Ebbalille Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Nederst på helsekortet er det noen rubrikker jordmor eller lege kan krysse av hvis det har vært noen komplikasjoner i løpet av svangerskapet. En av de rubrikkene er hvis man har hatt over 13,5 i hb etter uke 20. Er det noe galt i å ha høy hb?
ninsoer Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 13,5 er jo ikke høyt.. er jo innen for normalen d.. ha ikke hørt at d var unarmalt.. jeg ha en utgangs HB på 14,2 men den falt vel før uke 20.. har du høy HB?
Ebbalille Skrevet 16. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2007 13, 5 er jo helt normalt når man ikke er gravid hvertfall, derfor jeg reagerte på det... Jeg har ikke hatt over 13,5 etter uke 20, men jeg hadde 13,5 akkurat i uke 27 og trodde det var dødsbra! I går hadde jeg 12,5 i uke 34. Men men, spiller vel ingen rolle, bare blei litt nysgjerrig:o)
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 Tror at man ved ekstremt høy hb (vet ikke hvor høy, men de har sannsynligvis god sikkerhetsmargin) kan man ha økt risiko for blodpropp i morkaken.
hallohallo- mor til 3 søte små Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Jordmor sa til meg at det ikke er bra om hb blir for høy for det har visst noe med blodgjennomstrømmingen til barnet. Hun har "kjeftet" på meg hver gang for at jeg tar jern. Jeg har en hb på rundt 12 nå og er godt fornøyd med det. Etter sist fødsel var den på noe med 8 og jeg bare besvimte, så det er det jeg vil forhindre denne gangen. Legen min er enig med meg da:) Vet ikke hva som er for høye verdier da...
mill@jenta Fødte Lucas 7/6 Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 Hvis Hb er høyt lengre ut i svangerskapet, eller plutselig blir høyt, kan det ha sammenheng med svangerskapsforgiftning, sa legen min. Jeg har ligget høyt under hele svangerskapet, men har gått litt ned innimellom, og da er det visst ikke farlig, det er noen som det er naturlig for at det ligger litt høyt i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 dumt spørsmål, men er Hb og blodprosent det samme? har Hb på 10,5...e d lavt d da?
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 16. mars 2007 #8 Skrevet 16. mars 2007 D er det samme, men det bare blir regnet forskjellig, men husker ikke hvordan man gjør om 10.5 til prosent... Legen min og peste no j......på at min hb var for høy hele tiden og ville ha meg på jern på hb rundt 12.6 jaddda! han trodde den var falsk høy fordi jeg drakk for lite. noe som ikke var tilfelle. Men som min jordmor sa var det totalt unødvenig, d er normalt å falle ned et "par hakk" i hb. min hb var 14.5 i utg.punktet så derfor er det helt naturlig at jeg ligger på 11-12 tallet nå. Kjipt med leger som ikke er oppdatert altså!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå