punkt på programmet for meg. Men han ønsker ikke å gjøre noe ulovlig så dermed hadde jeg tenkt å prøve en annen lege for å få denne hjelpen et annet sted. Snakket så med en annen gynekolog - som sier at han mener det kun er inseminasjon som er ulovlig på single kvinner i Norge, og ikke ev. hormonbehandling.

Så til spørsmålet mitt, er det noen som har oversikt over hvor jeg kan finne mer om lover rundt dette? Greit nok at jeg kan bytte lege, men i tillegg til at tusenlappene flyr er det et ork å starte enda flere undersøkelser (for neste lege vil jo også ta en titt på stasen) når alt jeg vil ha er resept på noen piller og ultralyd for å telle egg =)

Hvis jeg hadde hatt mulighet til å vise til en lov som sier at det ikke er ulovlig for legen min å hjelpe meg over denne kneika regner jeg med han ville trått til!

Fortsetter under...

I all verden, det var da en merkelig lege. Det er ingen lov som sier du må ha en kjæreste, samboer eller ektemann for å få hormoner. Det er kun i forhold til donasjon dette spiller noen rolle, og i og med at du gjør det i utlandet er ingen regler brutt. Jeg kjenner dessverre ikke paragrafene, men vet jo at dette er noe både min og andres leger gjør åpenlyst. Dr. Trolle på Majorstuklinikken f.eks.

Jeg har vært på Stork 4 ganger. Jeg har og uregelmessige sykluser (30-47 dager), og er nå nettopp ferdig med min første hormonkur.

Skal til legen på tirsdag for første ultralyd. Håpet er at det er 2-3 egg i bevegelse. Er dessverre alt for spent :o)

Lykke, lykke til Oh'rly.

Da vil jeg heller anbefale deg å bytte lege enn å diskutere dette videre med den legen som ikke vil hjelpe deg. Antagelig er han så imot at enslige/lesbiske skal få barn at han helst vil slippe å hjelpe deg. Og det er jo ingen god støtte for deg. Finn heller en som står på din side og ønsker deg lykke til, det er myyyye bedre!

Takk begge to for svar, og jeg er på nippet til å bytte ut legen min. Men for meg er det mest praktisk å ha en lege som holder til i rimelig nærhet i stedet for å reise til Oslo og "trene opp" en ny ;) På den andre siden er jeg enig i at det kan være slitsomt å måtte trekke hjelpen ut av han jeg har brukt til nå - det er jo ikke noen dans på roser å reise på disse pilgrimsferdene til Danmark heller!

Lykke til med hormoner og reiser dere også =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...