Gå til innhold

Tøybleier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har bestemt meg for å bruke tøybleier på barnet mitt når hun kommer i Juni. Jeg syntes det er så fryktelig vanskelig å bestemme meg for hva jeg skal bruke! Tror jeg vil satse på det enkleste for vet ikke om jeg har tålmodighet til å sette meg inn i det med brettebleier. Formsydde tror jeg er tingen for meg..Kan spedbarn bruke disse? Hvilket merke er best? Hvor mange trenger jeg? Ser jo at en bleie kan koste opptil 200 kr og det må jo bli fryktelig dyrt..eller? Finnes det onesize bleier som man kan bruke gjennom hele perioden?

Syntes det er sååå vanskelig å bestemme meg og å finne ut av hva som er best!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en stor utgift i begynnelsen dersom man begynner med formsydde, alt-i-ett eller lommebleier, ja. Vi troester oss med at vi sparer paa det i lengden--slipper aa handle engangsbleier--og at dette er vaart foerste barn og det blir en investering vi kan bruke paa fremtidlige barn ogsaa. Naar bleiene er kjoept, saa er de kjoept, og da trenger vi ikke kjoepe fler.

Foerst en tanke--hvis du har venner eller slektninger i utlandet kan det loenne seg aa bestille og be dem sende over eller ha med seg til Norge. Bleier veier ikke all verden aa ta med seg, og man kan spare mye paa det. Vi kommer til aa bruke Fuzzi Bunz lommebleier (jeg vil ogsaa ha en loesning som minner mest om engangsbleier; tror jeg kan komme til aa "falle fra" dersom jeg maa brette bleier hver dag pluss at jeg har litt sansen for "kule" klaer) og kjoeper dem som 2. sorteringsbleier her i USA til 12 dollar stk. (ca 70 kroner.) Saa kjenner du noen i utlandet kan det vaere lurt. Du kan jo ogsaa bestille fra utlandet selv, men da maa du vaere klar over at dersom du betaler mer enn 200 kroner for pakken maa du betale toll og moms.

Ja, det finnes onesize bleier og det kan vaere en god loesning. Tror de bla. selges paa Kenguruloftet. Problemet med disse er at de ofte ser veldig store ut paa en nyfoedt baby (kan faa problemer med aa faa paa klaerne) og at de blir litt smaa naar barnet kommer i barnehagen. Men man sparer jo paa det, da--og jeg kjenner flere som bruker dem. Kanskje du kan bestille en og se hva du synes?

Personlig tror jeg at jeg ville anbefalt lommebleier framfor alt-i-ett bleier fordi man da kan ta ut innlegget og de toerker raskere. Med Fuzzi Bunz bleiene, f.eks kan du nok klare deg med en 10 stk hvis du er villig til aa sette paa en vask hver dag. Du kan jo evt. ha noen brettebleier aa supplere med i begynnelsen til du faar samlet opp flere.

Ellers kan jeg anbefale toeybleieforumet paa tettinntil. Der er det mange erfarne toeybleiebrukere som du kan faa gode raad fra. Lykke til!

Skrevet

Oj--mente selvfoelgelig 10 av hver stoerrelse, da FB ikke er onesize bleier. Vi har kjoept small og medium og regner vel med at vi kan bruke dem fram til ca. 2-aars alder (hvis vi er heldige.) Og fordi toeybleiebarn slutter med bleier 6-12 mnd tidligere enn engangsbleiebarn kan det hende vi slipper aa bestille saa mange i Large.... Men det faar tiden vise...

Skrevet

Vi skal bruke brettebleier i byrjinga, sidan dei er lette å tilpasse ein bitteliten nyfødt kropp. Men vi tenkjer også som deg og New York Mum at vi vil gjere det enkelt for oss sjølve (og besteforeldre, vener etc.). Har kjøpt inn ein pakke formsydde bleier (som ein legg inni eit bleietrekk) som vi supplerer med brettebleiene i starten. Vi har kjøpt ImseVimse formsydde bleier og trekk (kjøpte startpakken med 12 bleier og fire trekk). Trur dei blir litt store og klumpete til ein nyfødt, men at dei blir fine frå rundt 4-6 veker :)

Etterkvart har vi også tenkt å gå over til lommebleier, men vurderer one-size, sidan vi då kan bruke dei ut bleieperioden. Har kjøpt to Fuzzi Bunz som vi kan prøve, og om vi er fornøgde med dei kjem vil til å gå over til lommebleier. Tenkjer å kjøpe Mother Ease eller Happy Heiny sidan dei er one size (trur kanskje Mother Ease blir valget sidan dei har trykknappar og ikkje borrelås, slik at dei ikkje blir så fort slitt) Ein kan kjøpe store bleiepakkar med 10-12 bleier på nettet til litt under 2000kr, noko som er ganske dyrt, men dei kan vi jo bruke på alle ungane som kjem etterkvart (forhåpentligvis) Det er billigare i utlandet, men det blir jo ein del ekstra i toll, eller så må ein kjøpe mange pakkar som akkurat går under tollgrensa.

Skrevet

Må berre få skryte litt av tøybleieforumet på www.tettinntil.com også, det er heilt genialt, og du får informasjon om alle dei ulike typane og merka!

Skrevet

Ville nok gått for brettebleier de allerførste ukene, d ade er lettest å tilpasse babyen.

En pakke på 12 stk kommer på ca 50 kr ettersom hvor den kjøpes. Gas bleier er best.

Så kan du jo ha noen lommebleier i tilleg i str small, de kan jo brukes som trekk utenpå brettebleiene også, og ettehvet kan brettebliene brukes bare som innlegg.

Tøybleier kan man også kjøpe brukt. Og man kan selge den etterpå også om man vil, så fda får man inn igjen nesten alt en gav for de.

Om du er veldig i tvil, går det an å prøve en ellet to av noen typer, fks kjøpe brukt på tettintil forumet, eller en av hver type på fks Stellerommet.no http://www.mamut.com/stellerommet eller kengruloftet.no , krusedull.net, http://mammaogmeg.no/products_new.php (har ImseVimse alt-i-ett bleie)

Du har jo ennå god tid til å lære deg å brette bleier da... og de er de sompasser best de første 2-4 ukene, om du ikke vil kjøpe både newborn og small .... men har du lommebleier i small kan jo bretebleiene fungere som innlegg og du bare bretter dem i to og så folder dem inn på langs og legger som innlegg , men rett på stompen og fester med bleia liksom.

Det er en del som gjør det de første ukene.

Anbefaler bleieforumet på tettintil.

lykke til med valget

Skrevet

Det var kjempelurt, Ma-i. Jeg har selv lurt litt paa om small Fuzziene vaare blir for smaa de foerste ukene. Hoeres kjempelurt ut aa bruke brettebleier som innlegg helt innerst, og Fuzziene utenpaa. Kjempesmart! Takk for tipset.

Skrevet

vi har prøvd maaange forskjellig, men vi liker best AIO fuzzy bunz! Det er de eneste som passer perfekt til babyen vår... lekker aldri!

Jeg hadde 9 i S størrelse, det va litt for lite, i M har vi 18 stykker, og det er perfekt (vasker hver 2-3 dager ;) )... problemet med AiO bleiene er at du må kjøpe flere størrelser (s m og l ) og det blir ganske dyrt egentlig :-/ men liker bedre å betale enn å bruke papir bleier ;)

Skrevet

SaRah og Theo--bare et spoersmaal: Brukte du Fuzzi Bunz helt fra nyfoedt? Vi har kjoept inn 18 small og 14 medium saa langt, og det er mulig det blir et par til i medium etter hvert. (Er heldig som bor i USA og kan kjoepe som 2. sorteringsvare...) Det var noen som foreslo aa bruke brettebleier inni de foerste ukene dersom babyen er liten--og det synes jeg egentlig hoertes veldig smart ut. Hvor tidlig begynte du aa bruke small med vanlige innlegg?

Enig i at det blir dyrt med Fuzzi Bunz ja...men engangsbleier er jo ogsaa dyrt. Det er bare at utgiftene blir spredt utover en lang periode hvis man bruker engangsbleier...og da merker man ikke saa mye til det. For oss blir det jo derimot en stor startutgift. Har regnet paa det, og med denne foerste ungen kommer vi nok ikke til aa spare saa veldig mye i forhold til engangsbleier...(fordi vi har valgt en dyr, men praktisk toeybleieloesning.) Noe sparer vi likevel de foerste aarene, men ikke saa veldig mye. Med fremtidlige soesken derimot, kommer vi jo til aa ha alle bleiene vi trenger og slipper utgiftene...med unntak av stroem til to ekstra vask i uka og vaskemiddel! Fuzzi Bunz har jeg ogsaa lest at varer lenge--og mange selger dem jo ogsaa naar de er ferdig med dem. Pluss at jeg haaper kommunen hvor vi kommer til aa bo vil gi stoette--det er jo mange kommuner som gjoer det fordi toeybleier er bedre for miljoet. (Sparer dem jo for over et tonn med soeppel per barn...)

Men jeg er enig--jeg vil heller investere de pengene i toeybleier enn aa kaste pengene i soepla, bokstavelig talt... :-)

Skrevet

hei :-)

Ja, vi brukte Fuzzi bunz helt fra nyfødt... I begynnelsen hadde vi noen urin lekkasjer men ikke mange... Kanskje de 2 første ukene... Men babyen min var ganske stor (3800 gr). En vennine av meg prøvde å bruke fuzzi bunz med sin datter som var 3200gr og det gikk ikke... Så det spørs vel størrelsen til barnet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...